Sollicitatietopic (Deel 1)

Ja, ik had vandaag ook een gesprek en was helemaal hyper er na. Gesprek ging goed, ze hebben meerder vacatures (in de zorg) en ik ga proefdraaien om te kijken waar ik het beste pas.

OMG had net dus soort van eerste solli/kennismaking voor een opleidingstraject waarover nu nog niks online staat (viavia) en ik ben ZO ENTHOUSIAST. Vind zelf dat ik dus echt perfect in het profiel pas, heb affiniteit met de materie, leer snel en graag, ben bereid een vast contract er voor op te geven en wil me echt graag voor langere tijd committeren. Hoor komende week wat over een eventueel vervolg en ga dus echt vet janken als 't niks wordt. Heb zelf ook aangegeven dat ik het een leuk gesprek vond en ik echt enthousiast ben, want ik ging er blanco in want wist letterlijk niks erover eigenlijk.

1 like

Lief dat je het vraagt. Hier nog steeds ruk, wel weer een afwijzing binnen en ik wilde nog naar de feedback vragen (dat probeer ik vaak wel, ookal krijg ik natuurlijk nooit een nuttig antwoord) maar daar konden ze ook niet op ingaan :frowning:

Jij wordt wel best vaak uitgenodigd op gesprek toch? Of met vroeger er ook bij althans. Ik hoop dat er nu iets heel leuks voor je tussen zit!

1 like

Sollicitatiegesprek tip: oefen de standaard vragen luidop of liefst zelfs met iemand anders! Ik heb dit voor m’n laatste gesprek gedaan en het maakt zóveel verschil. Vroeger dacht ik altijd wel aan vragen die ze zouden stellen, en “oh ja, dan kan ik dit en dit zeggen”, maar het effectief volledig uitspreken en oefenen alsof je daar zit is zo anders. Je beseft dan ineens veel beter hoe je overkomt, wat je struikelblokken zijn…

Misschien een heel logische tip, maar ik deed het dus nooit écht :stuck_out_tongue:

5 likes

En qua vragen:

  • vertel eens iets over jezelf !!! (Deze moet je echt oefenen want anders raak je helemaal verloren)
  • alles wat je noemt in je brief moet je beter kunnen uitleggen of voorbeelden van kunnen geven
  • waar zie je jezelf over 10 jaar ( :sick: )
  • wat verwacht je van een leidinggevende
  • hoe zouden collega’s je omschrijven
  • hoe zou je het bedrijf omschrijven aan bekenden
  • heb je nog vragen? (! Bedenk er op voorhand)

En uiteraard alle varianten op waarom wil je deze job / waarom ben je geschikt voor deze job

2 likes

Hebben jullie tips voor arbeidsvoorwaardengesprek? Ik heb vrijdag te horen gekregen dat ik ben aangenomen, maar dit is mijn tweede baan pas. Bij mijn vorige baan was ik dus starter en heb ik helemaal niet onderhandeld. Nu lees ik overal: wees voorbereid en kom met argumenten… maar was zijn argumenten om meer te willen verdienen dan het aanbod? Ik ben vast heel dom hoor, maar ik kan echt niets bedenken. Eerlijk gezegd maakt salaris me ook niet zoveel uit, maar ik wil ook niet zwak overkomen door maar gelijk te accepteren.

Gefeliciteerd! En als je tevreden bent met het aanbod en hebt gecheckt dat het een beetje in lijn ligt met wat mensen met jouw ervaring in een soortgelijke functie verdienen, dan lijkt het me helemaal geen zwakte om het te accepteren zonder onderhandelen. Je kan eventueel nog nadenken of er andere voorwaarden zijn waar je minder tevreden over bent. Ik vind mensen die onderhandelen om te onderhandelen net irritant.

Edit: ik heb bij mijn huidige baan wel onderhandeld, maar pas toen ik er al een tijdje via interim had gewerkt en dus beter kon inschatten waar ik me bevond tav andere collega’s etc. Nu hoop ik komende week ook goed nieuws te krijgen voor een nieuwe baan, en dan ga ik ook niet onderhandelen voor een hoger salaris. De job sluit véél beter aan bij wat ik wil doen, en dat is voor mij veel belangrijker dan salaris. Daarnaast weet ik dat hun voorwaarden heel goed zijn en het salaris iets hoger zou liggen dan bij mijn huidige baan. Als ik weet dat het een correct salaris is, heb ik echt geen behoefte om daarover te onderhandelen; daarvoor boeit geld me niet genoeg haha. Als ik weet dat ik er comfortabel van kan leven, hoef ik echt niet alsmaar meer te proberen krijgen.

Ik heb morgen een tweede gesprek. Bij het eerste gesprek werd mij gevraagd per wanneer ik beschikbaar ben, ik heb toen 1 oktober gezegd. Ze hebben eigenlijk per direct of zo snel mogelijk iemand nodig. Maar 1 oktober is volgende week al en nu heb ik bedacht dat ik eigenlijk heel graag tijdens de eerste twee weken van oktober nog kort op reis wil voordat ik überhaupt ergens begin met fulltime werken (bij deze baan of waar dan ook). Zou het heel raar zijn om morgen bij het gesprek mijn beschikbaarheid met twee weken te wijzigen of verspeel ik al mijn kansen dan? Ik weet natuurlijk niet of ze nog veel andere kandidaten hebben en of die ook deze week nog langskomen of volgende week…of wat de eerste werkdag zou zijn…

Aanvulling: de reisbestemming past wel perfect bij de functie en zou zelfs als nuttig veldwerk gezien kunnen worden door de potentiële nieuwe baas.

Je kan denk ik wel bespreken of dat een optie is voor ze en hoe ze er tegenaan kijken. Ik denk dat je hierdoor misschien ook wel een positieve indruk achter laat.

1 like

@Gatta Hele nuttige tip, dank je!

@Schattepatat Je kunt het altijd voorleggen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Normaal zou ik denken dat dat geen zin heeft, maar omdat je zegt dat de bestemming bij het werk past vind ik dat je het gewoon moet proberen!!

Ugh, ik en een paar studievriendinnen hebben bij dezelfde organisatie gesolliciteerd voor een stage. En nu is een meisje uitgenodigd, terwijl ik nog niets gehoord heb (zij solliciteerde een dag later). Er staat op de site niets over hoe de procedure loopt. Zal ik gewoon bellen vandaag (is 2 weken geleden) of nog een paar dagen wachten? Ik merk wel dat dit soort dingen me echt onzeker maken en stress geven man…

@En_17_Anderen ik zou gewoon bellen! Hoop dat het niks zegt dat zij al is uitgenodigd.

Vandaag was de deadline voor het solliciteren op die vacature die ik zo leuk vond, ik hoop dat ik snel wat hoor. Maar denk dat de kans klein is dat ik word uitgenodigd…

1 like

@Lemur heeft mij een keer heel goed geholpen

2 likes

Ik kreeg net de meest uitgebreide feedback op een sollicitatiebrief ooit. Het begon met een lijst aan dingen die ze positief vinden en waardoor ik een geschikte kandidaat zou zijn. Daarna volgde het bericht dat ze commerciële kwaliteiten missen met een soortvan uitnodiging om: 1. Te bewijzen dat ik het wel heb. En/of 2. Goed na te denken of ik de functie wel wil. Haha, ik voel me een beetje door de mand gevallen, omdat ik inderdaad geen idee heb wat ik precies wil. Ik moet nog even broeden op een antwoord.

3 likes

Haha Ah, wel heel fijn dat ze het zo doen. Ik bedoel beter dat jij bij de organisatie en functie past EN dat die bij jou passen. Hoop dat je nog iets moois weet te formuleren!

1 like

Ja zeker! Er stonden ook hele positieve dingen in de mail. Altijd leuk om die complimenten te krijgen. En eigenlijk geven ze me zelfs een herkansing om alsnog uitgenodigd te kunnen worden, alleen hebben ze al doorzien dat ik stiekem een beetje twijfel over het punt waar zij ook over twijfelen :see_no_evil:

@Xiomara Laat maar weten als je hulp nodig hebt.

1 like

Pfff gister weeeer een afwijzing gehad, met als commentaar dat ik een erg sterk profiel heb maar dat ze hebben gekozen voor iemand die native speaker van een bepaalde taal is. Ik vind het ZO stom, er stond helemaal niks over talenkennis in de vacature, nergens is uit gebleken dat ze dat belangrijk vonden en ook in het gesprek is het totaal niet naar voren gekomen. Daarnaast spreek ik die taal ook gewoon goed, maar dat wist ze dus niet omdat niet aagegeven was dat dat relevant was, en nu ben ik het niet geworden.
Ik heb het zo gehad met solliciteren, word alleen maar steeds afgewezen met de boodschap dat ik prima ben maar iemand anders beter/meer ervaren. Heb er echt helemaal geen vertrouwen meer in :frowning_face:

2 likes

Al een tijdje ben ik op zoek naar wat anders. Wel in de zorg maar niet aan het bed. Nu ken ik iemand en die heeft me zo ongeveer een baan aangeboden :scream:. Maar ik was moe en haar hele verhaal deed mijn hoofd een beetje op hol slaan. Dus ik ga denk ik maar een dag mee lopen

4 likes

Ik ben helaas niet uitgenodigd voor de vacature waar ik zo enthousiast over was. Ik had me er al een beetje op ingesteld, dus was niet heel teleurgesteld, maar toch wel jammer. Weet nu wel dat ik naar soortgelijke vacatures kan zoeken!

Ik ben zo’n slappeling hè, ik word gebeld naar aanleiding van tweede gesprekken die ik heb gehad maar durf gewoon niet op te nemen. Want er is een kans dat ze me de banen aanbieden en ik moet kiezen tussen drie dingen en ik weet het gewoon niet. En wat moet ik dan zeggen aan de telefoon, ‘oh ik heb nog een ander aanbod mag ik er een paar dagen over denken?’ Of is dat raar of niet netjes? Ik heb tijdens de gesprekken niet gezegd dat ik nog andere dingen had lopen maar het werd me ook niet gevraagd. Voel me echt een sollicitatienoob.

Oké oké ik ga moed verzamelen om terug te bellen.