Sollicitatietopic (Deel 1)

Zeker mag dat! De sector waarin ik werk is niet zo creatief (maar mijn eigen functie wel) Ik wil het hier liever niet neerzetten i.v.m. herkenbaarheid. Maar voor onze salesafdeling (accountmanagers e.d.), was een video sollicitatie zelfs verplicht.

Snap wel dat het wat minder logisch is als je solliciteert als advocaat of verpleegkundige bijvoorbeeld.

1 like

Haha dit soort reacties maken me altijd helemaal in de war. Superfijn die tips, maar het staat haaks op wat ik heb ‘geleerd’, waardoor ik nooit weet of ik het goed doe of niet.

Misschien stom, maar zou je eens een snelle blik willen werpen op een van mijn brieven? Gaat waarschijnlijk om een compleet andere sector en in mijn geval gaat het om een stage, maar wil graag weten of ik zo iemand ben die niet blijft hangen. Ik schrijf mijn brieven vrijwel altijd in dezelfde stijl dus dan weet ik of ik daar iets aan moet doen :stuck_out_tongue:

Lijkt me trouwens superhandig dat je zoveel brieven voorbij ziet komen. Daardoor weet je supergoed wat werkt en is solliciteren minder lastig, maar misschien vergis ik me daarin.

1 like

Je mag je brief zeker sturen! Maar besef wel dat het mijn mening is en niet iets zwart/wits. Iemand anders kan juist wel waarde hechten aan een wat meer formele brief.

Oh kak, mijn eerste zin lijkt hier heel erg op :sweat_smile: Heb jij tips voor goede openingszinnen? Of gewoon die hele poging tot een fatsoenlijke opening weglaten en meteen beginnen?

Ik ben nu bezig met een brief (al ruim 3 uur, maar oké :roll_eyes:) en heb een paar verschillende openingszinnen geprobeerd. Ik gebruikte ook gewoon die standaardzinnen.

Wat ik nu heb gedaan is kijken op de site van de organisatie en kijken of ik mijn openingszin daar op aan kon sluiten. Toevallig hadden zij een motto wat echt perfect was, dus mijn openingszin begint met hun motto schuingedrukt en dan mijn toevoeging. Maar als ze dat niet hebben is er vast wel iets binnen hun visie/missie//doel wat je zou kunnen gebruiken.

Maar misschien is dat ook wel afgezaagd? @mimi Of HR-experts die hier iets over kunnen zeggen?

1 like

Oh dat klinkt wel goed!

Ik vind dit ook zo ingewikkeld. Elke keer als ik denk dat ik een goede brief heb kom ik wel weer iets tegen waardoor ik hem toch weer ga aanpassen. Ik zat van de week een sollicitatiebrief van 4 jaar geleden terug te lezen, mijn god wat erg haha. Hoop niet dat ik over een paar jaar ook zo over mijn brieven van nu denk.

Ik ben zelf destijds mijn brief begonnen met een soort ‘verhaal’ van een paar zinnen. Stel dat je solliciteert voor een sales functie, zoiets als “Zodra ik 's ochtends op sta, voel ik de adrelaline al door mijn lijf gaan. Ik wil die dag gaan scoren! Ik maak er een sport van om mijn aanpak zo op de klant af te stemmen dat ik precies de gevoelige snaar raak. Als de handtekening dan gezet is, voel ik me trots: dat is waar ik het allemaal voor doe.”
Een beetje overdreven misschien (al past dat ook wel bij de functie in dit geval), maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel?

Anders opties zijn om direct aan te geven welke zoektermen je gebruikte: “Voor mij is het belangrijk om voor een eerlijk bedrijf te werken, dus ik tikte de zoekwoorden ‘duurzaam en accountancy’ in. Zo kwam ik bij -naam bedrijf- en deze vacature terecht.”

Of geef meteen een mooi (indirect) compliment aan het bedrijf: “Op jullie website las ik over jullie aanpak en specifieke doelgroep: wat mooi dat jullie juist deze doelgroep hebben gekozen!” (Daarna wellicht iets meer uitleg over waarom je dat vindt).

Kun je hier iets mee?

5 likes

Wat is het lastig om een krachtige eerste zin te bedenken! Ik moet nu dus solliciteren op mijn eigen functie en ik staar echt zo naar het word-document :face_with_raised_eyebrow:

Wat een fijne uitleg. Hier kan ik wel wat mee ja, dankjewel!

1 like

Oh van bovenstaande gaan mijn haren juist van overeind staan :stuck_out_tongue: Ik hou hier helemaaaal niet van, zo overdreven. Maar er zijn vast bedrijven die dat kunnen waarderen. Ik zou het vooral dicht bij jezelf houden. Als je in je brief super enthousiast en overdreven schrijft maar in het echt gewoon een rustig, nuchter persoon bent val je sowieso door de mand.

8 likes

Wat vinden jullie van de openingszin: ‘In deze brief geef ik u graag vier redenen om mij uit te nodigen voor een gesprek’. Dit kwam ik ergens tegen.

Kan best een leuke zin zijn bij een bedrijf wat zelf ook heel forward is. Ik heb zelf afgelopen week ook een hele ‘hippe’ brief gestuurd waarin ik begin met ongeveer dit:

‘Aangenaam kennis te maken! In deze, weliswaar eenzijdige, kennismaking vertel ik graag wie ik ben, waar ik sta en waarom de functie van NAAM FUNCTIE en ik zo goed bij elkaar kunnen passen. Heb ik het bij het rechte eind? Laten we dan afspreken om hier samen verder op in te gaan. Mijn telefoonnummer en e-mailadres heb ik voor het gemak onderaan de brief genoteerd.’

Is ook wel bij een hip bedrijf hoor.

omg ik word zo ongemakkelijk van al die hippe voorbeelden hierboven. ik bedoel het absoluut niet stom naar jullie toe, maar juist naar de tijd van nu waarin alles maar hip en semigrappig moet zijn. inderdaad bepaalde vacatures zijn ook zĂł hip geschreven dat ik denk omg doe gewoon normaal, ik word gwn ongemakkelijk van het lezen alleen al. in mijn branche is dat niet zo heel erg het geval maar soms wel. yuk.
misschien ben ik gewoon heel ouderwets hoor. :unamused:

23 likes

Same! Ik ben daarin gewoon wat ouderwetser/serieuzer/formeler denk ik? Terwijl ik wel in een gebied werk waar het veel voorkomt, maar het past gewoon niet bij me.

1 like

ja ik heb dit ook. ik probeer mn brieven wel iets ‘leuker’ te maken, maar ik blijf wel formeel (en dus inderdaad misschien ouderwets), omdat ik wel mezelf wil blijven

en ook tijdens gesprekken voel ik me soms als iemand die wat rustiger is en wat meer de kat uit de boom kijkt alsof ik dan ook maar net iets té enthousiast moet doen (voor mijn doen dan zeg maar) en dat ik dus eigenlijk niet goed genoeg ben als mezelf maar alles een beetje moet faken. en dat is zo naar, want ik wil gewoon ergens werken waar ik wel goed genoeg ben als mezelf. maar op een gegeven moment heb ik geen keuze want ja ik wil ook wel eens ergens aan het werk :frowning_face:

Haha, ja!

Ben benieuwd, ik zou binnen 10 dagen iets moeten horen, maar ga voor het gemak maar uit van een afwijzing. Zij krijgen denk ik heel erg veel sollicitaties binnen!

1 like

Dat is ook een heel lastig spanningsveld. M.i. zou een sollicitatie (en dan met name een eerste kennismaking) echt moeten gaan over elkaar - jij en het bedrijf en de mogelijk aankomend collega - leren kennen en onderzoeken of daar een match is. Misschien zelfs wel ondergeschikt aan of je kunt wat je moet doen.

Als jij je binnen een bedrijf al niet jezelf kunt zijn/voelen, dan kom je ook niet goed tot zijn recht denk ik.

Als ik een sollicitatie afneem vraag ik ook altijd aan de sollicitant of we de juiste dingen hebben besproken om een beslissing op te baseren. En als dat niet zo is geef ik altijd de ruimte om toe te lichten. Want hoe rot is het om weg te lopen uit een gesprek en te denken dat je helemaal niet (of niet helemaal) jezelf hebt kunnen laten zien.

1 like

Hoe pakken jullie het aan als meerdere sollicitaties door elkaar gaan lopen? Ik heb een tijd geleden een hele zooi brieven gestuurd, waardoor ik nu best veel eerste gesprekken/kennismakingsgesprekken heb (te veel eigenlijk haha, ben er al bijna overspannen van en heb nog niet eens een baan, kan dit?!). Sommige hebben een korte sollicitatieprocedure, andere weer wat langer. De leukste functies meestal een langere, maarja ik weet natuurlijk niet of ik het ga worden. Maar wat als ik in de tussentijd een aanbod krijg voor een functie die niet mijn grootste voorkeur heeft? Hoe doen jullie dit?

En moet je tijdens een gesprek altijd vermelden dat je nog andere dingen hebt lopen? En zo ja, wanneer dan (1e/2e/evt 3e gesprek)?

Net m’n eerste sollicitatiegesprek gehad, en het was gewoon oprecht gezellig! Echt een leuk gesprek, hopelijk ook een leuk resultaat :grimacing::grimacing:

8 likes

Had een keer sollicitatie en binnen 3 minuten sloeg er allemaal kantoor-jargon rond mijn oren: vreselijk. Werd daarna gebeld dat ik het niet was geworden, nog nooit zo blij geworden.

‘‘Tenders, new business, prospects, leads, start ups’’ KOTS

6 likes