Ik ben aan het solliciteren om een zij-instroomtraject in het basisonderwijs in te gaan. Had gisteren m’n eerste gesprek en dat ging goed, maar ze hebben me pas iets te bieden vanaf september. Ben nu onderweg naar een ander gesprek. Op zich kan ik wel wachten tot september, maar ik baal er wel van, want per 1 januari houdt mijn huidige contract op. Dus moet ik, als het echt september gaat worden, op zoek naar een tijdelijke functie en daar heb ik helemaal geen zin meer in, ik wil gewoon voor de klas staan. In dat gesprek van gisteren zeiden ze ook dat het heel goed was dat het pas in september begon, want je moest ook nog een portfolio maken en dat kost heeeeellll veel tijd. Nu heb ik dat ding gezien en het stelt echt niet zoveel voor? Het was sowieso wel een gesprek waarin alles als héél moeilijk en héél zwaar werd omschreven (‘je moet helemaal zelf je studie volgen en je krijgt geen rooster en moet zelf bedenken wanneer je leert voor je tentamens, dat is echt lastig’), en nu vraag ik me af of ik het traject onderschat of dat zij hun kandidaten misschien wat onderschatten. Ik denk dat het voor de klas staan echt zwaar is maar de studie ernaast, dat moet gewoon goed te doen zijn met mijn achtergrond. En dus wil ik gewoon in februari beginnen verdorie volgens mij is dat de kern van dit lange gewouwel haha
Oké je woorden zijn wel echt de waarheid haha. Ik twijfel idd al een tijdje, al vaker gesolliciteerd… dat doe ik niet voor niks als ik echt 10000% wil blijven waar ik nu zit. Moet die stap inderdaad maar eens gaan zetten.
Ah klinkt heel leuk! Je bent ook niet voor niets op gesprek mogen komen hè, dus het is echt niet meteen verkeken voor je. Spannend. Duim voor je.
Ik was echt zo enthousiast over een functie maar een andere interne kandidaat is het geworden. Vind t zo jammer, kan wel janken… heb al gebeld waarom ik het niet was en de terugkoppeling was zoiets als dat de ander beter in de functie/het team past. Maar ze gaat voor me navragen of dat alles was. Heb nu een gesprek gepland met mijn manager of hij me kan helpen evt
Ben net gebeld over de functie en ze gaan met iemand anders verder. Ik snap de toelichting helemaal, de reden is wat ik zelf ook al had verwacht… toch wel jammer. Wel fijne feedback gehad.
Dit weekend maar verder zoeken naar andere vacatures!
@Ohappyday wat jammer zeg! Snap dat je teleurgesteld bent. En van die vage feedback ook waar je niks mee kan.
Ahh wat jammer! Wel goed dat je toch nog even navraagt wat nou de echt reden is en dat je ook meteen weer verder gaat kijken met je manager.
Afgewezen worden is altijd erg maar intern vond ik het nóg pijnlijker.
Oké te vroeg lopen mopperen want dit was een megagoed gesprek en alles wat ik wil kan gewoon! Nu mag ik contact op gaan nemen met de scholen voor snuffelstages. Spannend!
@Ohappyday en @monkeyslut wat jammer voor jullie ik hoop dat er snel wat anders voorbij komt waar jullie net zo enthousiast over zijn
Ik denk zelf ook snel zo, maar tegen anderen heb ik makkelijk praten dus hier komt het: zo moet je totaal niet denken! Altijd goed om voor jezelf te kiezen op werkgebied. En even buiten je gevoel om kun je - denk ik - vast wel dingen noemen aan het andere werk / bedrijf waarom jij daarvoor kiest. Bepaalde mogelijkheden tot ontwikkeling, bepaalde andere taken etc. Dat komt dan vast goed! Uiteindelijk is het echt het meest belangrijk dat je jezelf goed voelt, en hoe vet als dat op je droomplek kan zijn. Daar dus alijd voor gaan.
Ik heb deze week een positief arbeidsvoorwaardengesprek gehad. Ik heb een klein beetje salaris erbij onderhandeld. Ik vond het best eng als starter, maar het ging verrassend makkelijk, haha. Mijn huidige werk heb ik inmiddels op de hoogte gesteld. Ik werk nog best lang uit en dat kunnen ze heel erg waarderen. In het nieuwe jaar aan de slag met mij eerste echte baan. Nooit verwacht dat ik zou starten in zo een ontzettend toffe functie!
@Ohappyday Heel zuur. Is er een kans dat er op korte termijn nog een dergelijke functie beschikbaar komt?
@monkeyslut Ah balen! Wel heel fijn dat je goede feedback hebt gekregen. Ik ben wel benieuwd wat de reden was die je zelf ook al had verwacht. Heeft het dan te maken met te weinig ervaring of was er iets in het gesprek wat niet lekker liep?
@Sandroe Wat klote voor je! Ik ken je natuurlijk niet, maar je hebt vast al meer bereikt dan je zelf denkt! In welke richting zoek je iets?
Hm ja dat zei je inderdaad. Maar dat je het daar heel leuk vind (super chill trouwens! haha) betekent niet dat je niet verder mag kijken. Juist goed om verder te kijken voor jezelf wat er nog meer is. Dan kun je misschien juist ook een goede afweging maken of je echt weg zou willen of toch wil blijven waar je nu bent. En vragen staat vrij hè. Als jij iets vraagt kun je later altijd nog afzien van blijven als jouw redenen daarvoor veranderen!
Ik heb dus zelf een paar maanden geleden ergens gesolliciteerd en ben aangenomen toen. Ik heb toen toch zelf afgezegd want voelde niet goed destijds. En ik ben daar nu weer in procedure omdat die vrouw me terug opbelde laatst. Moraal; als je altijd alles netjes aanpakt dan is er niemand die jou dingen kwalijk gaat nemen blijkt wel!
Nee het had te maken met affiniteit met een gebied waarin ik geen ervaring heb. Ik vind het wel interessant en lijkt me heel leuk om ermee bezig te zijn, maar dat kon ik gewoon niet aantonen, en anderen wel.
Ah ja, zoiets is altijd lastig ja!
@monkeyslut Jij hebt mij ooit eens aangeboden om een van mijn brieven een keer door te lezen, mag ik jou daar dit weekend een pb over sturen? Ik heb zo nu en dan wel een gesprek, maar ik ben benieuwd of ik nog iets aan mijn brief kan veranderen, waardoor ik vaker uitgenodigd word. Als je er geen tijd voor/zin in hebt, mag je het gewoon eerlijk zeggen, hoor!
Gewoon aan allebei, ik snap dat je het zo perfect mogelijk wil doen alles maar wat ik wel tegen je wil zeggen denk niet over alles te lang na want dan creëer je problemen voor je zelf die er helemaal niet zijn of onnodige stress dingetjes. Ben trouwens wel benieuwd over welke organisaties je het hebt haha!
Ja tuurlijk! Vind ik leuk. Denk wel dat ik er pas na het weekend naar kan kijken, pb me maar.
(Ik ben overigens geen expert en heb ook geen achtergrond in hr ofzo maar wil altijd meekijken)
Ja, precies. Vind dat zo’n dooddoener.
@Huismus Interne afwijzing vind ik ook nog meer klote. Nu nog meer omdat (als ik niet zorg dat ik per 1 jan wat anders heb) diegene die het geworden is, mijn planner wordt . @Dubio dat is niet helemaal duidelijk. Het verloop was de laatste maanden groot maar lijkt nu redelijk stabiel te worden in dat team. Ze gaf wel aanndar ze misschien een zwangerschapsvervanging had tijdens de sollicitatie, maar had daar eigenlijk geen budget voor. Dus wellicht dat t nog wel mogelijk word (hoooop ik)
Zo veel sollicitaties gestuurd, en maar een aantal die terug mailen. Grrrr, ik vind dat zo asociaal.
Dinsdag sollicitatie voor een (master)scriptiestage bij een bedrijf!
Ik heb mijn bachelorscriptie al uitgeprint en ingebonden. Heb daarvoor een 8.5 behaald dus dat is wel een beetje mijn pronkstuk! Maar als iemand nog tips heeft, graag!
Heeft iemand ervaring met ontslag nemen voor je een nieuwe baan had? En wat zeg je dan als ze daarnaar vragen in een sollicitatiegesprek?
Ben het (nog) niet van plan hoor, maar zit er wel een beetje over na te denken…
Heeft het bedrijf een specifieke opdracht of staat dat nog open? Mijn ervaring is namelijk dat ze mij vragen wat ik zou willen onderzoeken. Dan is het fijn om je op die manier ook in te lezen in het bedrijf (nieuws) zover mogelijk, of daar vragen naar voor te bereiden. Mag je alleen onderzoek doen of is het ook de bedoeling dat je een paar dagen meewerkt? En weet je al wat je daarna wil gaan doen, zodat je kan nadenken over uitstroom bij het bedrijf?
@monkeyslut zou het echt sterk afraden… Je bent echt een interessantere kandidaat als je nog gewoon werkt.
Ik zou het ook niet doen, omdat je ook een minder goede onderhandelingspositie hebt en je misschien eerder geneigd bent om met iets in te stemmen omdat je dringend werk nodig hebt.