Sollicitatietopic (Deel 1)

Arghh spannend zeg! Ben benieuwd

1 like

Elke keer als ik langs vacatures scroll, denk ik: “dit kan ik niet, dit ook niet en dat is ook niets.” Ik vraag me af of ik ĂŒberhaupt wel talent heb voor hetgeen waarin ik ben afgestudeerd. En (bijna) niets klinkt leuk. Waar vinden jullie trouwens vacatures? Via websites of LinkedIn oid?

Ahh. Vind je je vakgebied wel leuk? Je kunt vast veel meer dan dat je denkt. En in een vacature wordt alles wel heel mooi omschreven natuurlijk. Veel dingen leer je ook nog in de functie, denk ik.

Ik heb donderdag een tweede gesprek gehad voor een ontzettende leuke functie. Dit zou echt een grote kans voor mij zijn. Tijdens en na het gesprek had ik er echt een heel goed gevoel over. Ik dacht dat ik echt veel kans maakte en dat het vooral afhankelijk is van hoe goed het bij de andere twee sollicitanten ging. Maar gisteren ging ik toch meer nadenken over het gesprek en ik heb echt een heel stom antwoord gegeven, waar ik achteraf totaal niet meer achter sta. Ik ben heel bang dat dit verkeerd geinterpreteerd wordt en ze me daarom afwijzen. Gisteravond maakte ik mezelf hier helemaal gek over. Nu ben ik er iets rustiger onder, maar ben toch heel bang dat dit me de das om heeft gedaan :persevere:

1 like

Ja, sommige richtingen van mijn vakgebied vind ik wel leuk. Alleen loop ik daar tegen het probleem van minimaal 3 jaar relevante werkervaring aan. Ik moet zeggen dat ik ook nog niet precies weet wat ik wil. En verder heb ik ook last van groepsdruk vanuit mijn omgeving :neutral_face:.

Ik hoop trouwens dat je de baan krijgt! Wel spannend. Weet je al wanneer je bericht krijgt?

Misschien dat je kan kijken op welke manier je toch in die richting een startersfunctie kan krijgen? Wel vakgebied is het, als ik mag vragen? En anders is het misschien ook n optie om te kijken of je in aanmerking komt voor vacatures buiten je vakgebied?

Dankje! Ik zou eind deze week (maar dat is het dus niet geworden) of begin volgende week bericht krijgen. Ik verwacht dus maandag om eerlijk te zijn (vorige keer waren ze ook erg snel).

1 like

@Chan Mijn ervaring is wel dat de eisen in een vacaturetekst ook altijd hoger zijn en het werk moeilijker lijkt dan het uiteindelijk in de praktijk is. Mijn beste tip is toch maar gewoon reageren, ookal heb je niet de drie jaar ervaring die ze vragen. Misschien compenseer je dat wel met andere ervaring of een kwaliteit of reageert er niemand die dat wel heeft of geschikt is.

2 likes

Ik zat inderdaad al te kijken naar iets buiten mijn vakgebied. Ik had wel 2 leuke vacatures gevonden en in principe voldoe ik ook aan die functie-eisen, dus dat kan ik ook proberen. Ik moet gewoon nog even goed zoeken denk ik. En ik heb nog nooit gesolliciteerd voor een ‘grote mensen baan’, dus vind het ook wel spannend :grin:

1 like

Ik mag eind deze week op gesprek komen om de arbeidsvoorwaarden te bespreken! Super spannend.

Hebben jullie bij jullie eerste echte baan onderhandeld over het salaris? In de vacature stond een bijbehorende salarisschaal aangegeven. Het minimum daarvan vind ik zeer prima, maar wellicht dat er nog wel een of twee treden meer uit te halen is?

Wie begint er meestal met een voorstel? De werkgever of de sollicitant?

4 likes

Ik heb afgelopen weken gesolliciteerd voor een stageplek vanaf februari.
Omdat het vinden van mijn huidige stageplek best moeilijk was, heb ik deze keer best wel veel brieven geschreven (denk rond de 10). Inmiddels heb ik van 5 al bericht dat ik op gesprek mag komen.
Hoe ga ik dit nu weer allemaal inplannen, hahaha. Wel een luxe probleem :joy:

1 like

Zit er niet een of twee tussen waarover je al iets minder positief bent of die je net wat minder aanspreken? Dan zou ik me op drie richten namelijk. Wel een fijn probleem!

Ja, heb inderdaad wel een voorkeur voor een aantal plekken, ook ivm bereikbaarheid met het OV.
Ga ik me daar nu eerst op focussen.

Ik heb iets heel raars
 Donderdag een gesprek gehad met een recruiter over een vacature en zou vandaag horen wat het bedrijf als terugkoppeling had (wel of geen vervolggesprek). Krijg ik net een appje van de recruiter dat zij aangeven dat ik zelf al gesolliciteerd heb? Maar dat is helemaal niet zo. Snap er niks van.

Wat is jullie ervaring met grote bedrijven en organisaties waar recruitment veel geautomatiseerd is? Zoals dat er geen mensen naar je cv en brief kijken maar hij gewoon door een computer eruit moet worden gepikt op inhoud enzo?

En dat in combinatie met de layout van je cv? Ik heb bijv. vaak Canva gebruikt voor m’n cv, maar ik heb hem ook wel eens geĂ«xporteerd naar Word en dat fuckte de layout best wel op, ik ben bang dat bij een situatie als bovenstaande dan de juiste inhoud niet naar voren komt of dus in een rare onbegrijpbare volgorde ofzo

Wat is jullie ervaring?

Ik had vandaag een interne meeloopdag dus ken de mensen al. Wel vreemd. Gewoon maar vrafen gesteld en meegekeken maar ik ben een van de 4 dus hoop dat ik vrijdag gekozen wordt!

Uit mijn ervaring weet ik, dat mensen 3 jaar werkervaring graag door de vingers zien als ze met een leuke enthousiaste kandidaat te maken hebben :slight_smile: dus soms gewoon dapper zijn en reageren, ook als je eigenlijk niet durft!

2 likes

Ik moet een aantal documenten digitaal opsturen voor het arbeidsvoorwaardengesprek. Ze vragen o.a. naar diploma etc. Zouden jullie ook certificaten die relevant zijn opsturen of niet? (Deze certificaten zijn totaal geen vereisten voor de baan, maar laten wel zien dat ik inhoudelijk ervaring op dit vlak heb opgedaan). Sommige certificaten zijn wel al van bijna 10 jaar geleden.

Ergens vind ik het ook best raar dat ik alle documenten ook digitaal moet opsturen. Ik geloof dat dat tegenwoordig normaal is, maar het idee dat die informatie op internet rondzwerft voelt niet prettig. Maar goed, als ik het niet zelf digitaliseer, dan is er wel een organisatie/werkgever die het doet, dus daar zit ook niet echt verschil tussen.

1 like

Ik moet ook een kopie van mijn diploma’s sturen, maar dan met de post. Vind ik ook best tricky.
Ik heb ook getwijfeld of ik meer dingen mee zou sturen maar ja ze vroegen in de brief echt alleen om een kopie van mijn diploma’s

Jah joh, lekker meesturen! Baadt het niet, dan :slight_smile:

Ik had vandaag mn gesprek! Was wel een relaxt gesprek. Het ging niet super slecht, maar ook niet super goed. Twijfel vooral over hoe ik 1 ding verwoord heb
 maar we zullen zien. Hoor deze week meer!

2 likes

Wtf? Kan me voorstellen dat dit heel kut voelt. Hoe heb je gereageerd?