Sollicitatietopic (Deel 1)

Vind ik zeker niet gek. Bij mij werd het bij mijn laatste twee banen eigenlijk vanuit hun zelf voorgesteld, gaven ze me het contract mee naar huis of mailden ze het door zodat ik het alvast even kon doorlezen, hen kon contacteren bij vragen/opmerkingen en we het dan op dag x zouden tekenen.

1 like

Wat is jullie ervaring met recruiters? Ik ben benaderd en vind de vacature wel interessant. Maar heb zoiets van ja ik kan net zo goed gewoon zelf solliciteren? Wat is een goede reden om er een recruiter tussen te zetten?

@Karamba Stond er iets in de vacature ivm termijnen (data voor verdere stappen in de selectieprocedure, begindatumā€¦)? Dan zou je je daarop kunnen baseren. Anders een dikke week of tien dagen later, zoiets? Hangt denk ik ook af van de grootte van het bedrijf (bij een kleine organisatie zou ik sneller bellen dan bij een heel groot bedrijf waar ze misschien honderden sollicitatie moeten doorspitten).

@Modena Hmm hangt heel erg van je branche af denk ik. Ik ben zelf ook zo benaderd door een recruiter en in mijn ervaring willen ze je heel erg ā€˜plaatsenā€™ bij een vacature en gaan ze je daar ook een beetje in manipuleren (overdreven gesteld) zodat je zelf gaat denken dat die baan echt is wat je zocht, terwijl je in eerste instantie helemaal iets anders wilde :stuck_out_tongue: vaag verhaal misschien dit, maar het was bij mij ook in een onzekere periode, dus ik heb geen spijt dat ik de baan via die recruiter heb aangenomen, maar ik ben er ook niet heel lang gebleven, omdat het uiteindelijk echt niet bij mij paste. Maar nogmaals, dit hangt ook erg van je branche af denk ik! Het kan sowieso wel een goede springplank zijn naar iets anders.

1 like

Ik heb deze week een tweede gesprek voor een functie die ik echt heel graag wil. Tijdens het eerste gesprek vroegen ze me naar ideeƫn om bepaalde dingen aan te pakken. Ik merkte dat mijn ideeƫn erg werden gewaardeerd. In de tussentijd heb ik nog veel meer ideeƫn opgedaan; ook betere en creatievere. Aan de ene kant wil ik dit wel vertellen tijdens het tweede gesprek, want het laat natuurlijk zien dat ik enthousiast ben. Maar aan de andere kant voelt het ook raar om al mijn ideeƫn open op tafel te leggen, terwijl het risico bestaat dat dadelijk iemand anders mijn ideeƫn gaat uitwerken.

Hoe zien jullie dit?

Ja ik snap je dilemma (grappig in combinatie met je forumnaam haha) maar ik zou het toch nog even aanhalen! Op zich zou het natuurlijk kut zijn als uiteindelijk iemand anders jouw ideeƫn gaat uitwerken, maar verlies je hier zelf echt wat mee? En als ze je ideeƫn zo goed vinden dat ze ze zouden willen gebruiken, zal dat er wellicht ook voor zorgen dat ze je aannemen? Ik acht de kans klein dat ze dan iemand anders aannemen om jouw ideeƫn uit te werken (even zonder kennis van de functie/om wat voor ideeƫn het gaat natuurlijk). En ik denk dat het wel toont dat je gemotiveerd bent en echt nog met de functie bezig bent geweest in de tussentijd! Ik denk dat ze dat zeker kunnen waarderen (hoe uitgebreid je er nog op in gaat kan je best tijdens het gesprek zelf aanvoelen).

2 likes

Weet je bij welk bedrijf de vacature openstaat? Mijn ervaring is namelijk dat je hier niet achter komt zonder de recruiter, dus dat je njet zonder die recruiter kan solliciteren

1 like

Ja dat is dus zo gek, dat weet ik wel en kan dus ook gewoon de vacature vinden op de website van de werkgever. Hij wilde me bellen om de vacature verder toe te lichten dus heb gezegd dat ik vanavond bereikbaar ben. Ben benieuwd of hij met meer info komt dan wat er in de vacature staat.

Thanks, ja ben dus ook bang dat hij het mooier maakt dan het is. Zit in principe prima op mijn plek alleen wil hier niet voor altijd blijven zitten. Heb vanavond een belafspraak dus ben heel benieuwd wat daar uitkomt. Ga wel wat vragen voorbereiden.

Ahhh zo leuk. Ik heb een contract van 36 uur in 4 dagen. Best pittig lange dagen (mijn ervaring/mening), maar dan wel 3 dagen vrij.

Zo veel zin in! Laat het maar komen allemaal :slight_smile:

4 likes

Ik weet niet wie hier met de Canva tip kwam, maar dankjewel! Ik ben vanochtend aan het stoeien geweest en vind mijn cv al veel mooier en overzichtelijker zo!

Ik heb nog wel een dilemma over vrijwilligerswerk. Dat heb ik tot afgelopen zomer 8 jaar gedaan (en er een trainerscursus voor gevolgd), maar ik ben er nu mee gestopt. Zouden jullie dat er dan toch op laten staan? Het is vrij relevant voor mijn sector, al solliciteer ik nu zowel daarbinnen als daarbuiten.

En ik twijfel of ik nog een kopje met goede eigenschappen toevoeg (als plannen, probleemoplossend denken, stressbestendig blabla). Die noem ik vaak ook al in mijn motivatiebrief (dus wat moet ik daar dan weer in zetten) en wat voor kopje zet ik daar dan boven? Eigenschappen? Kwaliteiten?

Jaa ik ben uitgenodigd voor een gesprek voor een hele leuke functie!! Ga het in het echt tegen niemand zeggen, dus dan maar hier blij zijn. Was al weer even geleden dat het tot een gesprek kwam. Ben wel meteen helemaal zenuwachtig, ga m echt tot in de puntjes voorbereiden (andere keren liet ik het meer op me af komen). Nog tips voor de voorbereiding? :grinning:

4 likes

Ja joh zou dat vrijwilligerswerk er sowieso opzetten! Is ervaring toch, en als het niet relevant is dan laat zoveel jaar toch goede wil zien.

Ik heb zelf een kopje met profielschets op mn CV

1 like

Nemen jullie een kladblokje mee naar een sollicitatiegesprek? Voor aantekeningen of waar vragen staan die je eventueel kan stellenā€¦

Ja sowieso. Ik schrijf mn vragen altijd op ook. Krijg daar vaak positieve reacties op!

Hm ja daar heb ook helemaal gelijk in idd!

Het kopje ā€˜profielschetsā€™ noemen is niet helemaal van toepassing geloof ik. Ik heb namelijk een kolom waarin ik eerst een stukje heb waarin ik mezelf kort beschrijf, die heb ik ā€˜introductieā€™ genoemd. Dan een kopje ā€˜gegevensā€™ met mijn contactgegevens enzo. En dan dus een opsomming van eigenschappen. Daar heb ik nu maar ā€˜kwaliteitenā€™ boven gezet, misschien kom ik binnenkort nog wel wat beters tegen.


Hebben jullie je cv qua opmaak aangepast aan je brief? Ik vind mijn brief nu maar saai en wit, maar ik vind het ook een beetje overdreven om daar ook een hele opmaak voor te maken. Of is dat niet zo?

misschien vaardigheden?

1 like

Omg ja, dat is het woord dat ik zocht! Dankjewel!

Ik ben even aan het strugglen met mijn motivatiebrieven voor stageplekken. Ik heb wel vaker motivatiebrieven geschreven voor toelatingen, exchange programma, bijbaantjes etc maar nog nooit naar een echt groot bedrijf, en omdat ik echt een killerbrief wil schrijven was ik nog eens naar voorbeelden gaan kijken op internet. Misschien een domme vraag, maar ik zie vrijwel overal staan dat je je eigen adres en het adres van het bedrijf bovenin de brief moet zetten, ik ben een beetje confused hierover want dit heb ik zelf nooit gedaan, is het echt de bedoeling dat je dit doet? Vind het zelf een beetje overbodig omdat ik de brief digitaal stuurā€¦

Ja ik zit ook altijd te twijfelen over al die adviezen :S in het digitale tijdperk lijkt dat van de adressen echt onnodig, ik heb dat de laatste jaren ook nooit meer gedaan want zo hield ik meer ruimte over voor mijn inhoud.

1 like

Ik zette mijn eigen adres er altijd wel bij, voor het geval mijn CV (apart document) verloren zou raken oid. Adres van de organisatie liet ik altijd achterwege, want idd meer plaats voor inhoud van mijn brief.

1 like