Sollicitatietopic (Deel 1)

Oké ben gebeld, heb in principe de baan en heb nog deze week het arbeidsvoorwaardengesprek! Jippieeee

19 likes

Ik heb een leuke vacature op het oog, in een onderwijsomgeving (wat ik heel graag wil) maar dan meer administratief. Nu vragen ze opleidingsniveau mbo secretarieel/financieel. Ik heb een hbo opleiding gedaan, en door eerder werk wel wat ervaring hier in opgedaan, maar de opleiding dus niet. Kan ik hier wel op gaan solliciteren? Ik weet dat niet geschoten altijd mis is, maar ik wil geen halfbakken brief zeg maar. Dus als ik dan ga solliciteren, wat kan ik dan het beste in de brief zetten?

Ugh, ik zit trouwens echt in een sollicitatie-dip. Ben nu een aantal keer afgewezen en ik word iedere keer meer onzeker.

@SpeedOfSound ja sowieso solliciteren natuurlijk! En dan met voorbeelden uit je ervaring toelichten waarom je wel de skills hebt om deze functie te kunnen vervullen.

@SpeedOfSound wat @monkeyslut zegt. Zeker reageren en dan duidelijk maken dat je ervaring hebt, wat je gedaan hebt. Ik heb wel geleerd dat de eisen in zo’n vacatutetekst lang niet altijd zo nauw zijn. Succes!

En niet opgeven! Ik ben een half jaar werkloos geweest en zat helemaal in de put, twijfelde aan alles van mezelf. En toen had ik ineens binnen een week een baan. Volhouden en niet aan jezelf twijfelen, de juiste plek komt wel.

2 likes

Ik heb net gewoon even gebeld met de vraag en hij zei dat je in elk geval aantoonbare affiniteit moet hebben met het werk. Dus nouja, dat kan ik wel in mijn brief verwerken.

@Huismus Ik weet het, ik heb zelf ook eerder in dit schuitje gezeten en ik heb nog tot eind februari om een nieuwe baan te vinden, maar ik word zo moedeloos van al die afwijzingen. Is ook een stukje psychisch trouwens, ben bij mijn vorige baan heel rot weggegaan en bij weer een andere baan zat ik heel lang niet lekker in mijn vel waardoor ik vaak ziek was en dus mijn contract niet werd verlengd. Heb nu steeds het gevoel dat geen werkgever het meer met mij aandurft, terwijl ze dit niet eens weten.

2 likes

Ik herken het ook heel erg hoor! Ik heb ook een tijdje zonder werk gezeten, heb wel 2 simpele baantjes gehad maar voelde me zooo nutteloos en waardeloos. En die afwijzingen doen je echt wel wat. Scheelt wel dat je nog tot eind februari hebt. Heel veel succes :slight_smile:

1 like

@SpeedOfSound Ik herken het ook heel erg, ik ben in juli afgestudeerd en schrijf elke week meerdere brieven, maar tot nu toe nog maar twee gesprekken gehad, waar dus uiteindelijk ook niks uitgekomen is… Ik word er een beetje moedeloos van. Gelukkig heb ik nog wel werk in het vakgebied van mijn hbo-opleiding, maar ik wil graag in een andere sector werken (waarvan ik dus in juli mijn master heb behaald).

Ik heb een mail ontvangen dat ik uitgenodigd ben voor een sollicitatiegesprek voor een stage. In de mail naar mij heeft ze 2 collega’s van haar in de cc gezet. Ik wil nu terug mailen om te bedanken en het gesprek te bevestigen, maar zal ik dat als een reply all doen? Of alleen naar de gene die me gemaild heeft? :see_no_evil:

Alleen naar degene die gemaild heeft zou ik doen.

2 likes

Hoe zoeken/vinden jullie meestal vacatures? Ik vind zelf indeed een hele vervelende website dus kijk er af en toe wel op maar zit vooral op LinkedIn. Verder probeer ik gewoon op sites van bedrijven/organisaties die me interesseren rond te kijken, maar het valt me een beetje tegen ofzo. Iemand goeie tips?

Meestal via LinkedIn inderdaad, ik volg daar veel bedrijven die ik interessant vind en kijk dan ook naar vergelijkbare bedrijven. Zo kom ik vaak bij vacatures terecht waar je in eerste instantie niet zo snel bij terecht zou komen, maar dat doe je dus al…

Ook heb ik bij een aantal websites/instellingen vacature alerts ingesteld.

1 like

Ik ben ook begonnen met solliciteren! Ik ben een aantal maanden op reis geweest en heb een ‘sabbatical’ bij mijn vorige bedrijf (ik mag er 1aug2019 terugkomen mits het bedrijf nog altijd in een goede ‘economische staat’ verkeerd). Maar wist eigenlijk meteen al dat ik niet terug wou.

Op het moment heb ik een sollicitatie de deur uit gedaan voor een functie die op fietsafstand is :raised_hands:t4: Dit bedrijf bevindt zich in dezelfde sector als mijn vorige werkgever; dus ik hoop dat ik op gesprek mag komen.

Dinsdag heb ik twee gesprekken bij verschillende detacheringsbureau’s.

4 likes

Ik ben ook begonnen met solliciteren! Werk nu ruim 2,5 jaar bij mijn huidige werkgever, en toe aan iets nieuws. Ik heb een paar maanden geleden intern gesolliciteerd op een vacature en toen bij de laatste 2 gekomen. Helaas kozen ze toen toch voor de andere kandidaat, anderzijds was het best spontaan om te solliciteren en wist ik dat ik 5-0 achterstond omdat ik geen studie of werkervaring in de gevraagde richting had. Dus stiekem best heel trots dat ik zo ver was gekomen. Maar sinds toen kriebelt het om iets anders te gaan zoeken.

Een wek gelden besloten dat mijn streven wordt om binnen nu en een halfjaar wat nieuws te hebben, waarbij ik het echt heel fijn en leuk zou vinden om intern door te groeien. Maar ik nu dus ook ga focussen op vacatures hier buiten. Toen gelijk een paar brieven uitgestuurd om er actief mee bezig te gaan en a.s. maandag heb ik een eerste gesprek staan! :biggrin: Dit afgelopen week ook besproken met mijn leidinggevende, die is gelukkig heel supportive. Ziet mij het allerliefst blijven, maar vind ook dat ik veel meer in mijn mars heb en daar gebruik van moet maken. Collega’s reageerden ook heel leuk en fijn. Ik kan moeilijk stiekem solliciteren en gesprekken hebben dus vandaar dat ik het gewoon besproken heb.

3 likes

Ik heb net een telefonisch gesprek gehad met een ‘headhunter’. In dat gesprek heb ik aangegeven dat ik max. X reistijd wil hebben. Mailt hij me 10 minuten laten met een functie die een reistijd heeft van 3 keer X. Zucht…

Aaargh ben bezig met brieven voor twee traineeships, maar wilde voor eentje bellen voor wat meer informatie. Heb ik een hekel aan, nemen ze niet op!! Straks nog maar een keer proberen dan…

Ik ga deze week officieel mn baan opzeggen, ook al heb ik dus nog niets anders. Ben dus toegelaten tot een master die me superleuk lijkt, maar deze traineeships lijken me ook heel interessant (zijn in dezelfde richting). Dus ik ga in ieder geval wel reageren op deze vacatures!

2 likes

Ik heb ook moeite met uitleggen wat ik precies wil. Ik weet wel wat ik leuk vind maar wil mezelf ook weer niet te veel randvoorwaarden opleggen want dan vind ik nooit iets nieuws :’)

Goed dat je tóch belt! Heb je sowieso sneller een antwoord en ik merk zelf dat dat altijd heel erg gewaardeerd wordt!

Ik heb inmiddels een stage gevonden :tada: Gisteren nog een ander gesprek gehad, maar toch voor een ander bedrijf gekozen. Ik ga dat aan het einde van deze week aan het bedrijf van gisteren laten weten. Denk toch niet dat ze me aan zouden nemen, maar wil het wel netjes hebben afgehandeld omdat het een heel fijn gesprek was.

4 likes

Ik ben nu 2 maanden afgestudeerd, maar het solliciteren gaat best wel moeizaam. En ik raak ook in paniek wanneer mensen ernaar vragen of wanneer ze zeggen dat ik op moet schieten. Ik voel de druk om geen gat in mijn cv te krijgen :sweat_smile:

Ik heb twee brieven klaarliggen om te versturen. Voor één is de deadline 15 januari, eentje is een doorlopende vacature. Zal ik dan wachten tot na de kerst (of zelfs o&n) met versturen of zal ik ze gewoon versturen en dan twee weken later ofzo nabellen?

Ik vind het trouwens zooo irritant als er geen deadline bij een vacature staat.

Neig ik ook naar ja! Dan ben ik er ook vanaf haha, thanks.