Sollicitatietopic (Deel 1)

@Twijfelkont, goed dat je t gesprek aan gaat. Ik hoop dat ze iets voor je kunnen betekenen.

@Pinda, inderdaad net als @Twijfelkont toch proberen het gesprek aan te gaan en kiezen voor jezelf. Zoals zij ook zegt: werk is zo’n groot deel van je leven.

@monkeyslut, heb jij iets gehoord?

Mijn gesprek vond ik positief. Het was wel een beetje een stug gesprek en ik werd wel 3x gewaarschuwd voor de cultuur. Ik ben wel blij op zich met de indruk die ik heb willen achter laten, maar toch kwamen ze er weer op terug dat ik wel heel hoog opgeleid ben om in een productie-omgeving te werken. Ze lieten verder totaal niet merken of ze het ook een positief of prettig gesprek vonden en hoe langer het gesprek geleden is hoe meer ik begin te twijfelen aan mijn oordeel of het wel zo’n positief gesprek was.
Komt ook omdat ik vandaag ben gebeld over het gesprek van afgelopen dinsdag, dat vanuit mij geen match was, dat ik niet ben uitgenodigd omdat ze denken dat ik meer zoek dan wat zij aanbieden. Dat ik er te snel uitgekeken zou zijn. Ik wist al dat het geen match was en dat ik er niet zou gaan werken, maar toch is een afwijzing altijd heel kut en doet me toch pijn. Begin dan zo erg aan mezelf te twijfelen.

1 like

Sooooowieso de stage doen! Stages hebben mij zoveel meer geholpen dan studeren, echt: in 1 stage leer je meer dan in een jaar studeren (vond ik dan) en bovendien heb je er veel aan op je cv. Of je nou in januari of juni afstudeert maakt niemand iets uit - behalve jouw gevoel dan :slight_smile:

1 like

Ik zou zeggen wacht even af. Soms heeft alles ook even tijd nodig om z’n plek te vinden :slight_smile: je werkt er pas 4 weken. Zou daar zelf als leidinggevende niet echt op zitten te wachten. Tenzij je het formuleert op een heel positieve manier waarin je zegt dat je bijv. veel tijd vrij hebt voor meer design werk, maar ik zou er wel mee oppassen.

1 like

Kan me het gevoel voorstellen hoor! Toevallig heb ik mijn gevoel hierover gister uitgesproken aan m’n directe collega’s. En guess what; ze zagen het zelfs al aan me! Zij zeggen ook dat het alleen maar goed is dat ik het ga bespreken.

Even terugkomend op jou: ik kan me je gevoel heeeel goed voorstellen. Denk wel dat het beter is hier open over te zijn. Nee heb je, ja kun je krijgen over dingen. Hoe lang wil je er anders nog mee door lopen? Tot het te laat is en je echt zelf niet meer kan? Dat is ook echt zonde hè! Misschien heeft je werk ook niet eens door dat het gaat zoals het gaat…

2 likes

Na hoeveel maanden zou je in onderhandeling kunnen gaan over je salaris?

Hier zit wat mij betreft geen minimum aan, maar gevoelsmatig zou ik zeggen: zes maanden. Dan heb je voldoende tijd gehad om te laten zien wat je kunt en weet je denk ik ook goed wat je functie vraagt.

Tip die die mij altijd werkt: als je drie argumenten hebt waarmee je kunt aantonen dat je verhoging verdient (en dan dus niet: pietje krijgt ook zoveel maar wel met degelijke onderbouwing) komt het wel goed!

1 like

Heb morgen een online gesprek voor een bijbaan. Door m’n sociale angst is solliciteren echt m’n grootste obstakel op dit moment, dus ben wel trots op mezelf dat ik dit nu wel durf. Dat het een online sollicitatie is maakt het gelukkig al een stuk laagdrempeliger, dus heb er wel vertrouwen in… Kan alleen echt niet slapen nu :sweat_smile:

2 likes

Dankje! Ja, het is een videogesprek idd

Wat is de beste invalshoek als je met een deel van de functie wel ervaring hebt, maar een aantal (belangrijke) dingen van de functie graag daar zou willen leren?

Het is een groot bekend bedrijf dat voor mijn gevoel veel kandidaten kan krijgen die wel de gehele functie al hebben ervaren.
Ik ga sowieso proberen de dingen die ik al wel beheers veel naar voren te brengen, maar die andere dingen komen ook onvermijdelijk ter sprake. En ik wil dit zo graag :disappointed_relieved:

@Evi-lena goede vraag… die lees ik even mee. Ben daar ook wel benieuwd naar en denk dat het voor mij later ook van pas kan komen.

1 like

@Evi-lena Wat ik altijd doe is dus naast hameren op de ervaring die je wel al hebt, ook gewoon zelf zeggen dat de ervaring voor die andere punten misschien ontbreekt, maar dat je eager bent om te leren en ook snél bijleert. Met enthousiasme kan je al heel ver komen! Ik heb al 2x een job gekregen waar ik geen of weinig ervaring in had terwijl andere sollicitanten dit dus wel hadden! In de vacature schrijven ze een profiel op van hun ideale kandidaat, maar eigenlijk bestaat die volgens mij bijna nooit 100%. Ik heb gemerkt dat het vaak meer een kwestie is van een persoonlijke klik (natuurlijk in combinatie met enigzins de juiste vaardigheden)

1 like

Klinkt goed en geeft hoop, dank je wel!

1 like

Laten zien hoe je in het verleden snel nieuwe dingen hebt geleerd! Voorbeelden van eerdere uitdagingen bijvoorbeeld, welke dingen je daar tegenkwam en hoe je dat hebt opgelost. Iedereen heeft een inwerk-periode, ook mensen met specifieke ervaring. Als jij met concrete voorbeelden kunt laten zien dat je wel vaker in het diepe bent gegooid bijvoorbeeld of hoe je je op bepaalde vlakken snel hebt ontwikkeld ben je zeker geen slechtere kandidaat dan iemand die alle specifieke dingen al een keer gedaan heeft.

2 likes

Dit vind ik een hele goede tip. Deze voorbeelden ga ik vanmiddag voorbereiden

1 like

Gebruiken jullie een template voor jullie cv? zo ja, welke?

Ik zie door de bomen het bos niet meer en vind de meeste of te strak en saai of veel te hip.

Nee, ik heb zelf een keer alle informatie verzameld en een bevriende designer gevraagd er iets moois van te maken. Dat gebruik ik nu altijd als template voor mezelf!

1 like

Idealiter zou ik dat ook doen, maar ik wil vandaag mijn cv afmaken. Ik moet hem vertalen en wil hem dus ook een upgrade geven.

Iemand raadde een tijd geleden canva.com aan en daar hebben ze veel keuze. Ik probeer alleen nog in te schatten hoe hip ik kan doen met mijn cv :joy:

Hier ga ik eens naar kijken.

misschien moet je hem in het knalroze doen. gewoon, als statement. :joy:

Hoe doen jullie het met referenties als je enige referentie je huidige werkgever is? (Hiervoor alleen maar bijbaantjes supermarkt gehad etc.) Ik wil eigenlijk niet dat mijn huidige werkgever weet dat ik verder aan het kijken ben, maar is er een andere optie?