Het bedrijf heeft zelf al afgezegd
Haha heb jij geluk
Morgen mijn tweede gesprek bij een bedrijf en moet waarschijnlijk een casus maken. Nu al nerveus hiervoor. Heeft iemand hier toevallig ervaring met het maken van een casus?
Ik ga volgende week maandag beginnen met mijn nieuwe baan en in mijn contract staat dat de eerste 10 km niet worden vergoed. Toen schoot er ineens door mijn hoofd dit weekend dat ik dus de eerste maand alles moet voorschieten qua reiskosten. Dat wordt een dure grap in een al dure maand. Gaat dit altijd zo?
Daarnaast wil ik graag met de trein gaan reizen maar ik kan niet echt een goede berekening maken van wat de daadwerkelijke reiskosten en vergoeding zal zijn omdat de trein niet werkt met eerste 10 km. Zouden jullie een mailtje sturen met de vraag hoe ze die berekening maken?
Maar als je 't aantal km weet en de vergoeding kan je zelf de vergoeding uitrekenen toch? Is gewoon (afstand - 10 km) x 2 = afstand, en dan die x vergoeding. Treinkosten hangen dan vervolgens af van je abonnement, als je iedere dag 't zelfde stuk moet en aan de spitstijden gebonden bent zal een trajectkaart ws het voordeligst zijn.
Alleen ik weet de vergoeding niet toch?
De afstand enkele reis is 33 km en een trajectkaart op dat traject kost €246. Als ik de reis zou maken met voltarief zou het €7,60 zijn enkele reis.
Lijkt wel een verhaaltjessom
Aah sorry, dat had ik ff gemist, de vergoeding per km weet je niet? Staat die niet in je Contract/Cao? Wat gek. Dan geen gekke vraag om na te gaan inderdaad.
Ik zou het navragen bij je nieuwe werkgever, wat je vergoeding is (ik verwacht 0.19 per KM).
Daarnaast gebruikelijk dat je je reiskosten met je salaris uitbetaald krijgt, vaak in de laatste week van de gewerkte maand. Die reiskosten krijg je niet vooraf, los van je salaris --> als je ziek bent heb je geen reiskosten, als je verlof opneemt heb je geen reiskosten etc.
Ja klinkt logisch. Wel een dure grap en eigenlijk ook heel kut dat ik elke maand +- €100 kwijt zal zijn aan reiskosten
Ik weet even niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb een sollicitatie lopen, een meeloopdag gehad. Het ging volgens mij heel goed en ik vond het echt leuk. Na deze meeloopdag telefonisch contact gehad. Er bleek nog 1 andere kandidaat te zijn en hij zou mij afgelopen vrijdag bellen of ik het geworden was. Het is inmiddels maandag en ik ben niet gebeld, moet ik hem nu zelf bellen of een mailtje sturen, of nog afwachten?
Ik zou hem nog even de ochtend geven, minstens, en dan vanmiddag rond een uurtje of 3 zelf bellen. Het is “al” maandag, met een weekend er tussen is ie eigenlijk maar een dag te laat.
Je hebt gelijk. Dankje, ik wacht nog even!
Ik moet een stage regelen en ben in gesprek met drie bedrijven. Ik wil graag alle drie de sollicitatiegesprekken afwachten. Heb best een duidelijke voorkeur, maar weet niet waar ik aangenomen zal worden en misschien dat de gesprekken mijn voorkeur veranderen.
Hoe pak je zoiets aan? Moet ik gewoon eerlijk zeggen tegen die bedrijven dat ik ook op andere plekken heb gesolliciteerd?
Ik heb in mijn cao gevonden hoe het zit en daar omschrijven ze het als een tegemoetkoming, wat in mijn geval wel klopt want door een max bedrag per maand moet ik ongeveer €130 per maand aan reiskosten gaan betalen. Ben er echt even chagerijnig van en twijfel nu toch weer of ik niet voor een autootje moet gaan want dan ben ik (zonder afschrijving en grote reparaties) echt geen €130 pm kwijt verwacht ik.
Hmm, vervelend. Anyway, heb je al een auto of moet je er dan 1 aanshaffen voor je werk? Is het een route waar veel filevorming is? Hoe makkelijk is de trein verbinding (kun je evt lekker zitten/lezen/werken of moet je stressen en overstappen)? Wat ben je kwijt met een trajectkaart (vaak voordeliger dan losse reis)?
Je zou ook even kunnen kijken of en wat je evt. qua belasting terug krijgt als je met OV (trajectkaart) als je te weinig vergoeding hebt gekregen (ik weet niet of dit van toepassing is, maar er is wel een regeling omtrent OV).
Goeie vragen. Het is zowel met de trein als met de auto een zeer druk traject (Alkmaar <-> Amsterdam) en ik zou dan inderdaad een auto moeten aanschaffen. Dat geld heb ik wel maar ik zit niet te wachten op die eenmalige aanschafprijs en ik wil liever niet meer met de auto naar het werk. Ik heb dat als consultant veel gedaan (gemiddeld 280 km per dag) en het is me heel erg tegen gaan staan.
Een trajectkaart kost €246 pm voor dat traject en hun maximale vergoeding is €148 pm. Het is dan inderdaad iets goedkoper om die kaart aan te schaffen, maar blijft nog steeds ± €100.
Toch is een autootje dat zuinig is en wel heel erg makkelijk ook voor andere dingen en zonder file scheelt het de helft van mijn reistijd. Met ov is het 1 uur omdat ik naar Ams noord moet met de pond en met de auto is het zonder file 30 minuten.
9292 geeft voor mijn werkadres aldoor de pond aan? Ik ben verder zelf helemaal niet bekend in Amsterdam
Ja het is denk naast de pond want het is 1 minuut lopen volgens het reisadvies. Dank je voor het meedenken
Ik heb komende vrijdag een sollicitatiegesprek bij mn eigen leidinggevende voor een promotie. Ik weet gewoon echt niet wat ik daarvan moet verwachten joh. Hoe bereid je je nou voor op zoiets? Hij kent me al heel goed, weet precies wat voor mens ik ben en in de functie die ik nu doe is hij al laaiend enthousiast over me. Ik ben gewend dat je jezelf een beetje verkoopt bij een sollicitatiegesprek, maar dat is nu dus niet helemaal aan de orde…
Iemand hier ervaring ermee?