Sollicitatietopic (Deel 1)

Ahh zou ik eigenlijk heel fijn vinden ja, als je dat zou willen doen!

@littlenumbers ah hoe reageerden ze er toen op in je gesprek? Ik vind het ook lastig, ik vind best veel dingen ‘wel leuk’ maar ik vind mezelf gewoon geen uniek mens (jaja iedereen is uniek bla bla), ik heb geen talenten of interesses die niet iedereen al heeft ofzo.

Ik vind het zooo irritant als er niet in de vacature staat aan wie je je brief kunt richten. Bellen jullie altijd om daarnaar te vragen?

En als er wel een persoon in staat vermeld met wie je contact kunt opnemen voor meer informatie, richten jullie hem dan aan die persoon? Want dat hoeft niet altijd degene te zijn aan wie je de brief richt toch…?

Staat er alleen een algemeen mailadres?

Ja!

Dan zou ik het daar naar mailen, komt zeker terecht bij degene waar het over gaat als je in je titel duidelijk beschrijft dat het om een sollicitatie betreft.
De beheerders van een algemene inbox zorgen ervoor dat het bij de juiste mensen terecht komt door ze weer door te sturen!

En als er inderdaad een naam bij staat en een mailadres van diegene, direct naar diegene
Als er een naam bij staat maar geen gegevens dan algemeen mailadres maar met t.a.v. Blabla

Zo deed ik het

Ja dat snap ik wel haha, maar ik vind het stom om mijn brief te beginnen met “beste meneer/mevrouw”. Dus dan ga ik toch maar even bellen.

O zooo sorry ik las het verkeerd dan

1 like

Ik heb iets soort gelijks gehad. Zou 20 cent boven het minimum loon verdienen voor een soort gelijke baan. Hun argument was “Omdat we eerst willen aftasten wat voor een vlees we in de kuip hebben”. Heb toen ja gezegd (why???) en na 1 dag dacht: wat doe ik? voor dit geld? en toen heb ik weer opgezegd haha.

Wat ik bedoel te zeggen is: als het echt tegen je principes ingaat, zou ik toch kijken of je de mogelijkheden hebt om deze baan niet te nemen (tenzij je hem echt heel graag wilt). Je hebt gestudeerd, hebt je eigen kosten en kwaliteiten.

1 like

Ik ben het hier niet meer eens. Zolang ze niet onder het minimumloon zitten, is het toch geen probleem? Je moet jezelf ook eerst bewijzen vind ik. Al zou ik wel altijd proberen om er nog wat meer uit te halen, maar als dat niet lukt ja dan is dat jammer. Dan heb je wel iets om naar toe te werken ook.

Volgens mij had ik ergens gelezen dat @Pinda net is afgestudeerd en dus junior is, dan heb je niet zoveel te eisen eigenlijk want je bent nog lerende en moet nog ervaring opdoen. @Pinda In jouw situatie zou ik het wel doen dus, maar vooral omdat je zegt dat het een leuke functie is met leuke collega’s, dat is toch wel het belangrijkste vind ik! Als het om een kut baan ging, of als ze onder het minimumloon zouden zitten, dan zou ik ook nog even verder kijken ja. Maar vergelijken met een H&M heeft in mijn ogen niet zoveel zin, want als je het echt alleen om 't geld doet ja dan moet je daar gewoon blijven werken natuurlijk.

2 likes

Nee tuurlijk, als het haar droombaan is met leuke collega’s moet ze het zeker doen! Maar vind dat je als afgestudeerde wel degelijk eisen/wensen kan hebben (in de zin van: een gemiddeld loon passend bij opleiding, reiskosten vergoeding).

3 likes

Ik weet niet of je aanbod nog staat, maar anders zou ik hem ook graag willen ontvangen. Ik ga eerstdaags solliciteren op een functie met een strenge selectie dus wil er alles aan doen om er uit te springen.

Ik heb twee weken geleden voor het eerst een sollicitatiebrief en een CV moeten maken voor een sollicitatie. Werk nu 5 jaar bij mn huidige werkplek en heb daar nooit hoeven solliciteren omdat ik ben blijven hangen na mn stage periode. Nu vind ik t tijd worden voor een andere werkplek.
Aan de ene kant vind ik t erg spannend, maar aan de andere kant denk ik, ik zie t wel. K hoef niet perse weg. Ben vorige week gebeld dat ik over twee weken op gesprek mag komen. Hebben jullie tips voor mij? Ik vind t ook wel een beetje gek omdat ik bij mn huidige werk altijd zelf de sollicitaties heb gedaan als wij op zoek waren naar collega’s. Nu zit ik aan de andere kant.

Tldr; heb binnenkort voor t eerst een sollicitatiegesprek en ben op zoek naar tips voor het gesprek

Er zijn al enkele tips genoemd in dit topic,maar ik zou vragen naar doorgroeimogelijkheden, een beschrijving van een dag, en de werksfeer.
Succes!

2 likes

Bedankt voor je berichtje! Voor ik de mail met het nieuwe salarisvoorstel heb gestuurd heb ik wel wat onderzoek gedaan. Ik zou bijna 200 euro onder het minimumloon zitten, vriendinnen (oud klasgenoten) van mij verdienen het bedrag dat ik zou willen en door in gesprek te gaan met een recruiter heb ik toch de mail met het gewenste bedrag + reiskosten gestuurd.
Ik merk dat ik het heeeel spannend vind om, ik denk vandaag, de reactie te ontvangen. Ik ben nooit zo voor mezelf op gekomen en heb in de afgelopen werkelozen maanden veel geleerd.
Wat het salarisvoorstel ook wordt, ik heb toch besloten om er hoe dan ook te gaan werken!

4 likes

Ik ben uitgenodigd voor een gesprek! En ook echt bij de leukste functie waar ik tot nu toe op heb gesolliciteerd. Ben nu al zenuwachtig voor het gesprek terwijl het pas volgende week is, haha. Ik had ook eigenlijk geen reactie verwacht omdat de sluitingsdatum al in december was dus was echt een verrassing. Oké, nu voorbereiden… iemand nog goede tips?

9 likes

Ik ga een zwangerschapsvervanging invullen, nu komt er ook een plek vrij daar waar ik ga werken. Is t raar om te vragen of ik die plek kan invullen?

Ik heb vorig jaar gesoliciteerd op een functie (baan+opleiding) dit was voor mij echt mijn droom functie. Echter ben ik niet aangenomen omdat ze mij niet enthousiast genoeg vonden overkomen. De dag voor mijn gesprek was mijn oma overleden en de maand daarvoor mijn opa; dus het kan dat dat mee heeft gespeeld in mijn niet overkomende enthousiasme :thinking: helaas heb ik dat niet benoemd in het gesprek destijds; maar wel toen ik telefonisch werd afgewezen.

Maar nu staat die functie weer open voor dit jaar en wil ik zeker weer soliciteren zouden jullie mijn afwijziging van vorig jaar benoemen in de brief? En zo ja, hoe?

Verder heb ik nu wel inmiddels een andere baan (+ begonnen aan een opleiding) in dezelfde sector.

Ik zou het denk ik wel benoemen, met als insteek de gedachte dat ze kunnen zien dat je er al eerder voor bent gegaan, ze toen helaas niet voor jou hebben gekozen maar dat je het nog steeds heel graag wilt en het nogmaals gaat proberen. Als je het een beetje mooi omschrijft, dan kunnen ze het wel als extra motivatie zien dat je nogmaals solliciteert, toch?

2 likes

Ik zou het denk ik wel doen en dan ook vertellen waarom je dit jaar ‘beter’ bent dan vorige keer of wat er veranderd is waardoor ze je nu wel aan moeten nemen. Succes ermee!

1 like