Sollicitatietopic (Deel 1)

Weg

Ik denk dat ik zou wachten tot januari als ik jou was en mezelf in die tijd ‘bewijzen’ als serieuze en hardwerkende werknemer. Dan heb je misschien wat meer grond om een hoger salaris te vragen. Vind je het werk inhoudelijk wel leuk? Want dat zou voor mij in dezen ook meespelen.


Ik postte hier een paar weken geleden dat ik gesolliciteerd had op een voor mij perfecte functie. Nou, ik ben niet eens uitgenodigd voor een gesprek. Ik ben al meer dan mijn halve leven verbonden aan deze organisatie (als vrijwilliger bij verschillende projecten), de hele afdeling waar ik zou komen te werken, kent mij en weet hoe ik ben als ‘werknemer’ en nu dit? Ik ben echt teleurgesteld en eigenlijk ook best een beetje boos. Ik heb gevraagd of ze contact op willen nemen met de reden waarom ik niet ben uitgenodigd.

2 likes

@Pinda Ik zou het wel heel kut vinden om maar 26 uur te werken als ik op 38 had gerekend. En dan ook nog eens tegen minimumloon, ehh. Kunnen jullie geen compromis sluiten op 32 uur? En dit tot januari zou ik nog aangaan mits ik er echt van uit kan gaan dat dat gesprek er komt en ik erop vooruit kan gaan dan. Kan je op papier krijgen van haar dat bij goed functioneren salarisverhoging en uitbreiding van het aantal uren besproken worden in januari? Ben wel vaker tegengekomen dat dit een ‘van uitstel komt afstel’-tactiek is. Ik wil niet van het slechte uitgaan hoor, maar ik zou het liefst goed voorbereid willen zijn.

1 like

Inderdaad op papiers vast laten leggen! Al vaak meegemaakt dat organisaties het moment blijven uitstellen, en jij hebt dan geen poot om op te staan.

Overigens zou ik ondertussen wel gewoon door blijven zoeken naar een andere baan, zodat je iets achter de hand hebt.

1 like

Ah wat balen zeg. Snap je teleurstelling heel goed. Nu even balen, daarna weer door! Ergens denk ik ook weleens als ik dan niet word uitgenodigd / word afgewezen na een gesprek; dit moet met een reden zijn, er moet vast een leukere / betere kans komen. Haha lekker blijven geloven
 :woman_shrugging:

2 likes

Ohh no! Super jammer!!

Even mezelf quoten: ik kreeg een vrij standaard mail terug dat ze mensen hadden uitgenodigd die gezien hun achtergrond en ervaring beter in het profiel passen. O really? :roll_eyes: Meteen helemaal klaar met die organisatie.
Vanmiddag een eerste gesprek gehad bij een andere organisatie, ik vond het een fijn, positief gesprek! Begin volgende week hoor ik meer.

Als jij denkt dat je wel over die vaardigheid beschikt (of over andere vaardigheden die het kunnen compenseren) moet het goed komen. Lijkt me niet heel leuk om dat te horen te krijgen in een mail, maar eigenlijk is het juist super fijn dat ze eerlijk zijn om de redenen die je noemt.

Ik ben bezig met mijn sollicitatie voor een stage en ik moet er zo veel voor doen. Vind het gelukkig wel leuk, maar het maakt me wel onzeker omdat ze volgens mij echt hele goede mensen zoeken. Wat ik allemaal moet aanleveren:

  1. Introductie: Introduceren van mezelf, mijn interesses en expertise en wat voor soort stage ik zoek (75 woorden of minder)

  2. Video: video van 2 minuten waarin ik uitleg wat ‘hun motto’ (noem ik even niet voor herkenbaarheid) voor mij betekent en wat ik denk dat de meest dringende uitdagen voor steden tegenwoordig zijn (het is een bedrijf dat zich bezighoudt met stedelijke ontwikkeling)

  3. Motivatiebrief + CV + Portfolio

  4. Referenties (2 professionele, optioneel 1 academische)

Van dit alles heb ik alleen nog maar de referenties echt ‘af’. De 3 mensen die ik gevraagd had wilden graag een referentie geven dus dat is echt goed voor mijn zelfvertrouwen :grimacing:

Ik vind dit dus echt best wel heftig voor een stage, maar iemand die een beetje een mentor is had wel een punt: Hij zei dat ze waarschijnlijk hierin erg streng zijn, zodat ze hun tijd niet hoeven te verdoen aan halfgare sollicitatiebrieven. Als je deze stap helemaal volbreng ben je al best ver volgens hem.

1 like

Klinkt eigenlijk wel tof! Lijkt me een organisatie die stagiaires belangrijk vindt en waar je dus ook veel zou kunnen leren. Ze weten wat ze zoeken en stoppen echt moeite in de procedure. En voor jou fijn dat mocht je binnen zijn de kans ook heel groot is dat jullie ook echt een match zijn!
Ik ga voor je duimen!!


Ik ben dus ook op zoek naar een stage, maar ik word juist opgebeld of gemaild met de vraag wat ik dan voor stage wil doen (goh, heeft u mijn brief gelezen?), om hoeveel uur het gaat (goh, heeft u mijn brief gelezen?) en dat ze moeten kijken of ze wat klusjes voor me hebben. Op die manier heb ik er al weinig vertrouwen meer in


Ik heb 3 organisaties waar ik HEEL graag zou willen, en inmiddels ook bij 6 anderen gesolliciteerd die me wel ‘ok’ lijken. Ik ben uitgenodigd bij 3 organisaties uit de laatste categorie, heel fijn, maar hoop zo dat eentje van mijn top 3 ook nog reageert!!!

Even mezelf quoten
 Ik ben het geworden! :partying_face: Er was een kandidaat die deze exacte functie eerder al had uitgeoefend maar toen weg was gegaan voor ander werk (vandaar mijn vraag toen in het ‘stel je persoonlijke vraag’-topic), en in de laatste ronde bleven wij twee over
 ik had dus weinig hoop, maar ze hebben mij toch de kans gegeven als ‘nieuwkomer’! Heel blij! :blush:

14 likes

Gefeliciteerd! Mooi dat ze je een kans willen geven! Wanneer begin je?

Ik weet even niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb bij bedrijf A een aanbod voor een baan gekregen en al soort van aangenomen, al heb ik het contract nog niet ondertekend. Dat zou ik uiterlijk deze week wel moeten doen, de deadline ligt eigenlijk al op morgen aangezien het een groot bedrijf is en het ‘onboarden’ e.d. tijd kost etc. Ik zou daar op 30 oktober beginnen.

Nu heb ik in de tussentijd eindelijk reactie gekregen van bedrijf B op een test die ik een tijdje geleden gedaan heb. Ik mag daar volgende week op locatie nog een test doen. Daarna hoor ik uiterlijk in de laatste week van oktober of ik het geworden ben. Ze hebben me daar verteld dat er (nog) geen andere kandidaten zijn dus ik heb een grote kans ook bij B aangenomen te worden, maar ik moet natuurlijk wel eerst die test goed doen. Als ik het word, moet ik uiterlijk vijf weken daarna bij B beginnen.

B heeft mijn voorkeur.

Ik heb B (nog) niet verteld dat ik in de tussentijd eigenlijk al ja heb gezegd bij A, is het slim om dit wel te doen? Zodat ze me hopelijk na de test sneller laten weten of ik het geworden ben en ik dus A sneller op kan zeggen? Zal ik het contract van A nu al ondertekenen of moet ik wachten totdat ik van B een reactie heb? Ik weet niet of ik A nog weken kan laten wachten
en of ze me wel kunnen verplichten te beginnen op de 30e als ik voor de startdag laat weten dat ik ergens anders heenga. Aan de training beginnen zou dan weinig zin meer hebben. De 1 maand opzegtermijn gaat wel pas in op 30 oktober


Heb je geen proeftijd bij A? Wat een lastige situatie zeg! Op zich kun je bij B wel eerlijk zijn over het aanbod van A en of ze wellicht de procedure kunnen versnellen omdat je dat graag netjes afhandelt en hen niet in het ongewisse wilt laten.

Ja, ik heb een proeftijd van 6 maanden bij A! Zal nog even het contract beter lezen op dit punt.

Volgens mij mag je maximaal twee maanden proeftijd afspreken. https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/arbeidscontract-en-werktijden/proeftijd/#

Als je een contract van 6 maanden hebt kan het zijn dat er geen proeftijd in zit. Zoals @Rebus al aangeeft is verder een proeftijd van maximaal 2 maanden toegestaan.

Als er sprake is van 6 maanden contract zonder proeftijd moet je alleen even rekening houden met de opzegtermijn die jullie afgesproken hebben, indien je bij B wil beginnen.

Succes!

Ik heb even een cv-vraagje: Ik heb tot april dit jaar bij een organisatie gewerkt, waar ik sinds augustus weer werk. In de tussentijd heb ik heel even ergens anders gewerkt, een baan die totaal niet relevant is voor mijn cv en die ik liever ook weg laat. Hoe kan ik dit het beste op mijn cv verantwoorden? Werkzaam bij bedrijf sinds 2017, of dat gat ertussen er wel in zetten? En hoe verantwoord ik dat?

Andere bedrijf niet vermelden en ook geen gat.

Als ik het goed begrijp heb je voor een langere tijd voor een organisatie gewerkt op een paar maanden na? Ik zou dan gewoon het begin aangeven van die organisatie tot op heden (2017-heden). Boeit toch niks dat je daar een paar maanden niet gewerkt hebt? Denk niet dat je dat gat/die pauze hoeft te vermelden.

@Schattepatat volgende maand!
Wat jouw situatie betreft, moeilijk zeg! Op zich net heel leuk nieuws van B maar ik snap dat je de kans bij A nog niet wil laten schieten tot je meer zekerheid hebt
 Ik ben zelf een eindeloze piekeraar in dergelijke situaties dus ik heb niet echt tips, naast wat hier al gezegd is.

@SpeedOfSound een ervaring die inhoudelijk niet relevant is, kan alsnog een handig gespreksonderwerp zijn: daardoor weet je wat je niet wil (of welke aspecten ervan wel), je hebt er vast wel iets bijgeleerd (al is het ‘werken in een totaal andere context’ of ‘met heel andere mensen’ dan je gewoon bent), en dat kan tegen je verwachtingen in ook iets zijn dat hun interesse wekt en toont dat je openstaat voor andere dingen etc. Zo heb ik het bij mijn sollicitatiegesprek ervaren, terwijl ik hier vooraf nog een soortgelijke vraag had gesteld.

Dank voor de reacties! Het gaat om een permanente functie in het buitenland met (ik heb het contract nog even bekeken) een proeftijd van zes maanden. Binnen die zes maanden is er een opzegtermijn van vier weken. Ik denk dat ik het gewoon maar onderteken, dan kan ik het eventueel voordat ik zou beginnen bij A opzeggen en uiterlijk een maand later bij B beginnen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze me bij A aan de training enzo laten beginnen als ze al weten dat ik wegga.

Heel goed gesprek gehad op werk over hoe ik er ik sta. Manager reageerde heel menselijk en lief. Was toch heel fijn. Nu zaak dat ik bedenk wat ik wil en uit haar voorstel een keuze maken. Nou gezien hoe ik als persoon ben is dat heel lastig voor me, doe m’n naam eer aan. Werk ik m’n contract uit, of ga ik voor een vastststellingsovereenkomst bijvoorbeeld. Vind het zo moeilijk want ik wil geen opgever en faalhaas zijn. Zo voel ik me als ik optie 2 kies. Maar zit ook echt niet goed in m’n vel op werk icm privĂ© en merk echt dat ik op m’n tandvlees ga lopen. Burn-out vind ik ergens een groot, heftig woord. Maar goed ik ben altijd heel streng voor mezelf en echt van aanpakken en; ‘mij overkomt dat niet etc’. Terwijl ik wel echt veel te verduren heb gehad dus misschien is dat het wel? Ik weet het niet, hoe weet je zoiets? En dan toch de angst dat ik geen nieuwe, geschikte baan meer vind en for ever thuis kom te zitten. En stel dat ik optie twee kies dan kan ik een uitkering krijgen, maar zo zag ik mezelf nooit. Krijg bij mezelf meteen zo’n uitkeringstrekker beeld in m’n hoofd en dat bĂ©n ik niet en wil ik ook nooit zijn. Wil juist graag werken. Maar wel waar ik op m’n plek zit. Nu dit allemaal besproken is, denk ik ook weer: stel je niet aan zo slecht heb je het niet etc. iedereen kan dit. Man zoveel gedachtes. Hele lap tekst ook. Net na het eten helemaal doodmoe in slaap gevallen op de bank van alle gedachtes en nu huilend in bed omdat ik mezelf zo stom vind en er doorheen zit. Lekker warrig verhaal, maar misschien herkenbaar voor mensen die zich ook eens zo hebben gevoeld ofzo?