@2701 @Violet_Hill ja jullie hebben ook gelijk! Maar ben toch benieuwd naar ervaringen van mensen Denk ook niet dat ik het echt zou durven hoor…
Zouden jullie reageren op een vacature waar 7 jaar ervaring gevraagd is, terwijl je 3 jaar ervaring hebt?
Toevallig ik! Wel even een beetje rectificeren; ik heb niet officieel m’n brief al ingeleverd, maar wel besproken met de manager etc. dat ik niet op m’n plek zit en dus ga stoppen. Toen in overleg kwamen er twee opties naar boven (per x-datum ontslag met vaststellingsovereenkomst of contract uitwerken tenzij ik eerder wat heb). Ben voor optie twee gegaan en ben dus momenteel ook aan het solliciteren. Eigenlijk het beste van twee werelden voor mij. Nog wel verzekerd van werk, maar mogelijk kan ik ook eerder stoppen. Heb overigens echt een goede band wel met manager etc. dus dit moet maar net kunnen. Zal zeker niet overal zo zijn.
Ik meld mij weer bij dit topic, aangezien ik (weer) werkzoekende ben.
Ik ben net gestopt met de pabo en wil graag gaan solliciteren op functies in de onderwijswereld (ondersteunend) en zit een beetje te twijfelen of ik de pabo nu wel of niet op mijn cv moet zetten/vermelden in brief. Ik heb een hbo-diploma social work en de pabo maar 3 maanden gedaan maar aangezien ik graag in de onderwijswereld wil werken kan dit misschien wel relevant zijn? Aan de andere kant stelt 3 maanden geen reet voor en vind ik het weinig toevoegen.
Ik heb dit wel gedaan, ook omdat de plek waar ik werkte echt vreselijk was en ik er geen maand langer wilde blijven werken. Ik heb op latere sollicitaties gewoon duidelijk aangegeven dat dat werk niet bij mij paste. Het voordeel was denk ik wel, dat het in een totaal andere branche was dan ik later ben gaan solliciteren.
@Twijfelkont ah ja, van jou wist ik het inderdaad!
@SpeedOfSound bij mij is het gelukkig niet zo erg dat ik zsm weg wil, maar ik zit hier echt niet meer op m’n plek en weet nu zeker dat ik hier weg wil. Ik wil overigens ook een andere richting op! En wat betreft je vraag over je cv, ik zou het denk ik niet doen, idd omdat het weinig toevoegt.
@2701 ik zou het er wel op wagen ja.
Omg ik werd net gebeld met een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Dit is echt de eerste keer in best een tijdje dat ik uitgenodigd word dus ik ben blijjj. Het is ook de leukste functie waar in tijden op heb gereageerd en hij sluit perfect aan bij wat ik wil, wat ik kan en wat ik leuk vind. Het is jammer genoeg wel maar 16 uur per week (werk er nu 24 dus kan dat er dan naast doen) en voor 6 maanden, maar dan zou ik in elk geval vast bekend zijn bij een heel leuk bedrijf.
Nu ga ik alleen alles overanalyseren en zit ik al meteen met een dilemma. Ik heb telefonisch bevestigd dat ik kom en heb nu een mail ontvangen met de info en daarin ook een agendaverzoek. Die heb ik geaccepteerd, maar zouden jullie dan ook nog op het mailtje zelf reageren? Iets als ‘dankjewel voor de uitnodiging, ik kijk er naar uit, tot dan’ oid?
@monkeyslut Ik heb ook meerdere malen op het punt gestaan om gewoon ontslag te nemen en dan wel te zien, maar uiteindelijk won mijn gezonde verstand altijd en ben ik toch maar gebleven. Ik zou het niet goed kunnen verantwoorden denk ik (‘ik haatte mijn baan zo erg dat ik zo snel mogelijk weg wilde’ vind ik niet per se een heel goede indruk maken bij een sollicitatiegesprek zeg maar). Daarnaast durfde ik het risico niet te lopen dat ik niet heel snel wat nieuws zou vinden en financieel kan ik echt niet zonder baan. Tenzij je veel spaargeld hebt en het eventueel een tijdje uit zou kunnen zingen én je denkt er in een eventueel gesprek er een positieve draai aan te kunnen geven zou ik het dus niet doen.
@SpeedOfSound Ai ja lastige. Ik zou het denk ik er niet op zetten. Ik denk dat je dan meer aan het verantwoorden bent waarom je gestopt bent dan dat je profijt hebt van de relevatie binnen het werkveld.
@2701 Ik zou het gewoon doen! Je hebt sowieso ervaring (= top) en je hoort vaak dat je het gevraagde aantal jaren toch een beetje met een korreltje zout moet nemen.
Ik ben nu echt super nieuwsgierig om wat voor soort baan het gaat, haha.
Maar je kunt het echt wel. Heel veel succes en blijf tijdens het gesprek gewoon dicht bij jezelf!
En die gevoelens zijn heel normaal, volgens mij!
Ik heb gesolliciteerd voor een traineeship en nu ben ik door naar de volgende ronde: speeddaten. Mensen die ervaring hebben met speeddaten of tips om me hierop voor te bereiden?
@monkeyslut ik heb het gedaan. Heb eerder op het punt gestaan weg te gaan daar, en kreeg toen op m’n laatste werkdag een ander baan aangeboden intern. Na een jaar had ik hetzelfde punt weer bereikt en was ik er klaar mee. Na 2 weken had ik een nieuwe baan
Het was geen makkelijke keuze want ik ben alleen dus je denkt meteen aan het financiële aspect. Ik voelde me wel echt slecht door die baan, waardoor ik tijdens sollicitaties toen ik er nog werkte, erg negatief over kwam. Dat was een te vermoeiend proces om langer te laten lopen. Ik moest echt die druk en de nare gevoelens over m’n werk kwijt raken, om weer enthousiast te kunnen solliciteren.
Bedankt voor de tips! Ik heb al een aantal ideeën maar die staan nog wel in de kinderschoenen maar geef wel aan dat ik natuurlijk ook open sta voor eventueel onderwerpen waar het bedrijf tegenaan loopt. Het betreft puur het schrijven van een scriptie dus niet meewerken (maak ik op uit de vacature).
Ik heb gisteren een sollicitatie verstuurd en vandaag werd ik gebeld door de recruiter. Nu heb ik dat gesprek gemist en bel hem morgen terug, maar ik weet niet of ik iets moet voorbereiden. Of wat ik überhaupt moet voorbereiden
Ik heb dit gedaan. Ik werkte ergens waar ik dagelijks persoonlijk werd uitgescholden (klantenservice) en waar niks aan gedaan werd. Dat kon ik echt niet meer aan en toen heb ik mijn ontslag genomen. Bij latere sollicitaties heb ik bovenstaande uitgelegd.
Ook @2701 maar ze heeft al drie jaar ervaring. Dan zou ik zeker reageren (zelfs als je 0 ervaring hebt). Ik heb ook gereageerd op een vacature waarin een ervaren -functie-en aantoonbare ervaring op -gebied- gevraagd werd. Dat heb ik beiden niet en ze hebben me toch aangenomen. In de gesprekken werd er soms concreet gevraagd naar heb je ervaring met x en y en die en die situatie? Meestal was mijn antwoord nee, maar heb ik wel aangegeven dat ik denk dat ik dat kan en waarom. Soms hebben ze liever iemand waar ze potentie in zien, en lang niet altijd is de perfecte kandidaat überhaupt beschikbaar. Gewoon reageren!
Ik twijfel nu best erg. De recruiter hamerde namelijk echt op commercieel zijn en ik vraag me af of ik dat ben. En netwerken is ook niet mijn ding, maar de vacature leek heel leuk
Ik had net een sollicitatie en ben er ook achter dat ik niet ‘corporate’ genoeg ben. Het past gewoon niet bij me. Altijd maar leuk doen tegen iedereen
Ik heb ook niet echt gevoel van ‘ja’ bij dit bedrijf. Zouden jullie de uitslag van het bedrijf afwachten of al eerder vriendelijk bedanken?
@Chan @NewBlood Jammer! En voor een buitenstaander is het misschien makkelijk praten, maar dit is juist ook goed om te ontdekken hé. Nu weet je ook wat je niet wilt en wat je niet zoekt. Niets erger dan het bij wijze van toch maar doen omdat de vacature zo leuk leek, terwijl je jezelf echt niet chill erbij voelt! Dat gaat je uiteindelijk zo enorm opbreken. En ik ben er van overtuigd dat er dan iets komt waar je wel meteen bij denkt: YES!
En ik zou zelf nog even afwachten, je kunt daarna altijd vriendelijk bedanken met de reden die je hier ook noemt. Wellicht dat je elkaar toch op een later moment nog eens treft en dan heb je het allemaal netjes afgesloten. Maar da’s persoonlijk.
Ja, precies! Dat heb ik dus ook. De recruiter zei dat ik op lange termijn vooral naar klanten toe zou moeten. En ik wil wel naar klanten toe, maar niet dat dat 90% van mijn baan wordt. Ik heb het ‘ja, dit is het!!!’ gevoel in ieder geval ook niet.
@Twijfelkont ja, dat is inderdaad zo. Ik denk dat ik nu toch maar op een traineeship ga solliciteren, want die vacature lijkt minder commercieel. Ik had het al op het oog, maar vond het in eerste instantie te ver weg.
Iemand ervaring met onderhandelingen over salaris?
Ik ga van externe medewerker naar interne medewerker. Mijn directe collega heeft niet onderhandeld, maar op andere afdelingen is dit wel gedaan door collega’s in dezelfde positie. Mijn teamleider is echter nieuw en ik werk veel op projecten. Ze kent mij niet goed en heeft mij ook nog niet veel zien werken. Ik moet het dus echt hebben van overtuigingskracht en wat ik beteken voor het bedrijf.
Daarnaast heb ik al mijn schaal opgezocht en gekeken wat het maximum is en wat ik graag zou willen.