Klopt, maar toch is het lastig. Ik word over 3 maanden 25 en wil heel graag aan kinderen beginnen over enkele jaren. Alleen, hoe langer ik niks vind, hoe langer natuurlijk een eventueel werkleertraject gaat duren. Dus dat zit mij best wel dwars… jammer dat er niet gewoon iets tussen zit. Ook voor jou. Welke richting zoek je iets?
Hoe beginnen jullie een motivatiebrief? Direct met de aanhef of zetten jullie nog adressen bovenaan?
Ik zet eerst mn naam, adres, telefoonnummer en email, dan de datum en dan de aanhef.
Ik ben momenteel bezig de aanmelding bij een detacheringsbureau dat zich alleen richt op een groot bedrijventerrein bij mij in de buurt. Voor de aanmelding vragen ze voor stukje motivatietekst. Echter vind ik het nogal apart gezien ik niet reageer op een specifieke vacature of bedrijf. Op het bedrijven terrein liggen meer dan 40 bedrijven met allerlei uiteenlopende idealen.
Hoe zouden jullie dit stukje motivatie aanpakken? Iets meer inwijden over wat ik zoek - of juist vrij algemeen houden?
Ik zou het gewoon proberen! Wie weet valt het mee, en het is maar twee maanden tot februari Hoe lang is je proeftijd? Want eventueel kan je dan gewoon tijdens je proeftijd weer stoppen als het echt heel erg stom is. Als je dat niet doet even kijken naar je opzegtermijn, zodat je er wel onderuit kan wanneer je wil beginnen met die andere baan.
@Applepie Als je een duidelijk idee hebt van wat je zoekt kun je dat natuurlijk aangeven. En anders misschien een korte beschrijving van jouw persoonlijkheid en skills en wat je een bedrijf denkt te kunnen brengen?
Ik heb gister een gesprek gehad nav een eerdere sollicitatie waarop ik was afgewezen. Ze hebben een tweede vacature gekregen, en wilde het hier met me over hebben. De vorige sollicitatie was heel raar. Het gesprek was super leuk, maar alles moest heel snel (binnen een dag bijvoorbeeld op gesprek) en dan maar via skype in de avond. Toen hoorde ik uiteindelijk dat ze de vacature nog meer dan een maand open zouden houden. Nu is het weer zoiets; ze hebben mij super kort dag uitgenodigd, waren heel enthousiast en hebben me op basis van dat vorige gesprek en mn cv nogmaals uitgenodigd. Gister was het weer een heel sollicitatiegesprek (wat ik niet helemaal had verwacht obv de informatie die ze me vooraf hadden gegeven) en nu zeiden ze aan het einde van het gesprek wederom dat ze nog een tijd zullen bezig zijn met het interviewen van verdere kandidaten. Ik voel me een beetje aan het lijntje gehouden eigenlijk, maar ik weet niet helemaal of het terecht is… Steeds moet ik kort dag tijd maken (en dus vrij vragen op mijn andere baan etc) om te horen oke je hebt een heel sterk profiel (wat ze dus al weten, want ik heb al eerder de procedure daar doorlopen) en we kijken nog even verder, je hoort nog van ons. Is dat gewoon normaal of vinden jullie het ook een beetje onduidelijk allemaal?
@anon95960165 gewoon proberen, misschien valt het wel mee?
@Sandroe ja richting twijfel ik een beetje over, ik heb een achtergrond in communicatie, maar dat is niet helemaal m’n ding. Er zijn dingen die ik wel leuk vind, maar ik hoef niet per se meer een “die hard” functie in die richting, maar als het raakvlakken heeft vind ik het prima. Ben ook naar traineeships aan het kijken!
Nee, veel te ouderwets, dat leest toch niemand meer. Altijd met de aanhef
Oh, wat een goede kans met zoveel bedrijven! Ik zou inderdaad beschrijven waarom jij gemotiveerd bent om te werken. Dus niet specifiek - omdat dat dus niet kan - maar gewoon waarom jij er helemaal voor gaat en wat je goed kan en leuk vindt
Net het leuke nieuws gekregen dat ik op gesprek mag bij een hele leuke functie. Nu stellen zij mogelijke 3 data voor het gesprek voor: as. do, of volgende week maandag of woensdag. Het is natuurlijk fijn om er snel van af te zijn, maar ik wil me wel goed kunnen voorbereiden en ik denk niet dat het op zo’n korte termijn als donderdag gaat lukken. Omdat ik die maandag ook niet kan, is de woensdag dan waarschijnlijk het beste. Maar ik vind dat weer niet gemotiveerd overkomen, en ben bang dat ze in de tussentijd dan al veel anderen spreken over wie ze dan ook enthousiast zijn, wat mijn gesprek dan weer beïnvloedt. Wat zouden jullie doen?
Als jij denkt dat jij die woensdag het best kan presteren bij je sollicitatiegesprek, zou ik dat doen! Ze geven die dag niet voor niks als optie, toch?
Thanks, ben daar inderdaad voor gegaan!
Het is de baan geworden met de meeste uitdaging, maar wel minder betaald. Enorm blij hiermee, want ik kan mezelf wel echt ontwikkelen. Bij de andere baan zou ik me sowieso vervelen na een paar weken. Ik mag volgende week maandag beginnen Lief dat je er naar vraagt
Omg ik heb een baan geloof ik?
Het gesprek afgelopen vrijdag ging best goed en ik werd direct maandag al gebeld omdat ze nog wat dingen wilden vragen. Het is een parttime baan die ik naast mijn huidige parttime baan ga doen en ze twijfelden een beetje of die combi wel goed zou gaan (vooral aangezien de nieuwe baan in periodes heel druk en veeleisend qua tijd zal zijn). Maar ik kreeg net een mail dat ze het toch met me willen proberen en me een contract gaan aanbieden!
Het is voorlopig maar een halfjaarcontract en het komende half jaar gaat dus megadruk worden maar wel allemaal leuke dingen en ik ben zo blij en heb er zoveel zin in! Aah yes eindelijk een keer iets wat lukt
Wat doen jullie als jullie een mail krijgen dat je niet bent uitgekozen? Mail/bel je dan om te vragen waarom?
Ja, zeker even mailen. Het kan je helpen voor de volgende keer.
Heb ik ook eens gedaan de feedback was heel leerzaam.
Woensdag contract tekenen, maandag auto kijken. Reiskostenvergoeding valt me helemaal niet tegen. Heb zo’n zin om te stoppen met m’n huidige werk hahaha, nog 11 werkdagen!
Ik heb gemaild en gevraagd waarom de keuze niet op mij was gevallen. Ik heb ook specifiek aangegeven dat ik de feedback wilde gebruiken voor m’n volgende sollictatie.
Ik kreeg toen een heel eerlijk antwoord terug ( ze vonden dat ik nog te veel twijfelde en niet zeker genoeg was/leek van m’n keuze). Ik heb hier echt wat aan gehad.
Ik heb een Engelse cv. Zou ik deze ook naar Nederlandse bedrijven sturen, of toch maar even gaan vertalen omdat een Nederlandse cv beter over komt?
Ja, ik zou het ook vertalen als ik jou was. Komt toch over alsof je moeite doet voor het bedrijf.
Ik zou vandaag wat horen nav een sollicitatiegesprek maar ik heb nog niets gehoord. Dat vind ik zó irritant. Zouden ze er nog niet uit zijn of willen ze kijken of je er zelf achteraan belt? Ughhhh… call me!