Sollicitatietopic (Deel 1)

Een vriendin van mij is journalist en heeft gister naar twee brieven van me gekeken en ze heeft zooooveel goede feedback gegeven. Vond het wel eng omdat ik bang was dat ze me helemaal af zou kraken maar kan er zoveel mee! Dus dat ga ik vanavond verwerken en dan binnenkort wil ik ze versturen.

Het zijn echt twee suuuperleuke vacatures, ik pas goed in het profiel (dat was zij ook met me eens haha), heb wel voorkeur voor eentje. Ik hoop zo dat ik op gesprek mag komen, zou echt teleurgesteld zijn als dat niet zo zou zijn.

Zijn er hier mensen die nog (op korte termijn haha) naar mijn brieven willen kijken?

En hoe gaat het verder bij jullie? @Enthusiasm @EllaFitzgerald @Twijfelkont oa?

5 likes

Ohh, ja hoor, ik ben op dagelijkse basis de ontvanger van sollicitatiebrieven dus kan altijd wel feedback geven hoor! Leuk (en goed) dat je er zo veel aandacht aan besteedt!

1 like

Ik zal je vanavond een berichtje sturen! Fijn :smiley:

1 like

@JanHagel Mag ik ook? :grimacing:

Na hoeveel weken zou je een reactie mogen verwachten bij een open sollicitatie?

Oh toch wel? Ik heb er afgelopen maandag 3 verstuurd, maar nog geen reactie. Bij eentje gaven ze telefonisch ook wel aan dat het soms wat langer kan duren en dat ik na een aantal weken gewoon moest bellen. Ik wacht het nog een week af en dan bel ik om te vragen of mijn sollicitatie is binnengekomen :slight_smile:

Nog een vraag: ik had contact opgenomen met een oud-docent om stagemogelijkheden te bespreken en hij heeft me binnen een paar uur een uitgebreide en aardige mail teruggestuurd. Die heb ik binnen 2 dagen beantwoord (waarbij ik ook inging op zijn voorstel om een kopje koffie te drinken). Maar nu heb ik nog geen reactie, waardoor ik ga twijfelen of ik de verkeerde dingen heb gezegd? Zeker omdat hij in eerste instantie zo snel reageerde. Wanneer zouden jullie een nieuwe mail sturen?

@Enthusiasm ah via een detacheringsbureau heb je wel een grotere kans denk ik om iets te vinden! Hoop dat dat snel gebeurt.

@En_17_Anderen voor je open sollicitaties zou ik idd deze week nog even afwachten. Wat betreft je tweede vraag: wanneer heb je die tweede mail gestuurd?

1 like

Ja natuurlijk!

Wat jouw andere vraag betreft, ieder bedrijf heeft natuurlijk een andere termijn om op (open) sollicitaties te reageren. Als het nergens op de website staat en je hebt na twee weken niets gehoord kun je best even nabellen toch?

Ik heb met mezelf afgesproken dat iedereen binnen 5 dagen een ontvangstbevestiging krijgt met daarbij verdere informatie over de procedure (of niet, als de vacature al vervuld is of wanneer we echt alleen de gegevens willen bewaren voor later).

1 like

Ah wat fijn @monkeyslut zou zoooo fijn zijn als er wat leuks voor je uitkomt. Ik zal later even uitgebreider reageren verder nog. Ben momenteel nog weg. Maar alvast heeel veel succes met nieuwe brieven! Ga voor je duimen.

1 like

@JanHagel zou je voor mij begin volgende week ook een brief willen nakijken? Zou ik heel blij mee zijn!

Ja natuurlijk! Stuur maar een berichtje dan krijg je mijn mailadres en dan zal ik mijn feedback erop geven.

Gaat de brief naar dezelfde HR-persoon of heeft die locatie ook weer een eigen HR-afdeling? Ik zou gewoon een nieuwe brief sturen. Niet dezelfde als de vorige keer, want je bent destijds niet voor niets afgewezen. Wellicht dat je met een andere brief bij deze locatie wel binnen komt :slight_smile:

1 like

Gewoon doen, ik ben onlangs aangenomen bij een organisatie waar ik al 2x eerder had gesolliciteerd die maand. 3e gesprek was scheepsrecht :wink:

3 likes

Is er nog iemand die vanavond tijd/zin heeft om naar mijn brief te kijken? Ik wil hem graag morgen versturen!

1 like

Ik wil wel! Heb laatst ook in de sollicitatiecommissie van mijn werk gezeten, dus ik heb wel wat vergelijkingsmateriaal. Dit aanbod geldt trouwens voor iedereen :blush:

1 like

Okeee ik ben beetje bang hier herkend te worden op ā€˜t forum haha dus mag ik je even Pbā€™en @monkeyslut ?

1 like

Ja tuurlijk!

Hi dames, ik heb een vraag waar jullie me misschien mee zouden kunnen helpen. Ik heb een salaris aangeboden gekregen wat ik wat aan de lage kant vind. Het gaat om een tijdelijke functie, dus zou ik dan als argument aan kunnen dragen dat ik niks op kan bouwen binnen het bedrijf en daardoor een hoger starterssalaris zou willen? Ik begin net met werken, dus heb geen idee wanneer/waarmee ik in mijn recht sta. En hebben jullie evt ervaring met een hoger salaris vragen, en wat voor argumenten jullie daarvoor gebruikt hebben? :slightly_smiling_face:

1 like

@Enthusiasm was het zo extreem laag dat jij 300 meer wilde? Vind ik wel een enorm verschil namelijk!

@Koffie ik heb geen ervaring met onderhandelen over salaris, maar het argument wat je nu noemt vind ik niet zo sterk. Heb je helemaal geen werkervaring? Heb je andere ervaring die je kunt aandragen als relevant? Heb je studiegenoten die ook net zijn begonnen en wat verdienen zij?

1 like

ik heb je ff een pb gestuurd @monkeyslut maar het gesprek mag hier verder gevoerd worden hoor haha. meer dat ik het een beetje stom vind om die bedragen hier neer te zettenā€¦

1 like

Hebben jullie na een sollicitatiegesprek ook altijd zoā€™n gek gevoel? Alsof je al die opgebouwde spanning en adrenaline moet kunnen kanaliseren. Ik weet dan nooit zo goed wat met mezelf aan te vangen ofzo. :crazy_face: Het gesprek ging gelukkig wel heel goed! Nu spannend afwachtenā€¦