Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik zou voor een ander begin gaan. Doe ik sowieso meestal wel.

1 like

Hebben jullie zo’n kopje aan het begin van je CV waar je kort iets over jezelf vertelt? Ik heb dat voor mijn laatste sollicitatie gedaan maar dat was een project waar je eigen ontwikkeling enzo belangrijk was voor de selectie. Nu solliciteer ik op een veel competitiever en formeler iets en ik weet niet of het dan goed is/wat ik er moet schrijven…

Hmm nee. Meestal probeer ik iets kenmerkends van de vacature of organisatie (uit de missie bijvoorbeeld) te pakken en dat te koppelen aan mijzelf. En dat dan zo pakkend mogelijk formuleren (wel opletten dat het niet te popie jopie wordt). Je kan ook beginnen met een korte anekdote die je aan de vacature of de organisatie koppelt (maar dat vind ik zelf wel lastiger).

3 likes

Ja. Ga er vanuit dat je motivatiebrief amper gelezen wordt, dus pitch jezelf hier in 5 regels. Geef ze een schets van wie je bent en wat je komt brengen, naast je werkervaring.

2 likes

Helaas mag ik niet op tweede gesprek. Ik baal er zo van dat ik nooit ergens word aangenomen, terwijl altijd wel aangegeven wordt dat het een prettig gesprek was en ik een goede indruk heb gemaakt. Waarom lukt het nou niet?! Ik ben echt even heel verdrietig :disappointed:

Ik ga ook altijd voor een ander begin, dus zou dat zeker doen!

1 like

Dat snap ik ook heel goed. Daarom zei ik ook: ik zeg niet dat het ideaal is. Het ligt er denk ik wel aan hoe leuk je je baan vindt. Voor mij is mijn huidige baan een droombaan en dat maakt de reistijd een stuk minder erg. Maar ik verklaar mezelf alsnog geregeld voor gek hoor!

1 like

Ik had voor de kerstvakantie gesolliciteerd op een super leuke functie waarvan ik echt dacht dat het bij me zou passen, maar helaas helemaal niks gehoord en dat ontmoedigd mij zo he. Ben super lang bezig geweest met de brief, heb 'm laten checken door mijn schoonzus die recruiter is en door mijn vader en zus en iedereen vond de brief goed. Ik heb tot nu toe nul respons gehad op de brieven die ik heb verstuurd en ben inmiddels 3 maanden bezig met solliciteren. Nog 1 maand en dan loopt mijn contract af en ik heb er inmiddels slapeloze nachten van.

Ja dat kan zeker, maar ik voel me haast schuldig als ik (veel) eerder weg ga… Ik ga toch maar eens de vacatures in de gaten houden! Bedankt voor je reactie :blush:

Ik heb straks een sollicitatiegesprek en vind het best spannend. Helaas is het bij de andere baan niets geworden, dus ben daar gestopt in mijn proeftijd. Of nou ja, gezien de omstandigheden heb ik hun gevraagd het te stoppen en dat wouden ze gelukkig doen. Maar goed, nu dus een sollicitatiegesprek voor iets wat laagdrempeliger is en minder uur (juist de bedoeling), dus ben benieuwd.

En ik ben het er wel mee eens om het MO te maken. Net wat je zegt, er wordt gevoelige informatie gedeeld.

Ik kreeg net via een excollega te horen dat iemand met mijn voormalige baas gebeld heeft over mij (ik heb hem als referentie). Ik heb een aantal dingen lopen dus ik vind het echt vervelend dat ik niet weet met wie hij gesproken heeft :slightly_smiling_face:

Bedankt! Ik heb een opzegtermijn van twee maanden.

1 like

Omg yes ben ergens uitgenodigd voor een gesprek :sunglasses:

9 likes

Ik heb een baan aangeboden gekregen na 2 hele leuke gesprekken. Het bedrijf bevalt me, net zoals de functie en de eventuele collega’s. Nu belde ze mij gisteren en kreeg ik een mail mer het salaris voorstel, maar het is gewoon 400 euro minder dan ik in gedachte had (ik had een voorstel gekregen bij een vorige werkgever, maar ivm reizen was die baan geen optie meer)
Ze vertelde me ook, dat de reiskosten misschien niet vergoed gaan worden, wat neerkomt op ongeveer 120 per maand.

Ik heb op dit moment geen werk, dus ergens denk ik dat ik geen keuze heb. Het zou dan mijn eerste echt volwassen baan zijn, dus heb nooit in zo’n zelfde situatie gezeten. What to do?!

Bedankt voor je berichtje!
De andere baan waar ik 400 euro meer geboden kreeg, is zelfs een functie met minder doorgroeimogelijkheden en minder taken. Ze heeft het alleen gehad over 26 vakantie dagen gehad. Ik krijg volgende week mijn contract, maar ben wel van plan om een reactie op de mail terug te sturen met mijn voorstellen (en bijbehorende argumenten)
Ik woon nog bij mijn ouders en heb helaas het geld nog niet op mijzelf te gaan wonen, ik heb het verder prima thuis. En mijn ouders zijn het ook echt niet eens met dit salaris, het is echt minimum.
Ik heb gesolliciteerd op een baan grafisch ontwerper met een stukje marketing en social media maar ga zelfs net wat minder per uur verdienen dan mijn weekendbaantje bij h&m.

Ik heb dit dus niet, omdat ik écht niet weet wat ik daar zou moeten schrijven??
En hobby’s heb ik er ook niet opstaan, want ik doe niks interessants, dus dan krijg je van die standaard dingen dat ik denk ‘dat kan iedereen erop zetten’

Nou kreeg ik bij m’n vorige sollicitatie wel daar opmerkingen over, dat ik beide dingen niet had, en of ik dat even kon vertellen tijdens het gesprek. Wat een bagger was dat :sweat_smile:

@grace Ik heb op mijn CV wel een kopje met Doel en een met Vaardigheden. Maar wel echt heel beknopt want in mijn brief noem ik ook vaak al wat vaardigheden.

Ja dat vind ik dus ook zo lastig! Zal ook wel aan mijn zelfbeeld liggen hoor, maar ik vind mezelf niet bijzonder en heb geen idee wat er nou leuk/interessant zou zijn aan mij? Heb ook niet eens (leuke) hobby ofzo, dus wat zet je er dan op?

Je doet toch wel eens mee met hardloopwedstrijden? Zoiets zou ik erop zetten. En dan nog waar je energie uit haalt qua werk, en eigenschappen waar je jezelf mee omschrijft.

2 likes

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd nu!