Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik baal echt, mijn contract loopt in maart af en ik heb nog steeds geen andere baan gevonden. Ik word continu afgewezen, zo kut. Ik zie ook geen relevante vacatures meer.

Ik ben er nog, maar heb dit jaar andere taken gekregen omdat ze me willen inwerken in een hogere functie.
Al moet ik zeggen dat ik dit probleem al jaren heb. Doordat in mijn sector het moeilijk is werk te vinden en door al die tijdelijke contracten waardoor ik steeds weer ergens weg moet en ergens anders opnieuw moet beginnen. Enige voordeel is dat het dan telkens ergens anders saai werk is, dus dan is het iedere keer wel een beetje nieuw. Maar het is heel frustrerend om als WO’er op MBO-functies te zitten (al heb je voor die functies wel die WO kennis nodig :roll_eyes:) dus ik snap je heel goed.

2 likes

Jee wat een vervelende situatie ook zeg. Kan me inderdaad voorstellen hoe je je voelt. Wil ook zeker in mijn geval geen oude schoenen weggooien voor ik nieuwe heb, dus ga hopelijk volgende week dat gesprek al aan (als manager er is). Maar ik heb wel een beetje het idee dat er niet veel meer inzit dan dit.

1 like

@Twijfelkont, ik kreeg laatst het advies: het laatste wat je nu moet doen is je druk maken om wat anderen vinden.

Ik snap dat het voelt als gezichtsverlies maar ik denk dat als je aangeeft bij wie dan ook wat je hierboven typt, dat niemand daar ook maar een slecht woord over zal spreken.
Ik zou voor nu informeren wat de mogelijkheden binnen het bedrijf zijn, als inderdaad blijkt dat ze niets voor je kunnen betekenen zou ik toch verder kijken. Het is een goede markt op het moment en een bedrijf kiest uiteindelijk ook altijd voor zichzelf, dus mag en moet jij ook doen vind ik.

1 like

Goed advies! Zoiets zou ik ook tegen anderen kunnen zeggen. Maar bij mezelf ho maar haha.

Ik ga zeker het nog aangeven hoor. Maar inderdaad, ook gewoon alvast maar rondkijken
 uiteindelijk moet ik nog wel zoooveel jaar werken ook. En wie weet wat ik tegenkom of wat ze me alsnog kunnen bieden!

1 like

Precies! Maar ik snap dat dit van buitenaf makkelijker gezegd is als wanneer je zelf in de situatie zit. Ik weet zeker dat je eruit komt, bij dit bedrijf of bij een ander bedrijf.

1 like

Ik heb morgen een gesprek. Stuur alle positieve energie naar mij please want ik hoop echt dat dit iets is.

1 like

@Evi-lena Successss! Je komt hier altijd zelfverzekerd over en je weet wat je wil. Daar zal het niet aan liggen. Hoop dat jij andersom ook enthousiast bent morgen.

1 like

Succes! :muscle: :fish:

2 likes

Hahahahaa yes, dat visje

1 like

Ah nee! Heb jij het toen inderdaad daarmee nog langer volgehouden en tussendoor verder gezocht? En wel tegen je werk gezegd? Of hoe had je het aangepakt?

Was inderdaad enthousiast over bepaalde dingen. Wil liever niet tĂ© ver uitwijden ivm herkenbaarheid. Maar een ding daarvan, waarvan de manager zei dat het een mogelijkheid was (iets met vreemde taal), wordt al lastig. Zouden we eerst voor kijken, had m’n interesse al kenbaar gemaakt, maar nu willen ze toch bureaus blijven inhuren etc. En toen dacht ik: oh, ja. Bummer!? En ik dan
 goed bijna weekend gelukkig!

Dilemma! Twijfel of dit niet beter in het studietopic past. Ik studeer nu (master) en het idee was om eind januari 2020 af te studeren (6 maanden uitloop), maar nu kreeg ik na 7 maanden een mailtje of ik op twee gesprekken wilde komen voor een stage bij een bedrijf die ik superinteressant vindt. Ik heb de gesprekken gehad en ze waren positief, dus grote kans dat ik mag tekenen. Alleen kwam ik tijdens het gesprek achter dat het een stage is van 6 maanden dat niet in juli begint, maar al in april. Ik twijfel, omdat ik tussen april en juni vakken heb, waardoor ik in juni 2020 kan afstuderen omdat ik die vakken daarna moet inhalen. Juni 2020, dan ben ik bijna 27, voelt zo oud. Maar het bedrijf lijkt me fantastisch, en nu ik een reële kans heb, wil ik dit ook pakken. Ik voel me zo tegenstrijdig, iemand een idee om dit los te laten?

Ik denk dat dat half jaartje later afstuderen niet zoveel uitmaakt (behalve gevoelsmatig) maar niet qua kansen etc, terwijl je dan juist wel een waardevolle stage ervaring op je CV kan zetten. Mijn ervaring is dat stages heel belangrijk zijn zodra je gaat solliciteren. Dus ik zou zeggen go for it.

2 likes

@Evi-lena hoe is het gegaan?

1 like

Ik heb het gesprek gehad en het ging wel goed/was leuk. Ik heb al mijn vragen kunnen stellen, dus heb nu wel een beter beeld bij de functie zelf. Alleen: zijn hier meer mensen die niet mega sociaal zijn? Naast het gebrek aan relevante werkervaring wordt er ook vaak gesproken over mijn solistische hobby’s. Ik doe dingen gewoon graag alleen, maar weet niet wat ik dan in zo’n gesprek moet zeggen :woman_shrugging:t3:

2 likes

Kan je niet zeggen dat je een zelfstandige instelling hebt oid? Evt dat je weinig mensen in je kring hebt met dezelfde interesses en dat je het dan maar gewoon zelf gaat doen (=initiatief, pro-actief, aanpakker, etc) En dan zou ik er wel een voorbeeld bij bedenken waaruit blijkt dat je ook gewoon met anderen dingen doet/samenwerkt om te laten zien dat je dit wel kan en niet alleen maar op jezelf hoeft te zijn!

Ja, dat is opzich wel een goed idee. Dan kan ik dat ook gebruiken in andere sollicitaties mocht ik niet aangenomen worden. Het komt namelijk vaak op hetzelfde neer: geen werkervaring en niet sociaal genoeg. Dat moet ik in vervolg echt beter voorbereiden

1 like

Nou daar ben ik weer
 ik ben in januari gestart met een nieuwe, eerste baan als grafisch ontwerper.
Tijdens het sollicitatie gesprek is er wel aangegeven dat ik ook 50% communicatie moet doen binnen het bedrijf. Maar nu ik er een maand werk merk ik dat het echt 80% is en 20% grafisch. Het is dan DTP werk en ‘daar word ik niet vrolijk van’

Moet ik nu al een gesprek aan gaan? Ik had gehoopt dat ik wel iets creatiever te werk mocht gaan, ik voel me nu een receptioniste. Ik ben ook bang dat ik te snel van me laat horen en dat ik het nog even tijd moet geven.

Ik wil ook niet steeds een jobhopper zijn, maar in deze eerste maand ben ik nog geen een keer thuis gekomen met een gevoel dat ik lekker gewerkt heb

Toevallig gister eenzelfde soort verhaal hier geplaatst over mezelf. Staat hier iets boven.

Anyway; ik ga volgende week op dinsdag, eerste mogelijkheid, direct het gesprek met m’n manager aan om dit aan te kaarten! Kijken of er hier veranderingen mogelijk zijn, en zo nee: dan zal ik toch op zoek gaan naar wat anders denk ik. Hoe slecht het ook voelt voor mezelf om dat ‘nu al’ te doen. Werk is zo een groot deel van je leven!

2 likes

Oh sorry, ik heb helemaal niet meer in dit topic gekeken. Ga ik nu gelijk doen.
Ergens voelt het wel goed dat ik niet de enige ben (hallo je bent nooit alleen, weet ik wel)
Maar ik heb al een maand thuis gezeten voor deze baan en was zooo blij dat ik eindelijk iets leuks had gevonden

2 likes