Sollicitatietopic (Deel 1)

Een ‘opgever’ of ‘faalhaas’ ga je nooit zijn! Je zegt zelf al streng te zijn voor jezelf en hoewel dat heel goed kan zijn, werkt het nu denk ik een beetje tegen je. Voor welke optie zou je gaan als je minder streng voor jezelf zou zijn? Als je jezelf geen schuld of schaamte aanpraat? Misschien dat dat helpt. Ik moet nu wel een beetje lachen om je gebruikersnaam.

Is er hier iemand die het leuk vindt om mijn (Engelse) sollicitatiebrief te lezen? Ik loop een beetje vast. :flushed:

1 like

Ik ga binnenkort een pittig sollicitatietraject in waarbij ik ook capaciteitentesten moet gaan maken. Ik ben hier héél maar dan ook héél slecht in. Ik heb ook testen moeten maken voor mijn huidige baan (wel in een slechte periode) waarbij ik ze dan ook niet heb gehaald, maar wel ben aangenomen. Ik had best goed geoefend, maar was er uiteraard niet helemaal bij met m’n hoofd.
Ik zie best wel tegen de toetsen op… hebben jullie ervaringen/tips voor een boek met uitleg over de capaciteitentoetsen?

Haha ikzelf stiekem ook. Lekker toepasselijk.

Als ik zonder al die zaken er zouden zijn, zou kiezen zou ik gaan voor een andere baan en liefst eerder stoppen. Maarrrr dan komt weer de maar; vandaag heb ik weer een best goede dag? Dat ik denk van; Komop stoppen oké, maar je kan bést je contract uitwerken. Zo erg is het niet.

Vind het dus zo moeilijk. Waar het gister mega zwart was, is het nu meer grijs en ‘gewoon ok’ en ‘best te doen’. Tot eind januari zou dan zo moeilijk niet moeten zijn zoals het nu lijkt.

Ik vroeg mij af hoe langstudeerders of mensen die een tussenjaar van een studie hebben genomen, dit op hun cv vermelden? Mijn eerste studie heb ik netjes nominaal afgerond. Bij mijn tweede heb ik behoorlijke studievertraging opgelopen. Een deel hiervan kan ik ‘verdedigen’ door de vele extracurriculaire activiteiten. Een deel echter ook niet. De werkelijke reden van de vertraging zit hem in persoonlijke omstandigheden.

Aub niet citeren!

Ik ben afgewezen voor mijn droombaan :worried: En het stomme is dat ik de tweede sollicitatieronde zelf heb verknald omdat ik mijn dag niet had en niet scherp kon antwoorden op de vragen. Maandag ga ik met ze bellen voor feedback, hopelijk kan ik het daarmee dan ‘afsluiten’. Klinkt dramatisch maar ik zag mezelf al helemaal in die baan, baal er zo van dat ik het niet ben geworden.
Ik heb nu twee leuke vacatures gezien, maar beide zijn in het buitenland. Wel in Europa, maar ik weet niet of ik het trek om een paar jaar in het buitenland te wonen. Vind een paar maanden prima, maar ik wil heel graag Nederland als mijn thuisbasis houden. Zeker omdat ik nu in een fase in mijn leven ben dat ik toch wel een beetje wil gaan settelen.

1 like

Wie o wie kan me helpen met mijn opzet voor mijn sollicitatiebrief?:relaxed::relaxed: Ik heb het nu op deze manier:

-Graag wil ik solliciteren op de functie van blablalba
-Verteld dat ik al veel werkervaring op heb gedaan dmv werk/stages
-Verteld wat ik nu doe, waarom ik dit soort werk leuk vind, waarom ik nu iets anders wil
-Waarom ik denk dat ik de juiste kandidaat ben (vooral de competenties benoemd --> wat ik al kan etc)
-Bereid om opleiding te volgen, waarom ik dit zou kunnen
-Afsluiting

Heb er wat mensen naar laten kijken en 1 iemand zegt dat ik moet beginnen met: Mijn naam is Toubab, blabla. Ik dacht juist dat dat niet hoefde omdat dat ook al helemaal duidelijk in je CV staat… Wat doen jullie meestal?

@anon66313343 Het gaat nu heel erg over jou, maar ik denk dat je een belangrijk stukje overslaat en dat is de organisatie zelf. Je geeft wel aan dat je dat soort werk leuk vindt, maar ik denk dat het belangrijker is dat je beschrijft waarom je dáár in dié functie wil werken. Dat zou ik in je eerste alinea beschrijven.

Ik zou de werkervaring skippen, dat zien ze namelijk in je cv. Wel zou je kunnen zeggen: ik denk mijn ervaring als x te kunnen gebruiken bij het uitvoeren van y…, op die manier benoem je het toch.

En ik benoem ook nooit dat ‘Ik ben en17anderen’, want dat lezen ze al in je cv.

5 likes

Thanks!! Daar kan ik wel wat mee :smiley:

En hoe zit het met jullie CV? Moet dat per se op 1 A4?

Oke, dubbelpost maar heb mijn sollicitatie opgestuurd. Ben benieuwd! :grimacing: Ga er maar heel open in en zie het wel. Denk dat het nogal een populaire vacature is…

Ben wel benieuwd naar de vacature!

Ik ga voor je duimen!

Ik heb trouwens 2 A4, eentje past niet of ik moest wel heel bondig zijn en dat kan ik niet :stuck_out_tongue:

1 like

Dankje!! Haha ik moest ook heel bondig zijn maar het is gelukt. Had ook niet één regel meer moeten zijn :joy:

1 like

Ik hou het altijd bij 1 A4 maar wel in een klein lettertype en dan heb ik nog steeds een heel volle pagina haha. Bij mij ook altijd een gevalletje ’ het had geen regel meer moeten zijn’. :joy: Maar een paar zinnen op een tweede pagina vind ik dan ook weer zo stom.

1 like

Maak je dan heel bewust keuzes in wat je er wel en niet op zet? Ik heb bijna 2 pagina’s vol, ga nu helemaal twijfelen of ik niet toch wat selectiever moet zijn :grimacing: Ik heb wel vrij veel stages gelopen en ook een afgebroken studie erop staan, wellicht dat ik daar nog dingen in aan zou kunnen passen.

Ik had vandaag bij A een gesprek voor een stage en ik ben in principe aangenomen (yay), maar ik heb later deze week nog een oriënterend gesprek bij B waar ik eigenlijk nog liever stage zou willen lopen. Nu gaat het bij B nog wel even duren, want bijna herfstvakantie en er volgt daarna nog een gesprek. Ik heb echter met A afgesproken dat ik het komende week laat weten (wel eerlijk verteld dat ik ook B had lopen). Wat zouden jullie doen? Nee zeggen tegen A en de kans lopen dat B niets wordt of toch voor A gaan en mocht B dan iets worden A alsnog afzeggen (dat voelt heel lullig). Ik moet sowieso dat gesprek maar eerst afwachten, maar vind dit echt lastige situaties.

Als je nee zegt tegen A, en B wordt niks, dan heb je helemaal niets!
Ik snap dat het lullig voelt, maar als ik jou was zou ik ja zeggen tegen A en eventueel afzeggen als je aangenomen wordt voor B.
Ik heb dat ook eens gedaan, aangegeven dat ik plotseling een goed aanbod kreeg, dichter bij me in de buurt enzo, dat ik het heel jammer vond maar dat ik er toch voor had gekozen om af te zeggen. Dat begrepen ze gelukkig.

Ik probeer inderdaad selectief te zijn en echt enkel de dingen te vermelden die relevant zijn voor de functie, maar ik vind het zelf ook erg moeilijk hoor! Ik zou ook zonder problemen 1,5 - 2 pagina’s kunnen volschrijven voor bepaalde functies, maar ik denk dat sommige bedrijven het ook juist kunnen appreciëren als je to the point kunt aantonen waarom jij denkt geschikt te zijn.

Ik heb onlangs gereageerd op een hele leuke vacature. In mijn ogen is het geen droombaan die onbereikbaar is, maar gewoon een hele leuke realistische vacature. Maar ik weet niet zeker of dat echt zo is, haha (vacature is niet gebonden aan een specifieke opleiding). Ik hoop echt dat hier wat uitkomt, maar tegelijkertijd durf ik bijna niet meer te hopen (terwijl ik niet hoopvol zijn, ook stom vind).

Ik heb een paar super leuke vacatures gevonden en ben er op aan het solliciteren, maar ik ben dan gelijk weer zo gespannen omdat ik denk dat ik het niet word omdat het steeds zo loopt. Hopelijk gaat het dit keer anders en zien ze iets in mij…

Over de CV discussie: ik heb een CV van 1 pagina met daarop mijn studies en extra ervaring (werk, commissies, vrijwilligerswerk, sport, etc) en dan een kleine kolom met mn skills (talen, programma’s, etc) en een klein stukje met mijn ‘profiel’ met een korte beschrijving van wat ik kan brengen in een organisatie. Oja, en een foto en mn contactgegevens natuurlijk! Was wel moeilijk om het in een pagina te krijgen, maar ik hoor idd ook dat het belangrijk is om gewoon in een oogopslag alles te kunnen zien. Heb het zelf in Canva gemaakt en veel met de lay out geklooid om het te laten passen, haha!

Zo heb ik mijn CV inderdaad ook, en het heeft gewerkt, begin maandag aan mijn nieuwe baan!

3 likes

Ik probeer het ook maar even hier; ik heb morgen een skype interview en ben super zenuwachtig en heb zoiets nog nooit eerder gedaan. Heeft iemand tips?