Ik ben al sinds juli afgestudeerd en begon de moed ook al te verliezen (talloze keren zonder gesprek afgewezen, drie keer na een gesprek), maar bij mij is het nu ook gelukt! Houd vol!
Twee weken geleden heb ik een sollicitatie de de deur uitgedaan voor echt mijn droomvacature. Omdat ik er maar niks van hoorde, heb ik gister een mail gestuurd naar iemand van HR. Maar daar heb ik ook niets op gehoord. Ik had er ook echt veeeel werk in gestoken: proefartikel geschreven, dat speciaal laten opmaken/vormgeven, er meerdere mensen naar laten kijken, nachten doorwerken etc.
Ik vind het zo raar! Desnoods maar een afwijzing, maar reageren lijkt me toch wel zo netjes. Hebben jullie ook weleens zoiets meegemaakt? Wat zouden jullie doen?
Ik zou bellen!
Ik heb op werk mân twijfels besproken. Nu bedenken wat ik wil, en daâs lastig. Vind twee (heel uiteenlopende!) wervelden interessant. Ene wel ervaring in, andere niet. Dus ergens heb ik het idee dat ik sowieso âvastâ zit aan die ene richting. Maar wat als ik het die andere kant op nooit probeer? Of misschien een traineeship doen in het ene? Al is dat wel heeeel moeilijk want ja heb wel mân vaste lasten. Keuzes
Misschien helpt het je als je bedenkt dat je er nooit helemaal aan vast zit. Je kunt altijd nog van richting wisselen! Je gaat gewoon eerst even uitproberen wat je het leukst vindt en ook dat is een ervaring die je meeneemt naar de toekomst, ook als dat in een heel andere richting zou zijn!
Eens met dit ja. En een vriendin zei zaterdagavond: er zijn altijd mogelijkheden als je ergens nog geen ervaring mee hebt
Heb je al eens gekeken naar het Bofeb traineeship van de Rijksoverheid? Is een soort economenklasje waarbij je wordt opgeleid tot economisch beleidsmedewerker. Je volgt eerst een half jaar (betaald) opleiding en daarna ga je een half jaar aan het werk ergens binnen de overheid, vervolgens stroom je door ook binnen de overheid. Start twee keer per jaar een nieuwe groep, ken een paar mensen die het doen en die zijn heel enthousiast! Ik doe zelf ook een traineeship binnen de Rijksoverheid en daar ben ik ook super positief over.
Ik zou zeker bellen! Ik heb twee keer gehad dat mijn mail niet door was gekomen. Eenmaal, doordat die medewerker al een tijdje ziek was en eenmaal door een technische storing. Dus het zou zomaar kunnen dat zoiets dergelijks bij jou het geval is. Bellen heeft mij tot nu toe altijd goede dingen opgeleverd en laat ook zien hoe gemotiveerd je bent!
Traineeships zijn toch ook betaald? De traineeships die ik meestal tegenkom verdienen vaak net zo goed als een junior functie.
Ik was net niet duidelijk, maar ik had al gebeld. Toen heb een mailadres doorgekregen van iemand van HR. Maar die reageert dus niet op mijn mail. Ik zou ook nog een keer kunnen bellen, en vragen om het telefoonnummer van diegene van HR?
Ik zou bellen en dan zeggen: met Jannie, is Pietje (persoon van HR) aanwezig? Kunt u mij doorverbinden?
Ik denk niet dat ze zomaar telefoonnummers geven
Ja dat is wel een goede! Dan probeer ik dat wel morgen (spannend!)
Ik vind 2 weken geleden gesolliciteerd, gisterenmiddag een mail gestuurd en nu nog geen antwoord eigenlijk helemaal niet zoân enorm gekke situatie tbh.
Hmm oké. Heb nog niet heeel veel sollicitatie-ervaring, maar tot op heden altijd veel sneller reactie gehad dus vandaar
Jaa zeker! Zowel de Bofeb als het rijkstraineeship lijken me heel tof, alleen is dat helaas nu de verkeerde tijd (zijn per September) dus dat is echt balen. En dat is dus bij de meeste dingen het geval, ben niet in de ânormaleâ periode afgestudeerd. En aan de andere kant wil ik ook niet alles op 1 paard ver in de toekomst wedden en dan alsnog risico hebben afgewezen te worden. Maar mocht het zo ver komen ga ik absoluut voor de bofeb en ook rijkstraineeship solliciteren!
Ja dat is wel het nadeel van zulke traineeships. Ik ben zelf in september met het andere traineeship dat jij noemt begonnen en liep er vorig jaar ook tegenaan dat je al in april moet sollicteren terwijl je pas in september kunt starten. De procedure duurt ook best lang dus vond die onzekerheid vervelend omdat je toch op meerdere plekken wil solliciteren voor het geval het niks wordt. Veel mensen hebben ook eerst een tijdje ergens anders gewerkt voordat ze aan het traineeship begonnen.
Mocht je tegen die tijd willen solliciteren en nog vragen hebben dan kun je altijd een berichtje sturen! In ieder geval heel veel succes met solliciteren!
Ik heb een paar uur geleden gesolliciteerd op een functie, maar bedenk me nu pas dat ik ben vergeten te vermelden dat ik bijna afgestudeerd ben. Er staat bij mân studie gewoon â2017-hedenâ terwijl ik dus denk over een maand klaar te zijn.
Zal ik hier nog over mailen? Het is een functie voor maar 8 uur dus op zich zouden ze ook kunnen denken dat ik het erbij naast wil doen, en in mijn CV heb ik als functietitel wel âAankomend functienaamâ. Zou dat duidelijk genoeg zijn? Ik hoef niet per se afgestudeerd te zijn voor de functie
Meestal wel denk ik ja. Maar degene die ik zag waren echt met âtraineeship vergoedigâ. Geeft al wel aan dat dat wss niet veel gaat zijn, helaaas!
Pff ik word er zo moedeloos van dat ze overal twijfelen of ik wel in de productie pas. Ze zeggen het niet met zoveel woorden maar het komt er op neer dat ze elke keer weer bepaalde verwachtingen hebben obv mijn cv, vervolgens mij uitnodigen en dan vragen: maar vind je dit niet een stap terug dan? Of: ik twijfel wel een beetje of je de uitdaging gaat vinden bij deze baan.
Soms ben ik in staat om mijn universitaire studie van mijn cv er af te halen en mijn laatste functie als manager. Ik was geen manager, ik managete er niemand maar die functie heette nou eenmaal zo.
Man ik word gewoon met de dag chagerijniger.
Kan je de naam van je laatste functie niet aanpassen? Vaak zijn er wel meerdere manieren om iets te verwoorden en wellicht helpt dat een beetje met het beeld scheppen wat je wil scheppen?
Kan je dit niet concreet in je brief zetten? Op een leuke manier iets zeggen als: âwellicht vragen jullie je af waarom ik een baan in de productie ambieer. Het is als volgtâŠâ dat je het alvast uitgelegd hebt?