Sollicitatietopic (Deel 1)

Wel ideaal! Succes!

Bij mij is de sluitingsdatum pas de 30e maar ik werd maandag al gebeld voor een gesprek. Dat heb ik nog nooit gehad

1 like

Wauw das ook een goed teken

1 like

Ik heb dinsdagavond gesolliciteerd op een leuke functie, maar ik heb nog niets terug, zelfs geen bevestiging dat mn mailtje binnen is. Vanaf wanneer kan ik even bellen?

Ja, ik hoop t :grin:!

Is de sluitingsdatum van de vacature al geweest? Ik neem meestal een week na die datum zelf contact op als ik nog niks heb gehoord

En als er al gezegd is deze week krijg je uitsluitsel en een hele week later is er nog niks, zou je dan nog een keer bellen of het maar latengaan.

Het is een vacature via social media, dus er staat alleen een verhaaltje van we zoeken een medewerker, mail je cv naar blablab@blanla.nl. Dus verder geen gegevens!

@EllaFitzgerald Ik zou dan alsnog wel bellen ja. Als is het maar om ze er aan te herinneren dat het normaal is als ze wat laten horen. Vind het zelf ook onbeleefd van bedrijven als ze niks meer laten horen

@anon98052296 Hmm jammer, maar denk dat ik dan alsnog een week zou aanhouden. Of misschien maandag contact opnemen. Hoop dat je snel wat hoort en op gesprek mag komen!

2 likes

Ik moet echt even mijn ei kwijt hoor. Ik las altijd mee op EGF en heb nu even een nieuwe account aangemaakt.

Ik ben in juni begonnen bij een bedrijf en heb midden september mijn ontslag gekregen. Dit is echt zo’n lang verhaal, maar het kwam erop neer dat ik een verstoorde relatie had met de manager. In die week dat ik werd ontslagen, waren mijn collega’s al op de hoogte dat ik ontslagen zou worden, dus die deden opeens ook heel anders tegen mij. Nu ben ik tot eind november in dienst en vrij van arbeid gesteld. Ik ben btw niet per direct ontslagen, maar zij hebben in mijn beëindigingsovereenkomst gezet dat ik niet naar behoren functioneerde? Ik voel me hier tot op heden zo ellendig en depressief over, want er is gewoon te veel gebeurd en ik heb dit nog niet helemaal kunnen verwerken.

Nu ben ik momenteel hard aan het solliciteren. Ik heb sinds mijn ontslag midden september denk ik wel 40 brieven gestuurd en tien gesprekken gehad. Echter, wat ik veel merk bij bedrijven is dat ze me uitnodigen en vervolgens komt er geen eind meer aan. Ik solliciteer nu binnen een bepaald vakgebied waarbij ik assesments moet maken zodat ze een beeld krijgen van mijn competenties en persoonlijkheid, maar wat ik zo vervelend vind is dat ik 2 keer op gesprek moet komen en daarna steeds een afwijzing krijg. Ik dacht altijd dat een 2e gesprek bedoeld was om de arbeidsvoorwaarden te bespreken? Ik ben vorige week op een 3e (!) gesprek geweest bij een bedrijf en vervolgens vroeg de contactpersoon of ik een dagje wilde meedraaien. Ik heb hem toen verteld dat dit mij te veel werd na 3 gesprekken en dat ik wilde dat de knoop werd doorgehakt. Vervolgens gaf hij aan dat hij niet met mij verder wilde. Ik vind het gewoon zonde van mijn tijd om steeds heen en weer te reizen voor een gesprek. Na 1 gesprek heb je toch wel door of de kandidaat geschikt is? Dat er bij een 2e gesprek een naaste collega wordt gehaald om te kijken of er een klik is, kan ik wel begrijpen. Maar een 3e of 4e gesprek gaat me echt te ver.

Nu word ik ook continue gebeld door recruiters maar het lijkt echt nergens heen te gaan dat ik radeloos begin te worden. Bij mij gaat het schrijven en versturen van brieven me prima af, maar de gesprekken lijken telkens niet goed te gaan. Ik heb nog tot eind november en anders zou ik toch een WW moeten aanvragen. Zijn hier meer mensen die gebruik hebben gemaakt van de WW? En heeft iemand hier tips/adviezen voor gesprekken? Ik heb namelijk het gevoel dat ik over me heen laat lopen en ik voel me echt diep ongelukkig.

@Peligrosa Klinkt als een hele nare situatie! En kan me voorstellen dat je onderhand ook een beetje moedeloos wordt van al dat solliciteren.
Ik heb wel ervaring met WW, dus je mag me altijd een berichtje sturen als je vragen hebt.

Heel veel succes! Ik ben zelf altijd pas gespannen de 3 minuten voor het gesprek begint, dus wellicht komt het nog. Of niet. Ook prima :smiley:

2 likes

Hoe ging het bij jou @Enthusiasm?
Ik had een heel goed gesprek, zelfs gelachen (??). Wel veel om over na te denken. Ze werken daar max 35 uur. Ze vroegen een salarisindicatie en dom als ik ben had ik daar geen seconde over nagedacht in de voorbereiding, dus ik heb €300 meer geroepen dan ik daadwerkelijk verdien op basis van 40 uur. Nu denk ik: ja shit, daar had misschien meer in gezeten. En je kunt daar niet onbetaald parkeren maar ik ben vergeten te vragen of je aanspraak kunt maken op een parkeerplaats in hun garage daar. Mehh. Waar ik ook over na moet denken is dat ze hun afdeling draaien met 3 mensen voor mijn expertise, terwijl de afdeling waar ik nu zit met 15 man werkt. De vrouw met wie ik het eerste gesprek heb zit er nu 16 jaar en degene voor wie de vacature is gekomen (oud collega van mij) gaat nu na (alweer) 2,5 jaar weg. Ik durfde alleen niet goed te vragen waarom zij weggaat. Zouden jullie haar een LinkedIn berichtje sturen?
Wat ik ook lastig vind is dat afwijkende tijden werken niet echt mogelijk is. Ik tennis elke maandagavond om 18.10 uur maar ik weet niet of dat dan wel haalbaar is.
Ik hoor donderdag na half 5 of vrijdagochtend meer

2 likes

Ik wil voor alleen de maand januari een (fulltime) baan vinden, aangezien ik dan nog geen stage en geen school heb. Iemand tips?

Heb je al bij alle uitzendbureaus gekeken? YoungCapital heeft bijvoorbeeld heel veel tijdelijk werk. Ik heb via hen altijd snel tijdelijk fulltime werk gevonden.

Yess alleen heel veel wat ik heb kunnen vinden is minimaal 3 maanden. Wil dan eigenlijk iets met een 0 uren contract zodat ik af en toe in het weekend nog kan werken, maar niet altijd. Thanks voor je tip tho!

Ik begi nu toch wek nerveus te worden voor wat ze morgen of overmorgen gaan zeggen …

Oeff ik ga nu een baan afwijzen waarvoor ik helemaal naar een ander land ingevlogen ben om op locatie een test te doen. Voel me wel een beetje lullig hierom, en ik heb ook pas na hun aanbod verteld dat ik ook elders eigenlijk ook al een aanbod had gekregen (dat ik al een tijdje had, maar dat heb ik niet gezegd)… Ben nu een mailtje op aan het stellen, moet ik nog ergens iets van excuses aanbieden of is dat niet nodig? Ik ben echt slecht in dit soort dingen joh, recruiters teleurstellen haha. Nouja. Ik kan niet twee dingen tegelijk doen helaas.

Obv 40 uur is gebruikelijk. Reiskosten wat minder, wel als je een auto wenst of verwacht. Je kunt wel meer vragen en dat als reden opgeven, maar het is niet raar als ze dat van tafel schuiven, je solliciteert immers op iets onder je niveau.

1 like

Wat goed, dat klinkt super leuk! Dat je in je eerste gesprek niet vraagt of er een parkeerplaats is, geeft helemaal niks. Dat kan je allemaal nog prima regelen. Bovendien heb je nu een indicatie gegeven, dus je kan ook altijd later nog zeggen “Met de informatie van nu, wil ik dit en dit en dit”.

Ik zou niet vragen waarom zij nu weg gaat, tenzij je haar goed kent. Het kan je misschien alleen maar demotiveren, en wat een reden voor de een is om te gaan is voor de ander geen reden :slight_smile: spannend!

1 like

Nee, je moet het zelf wel omrekenen :slight_smile: verdiep je er even in wat dat voor 32 uur zou betekenen. Ik zou er geen rekening mee houden dat je te hoog opgeleid bent, dat is in principe niet “hun probleem”, maar er een schepje bovenop doen bij de salarisonderhandeling is natuurlijk nooit een probleem :smiley: secundaire zou ik bewaren voor later!

1 like