Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek voor een Phd, heeft iemand hier daar ervaring mee? Ik heb geen idee wat voor vragen ik kan verwachten en begin ‘m nu wel een beetje te knijpen.

Ja ik heb daar ervaring mee! Wat voor soort plek is het? Heb je al een projectomschrijving?

Ja, er is zelfs al een heel onderzoeksplan! Ik moest voor een deelproject een aanpak ontwerpen en dit opsturen. Hier moet ik morgen ook een pitch over geven van 5 minuten. Wat voor vragen kreeg jij?

Ik heb een voorstel PhD gepresenteerd dus misschien enigszins vergelijkbaar. Zou goed nadenken over: waarom wil je graag dit onderzoek uitvoeren (kreeg zelf als tip: niet onderzoek in 't algemeen maar echt specifiek naar 't onderwerp waar het over gaat), waarom ben jij geschikt om het uit te voeren, tegen welke moeilijkheden verwacht je aan te lopen, heb je al eerder ervaring opgedaan die je gaat helpen tijdens je traject. Zou me ook inhoudelijk goed voorbereiden maar dat heb je vast al gedaan. En wellicht heb je zelf al ideeën over 't onderzoek (weet niet hoe open de plek is) - hoe je het gaat uitvoeren, welke methoden geschikt zouden zijn, hoe je kan inzetten op valorisatie/maatschappelijke impact. Ik vond het ook fijn om wat op te zoeken over de mensen met wie ik gesprek had (weet niet of jij dat al weet), heeft me wel geholpen in te schatten wat voor vragen ik zou krijgen.

1 like

Ah beetje vergelijkbaar zoals bij mij dus! Ik moest van te voren een onderzoeksplan aanleveren en een idee voor een experimentele methode om dit uit te voeren. Bij mij was het wel pittig: enerzijds kreeg ik heel inhoudelijke vragen over mijn onderzoeksdesign, de condities van mijn experiment dat ik had ontworpen en over statistiek. Dit was goed voor te bereiden en kon ik dus goed beantwoorden.

Ook werden er meer vragen gesteld over de theorieën waarop alles berust was, dus het is handig je goed in te lezen van te voren. Tevens werden en meer praktische vragen gesteld zoals: hoe werk ik in een team? Wat voor rol neem ik op me? Ook is mijn project met kleine kinderen dus ik moest uit kunnen leggen hoe ik in bepaalde situaties zou handelen. Het was heel erg breed eigenlijk, maar ik schrok vooral van de zwaar inhoudelijke vragen mbt statistiek. Tevens werden er zelfs oudere onderzoeken die ik had gedaan (zoals mijn MA scriptie en een ander onderzoek wat ik tijdens mijn master had gepubliceerd) aangehaald en ook daar werden nog vragen over gesteld. Dus meer concreet: hoe konden de ervaringen die ik daar heb opgedaan bijdragen aan dit project? Maar ook daar merkte ik dat er moeilijke inhoudelijke vragen werden gesteld, maar ik denk dat ze dat vooral deden om uit te testen hoe ik omging met zulke kritische vragen.

Van te voren de mensen waarmee je het gesprek hebt opzoeken, kijken wat voor onderzoek ze hebben gedaan heeft mij in ieder geval goed voorbereid op het type vragen wat ik kon verwachten.

Ik weet natuurlijk niet wat voor soort onderzoek je gaat doen, dus ik vind het lastig te zeggen wat voor vragen je kunt krijgen. Maar probeer je in ieder geval inhoudelijk goed in te lezen en telkens te bedenken hoe alles wat je al gedaan hebt tijdens je studie zich relateert aan dit specifieke project.

Edit: jezus sorry, wat een woordkots, het was een lange dag.

2 likes

@LizzyBennet & @Opperhoofd
Super! Bedankt voor de tips, ga er vanavond weer even voor zitten.

2 likes

Succes! Als je nog meer vragen hebt, laat het gerust weten. En laat je niet al te gek maken, probeer ook gewoon jezelf te blijven tijdens het gesprek. Mijn begeleider heeft me naderhand verteld dat ze voor mij hadden gekozen omdat ik tijdens het gesprek ook grapjes maakte (ik haat zo’n serieuze beladen sfeer) en daardoor wisten ze dat ik goed in het team zou passen.

2 likes

Top! Ik twijfel nog over een slide in mijn presentatie. Had om het wat minder serieus te maken als afsluiting nog een slide met de Pippi Langkous quote van “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan”. Twijfel of het niet te informeel is daardoor.

Haha dat is wel grappig ja! Ik weet niet of je de mensen kent waarbij je op gesprek gaat? Ik weet zeker dat mijn begeleiders dit wel zouden waarderen (zeker als je inhoudelijk ook een sterke pitch geeft) maar er zijn ook genoeg van die saaie serieuze ouwe knarren die dit wellicht niet kunnen waarderen.

Als je de mensen kent en als je denkt dat ze dit grappig zouden vinden dan zou ik zeggen doe het gewoon! Maar anders zou ik het er uit laten en je humor op een andere manier laten blijken, dan zit je sowieso veilig.

Ik ken de mensen niet persoonlijk, heb mijn master in het buitenland gedaan maar het onderzoek is in de richting van jonge kinderen / onderwijs vandaar dat ik dacht dat het misschien wel kon. Ik ga nog even verder twijfelen en mensen stalken op researchgate :grimacing:.

Ja dan zou ik het ook doen! Mijn onderzoek is ook met jonge kinderen en onderwijs en in die context is het inderdaad heel treffend.

Edit: ik dacht eerst, misschien doe je wel iets in moleculaire biologie ofzo haha dan was het wellicht wat minder passend geweest.

1 like

Leuk! Wat doe jij? Misschien moeten we even privé berichten gaan sturen, weet niet of iedereen dit wil lezen en of jij het openbaar wilt delen.

1 like

Ik was vanmorgen bij m’n coach en we hebben het gehad over hoe nu verder. M’n baas heeft me gevraagd wat ik (naast mijn huidige werkzaamheden) leuk zou vinden om te doen, dingen die beter bij mij zouden passen en die me beter zouden liggen. Maar ik heb besloten dat ik dat niet ga doen. Binnenkort even bespreken met m’n baas hoe nu verder. Lekker zitten janken bij m’n coach maar er valt een enorme last van m’n schouders.

En ben weer een leuke vacature tegengekomen, iets wat beter bij mijn profiel past dan ik nu doe. Voldoe aan de eisen en het is in een branche waar ik aantoonbare affiniteit mee heb, dus dat is top. Reageren kan uiterlijk morgen, dus fingers crossed!

7 likes

Joepie ik ben net al gebeld over die vacature, ze wil nog wat aanvullende vragen stellen. Maar zit natuurlijk op werk dus moet ff een belafspraak inplannen.

9 likes

Niks doen idd, gewoon afwachten?

Ik had vandaag een sollicitatiegesprek voor een superleuke functie, bij een jong en startend bedrijf. Ik had al aangegeven dat ik erg positief was en zij leken me ook erg positief. Ze zeiden dat ze me eind van de middag nog zouden laten weten of ik op tweede gesprek mocht komen. Maar gezien de tijd denk ik niet dat het vandaag nog gaat worden… Kan het beste afwachten denk ik?

Ik zou morgen even afwachten en als je rond 16.00 nog niets hebt gehoord zelf een berichtje sturen. Succes!

1 like

Thanks! Het liep alleen wel via een uitzendbureau… Kan ik dan het beste het uitzendbureau benaderen of het bedrijf zelf? Het uitzendbureau had mij wel meteen gebeld na mijn gesprek om te vragen hoe het ging en gaven aan dat zij ook nog contact op zouden nemen met het bedrijf. En na het gesprek werd mijn telefoonnummer en e-mailadres nog wel herhaald, dus dat is op zich wel positief (in de zin van dat ze mij wel willen contacten). Pff, word er helemaal onzeker van. Ik hoop gewoon zo erg dat het wat gaat worden.

@Mayou leuk!

Ik heb net even telefonisch contact gehad over die functie waar ik op had gesolliciteerd. Een tijdje terug had ik via die organisatie op een functie gesolliciteerd die meer op mijn huidige functie lijkt, en nu op iets totaal anders. Dus ze vroeg natuurlijk om uitleg, maar weet niet of ik haar heb kunnen overtuigen. Het is wel echt een totaal andere functie maar het lijkt me wel echt leuk en past goed bij me. Dinsdag wel een Skypeafspraak om er verder over te praten, dus ben benieuwd!

1 like

Sorry, late reactie omdat ik aan het werk was. Heb je al iets gehoord? Ik zou het Uitzendbureau contacten maar dat ligt een beetje aan de situatie verder, zouden zij het aan jou direct laten horen of via het uitzendbureau?