Sollicitatietopic (Deel 1)

Ja volgens mij wel, al heb ik wel de neiging altijd om na zo’n gesprek te gaan twijfelen haha. Ik vind alleen altijd de vraag lastig van: waar zie jezelf over 15 jaar/qua droombaan/carrière. Omdat ik gewoon niet zo ben ingesteld. Ik vind heel veel dingen in het leven leuk en ontwikkel over de jaren heen ook weer nieuwe interesses.

1 like

Ik zat in het zelfde schuitje! Ik stipte kort aan wat de redenen zijn dat ik iets anders zoek (o.a geen team en meer willen leren) maar ga er niet te diep op in. Ik ga natuurlijk wel specifiek in op wat me aanspreekt in de vacature, denk dat ze daar meer waarde aan hechten dan de reden waarom je weggaat. Vaak komt de reden toch wel ter sprake in een gesprek, waar ik wat dieper erop in ga en wat ik dan precies mis bij het vorige bedrijf (inmiddels werk ik er niet meer). Doe dit idd wel zonder al te negatief te praten. Denk dus dat het wel goed is om het kort te benoemen in je brief!

3 likes

Ik zou helemaal niks zeggen over je huidige functie, althans dat doe ik normaal gesproken niet of nauwelijks. Dus alleen: wie ben ik, wat kan ik, waarom dit nieuwe bedrijf en waarom ik goed bij deze rol pas. Die vergelijking hoef je niet te maken en waarom je weggaat zou ik helemaal weg laten. Als dat al relevant gevonden wordt, kan je het altijd bij je gesprek nog bespreken.

2 likes

Ik heb vanmiddag een eerste sollicitatiegesprek gehad en ik was de hele dag zo zenuwachtig! Maar toen ik er eenmaal was gelukkig helemaal niet meer, volgens mij ging het wel goed. Ik had ook meteen heeeel veel honger toen ik buitenkwam omdat ik niet goed had gegegeten van de zenuwen.

Het was een groep met hele verschillende mensen en ik vond het best moeilijk om de ‘sfeer’ te lezen of zo, kan het niet zo goed uitleggen. Ik heb wel het idee dat ik mezelf goed heb neergezet, maar ik vond het heel moeilijk om uit hun reacties iets positiefs of negatiefs af te lezen. Ik had verwacht dat het meer een tweerichtinggesprek zou worden denk ik.
Volgende week is de tweede gespreksronde dus ik hoor ergens deze week of ik erbij zit, ben benieuwd!

Ik weet niet zo goed hoe ik me moet voorbereiden op zo’n tweede gesprek, is het raar om ze daarover te bellen, moest dat niet duidelijk worden uit hun communicatie?

1 like

Ik zet dat niet echt in mijn brief, maar in het gesprek komt dat denk ik altijd wel ter sprake. Ik zou dus wel voorbereiden wat je daarover gaat zeggen, zodat je niet per ongeluk verstrikt raakt in het negatieve, maar er een positieve draai aan kan geven. Gewoon focusen op de functie en waar je naar toe wilt, en misschien welke uitdagingen/elementen je in je huidige werk mist zonder daarmee uit te wijden over je huidige werkgever.

1 like

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek maar weet sinds vandaag dat het eigenlijk nergens op slaat. Ze hebben een ander intern persoon na de sluitingsdatum gevraagd nog te solliciteren, dus 1000% kans dat diegene het wordt.

Nooit negatief uitlaten over je huidige werkgever.
Ik schreef erin waarom ik daar wilde werken en klaar voor de volgende stap.
In het gesprek vroegen ze er ook naar en heb aangegeven dat ik ander soort opdrachten wil, nieuwe omgeving en mensen van te leren. En werkdruk haba zeiden ze zelf al. Maar dat inhoudelijk het belangrijkst is om te switchen.

Bijvoorbeeld wel aangeven dat ze daar meer de type projecten doen wat jij wilt doen. Maar zou niks zeggen over het team.

3 likes

Ik ga vandaag aangeven dat ik geen verlenging wil en elders aan de slag ga. Had het gisteren al aan enkele collega’s verteld.

4 likes

Ik krijg vandaag al een terugkoppeling met diegene waar ik mijn eerste gesprek mee heb gehad. Ik ben benieuwd of hij dan gelijk laat weten of ze met mij verder willen.
Ik probeer niet te zenuwachtig te zijn, als ik het niet word dan heb ik nog een contract tot eind oktober en dus genoeg tijd om weer verder te solliciteren.

Pff oke, het was echt van omdat je nog een contract hebt tot oktober, spreken we elkaar in september wel weer verder over de mogelijkheden om vast in dienst te komen. Naja dan kijk ik ondertussen gewoon of ik nog leuke vacatures tegenkom hoor :laughing:

2 likes

He wat stom, zo ver weg is oktober ook weer niet.

Ja precies en ze wisten dit al van te voren, waarom dan nu al een gesprek willen hebben, om daarna te zeggen we spreken elkaar weer in september.

1 like

Welke richting?

Ah niet mijn vakgebied helaas.

Ik heb een tijdje geleden eigenlijk voor nood een baan aangenomen. Beetje omslachtig verhaal maar komt er op neer dat de baan die ik heb aangenomen eigenlijk niet is waar ik op had gesolliciteerd en dat ik het ook niet eens ben met hoe het is gegaan. Heb het wel aangenomen omdat ik wel graag een baan wil hebben, en zo kan ik ondertussen verder kijken. Nou dat heb ik gedaan en zit nu best ver in een procedure voor een functie die mij veel leuker lijkt, beter bij mijn opleiding en niveau past en (daardoor) ook veel beter verdiend. Als ik wat meer zekerheid hier over heb zou ik eigenlijk dus die andere baan willen opzeggen, ik zou daar over een tijdje beginnen. Ik heb hier al wel een contract getekend. Maar heb wel een proeftijd en las online dat je daardoor voor de startdatum ook kan afzeggen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb eindelijk na heeeeel lang zoeken een baan!! In een vrij onmogelijke sector (cultuur/creatieve sector). Zo blij en opgelucht!

32 likes

geen ervaring mee met hoe zo’n situatie is afgelopen maar ik zit in hetzelfde schuitje. Contract krijg ik deze week, huidige baan is opgezegd maar moet nog een andere baan afzeggen en ik begin pas half augustus. Vind het ook heel eng. Ik zou eerder afwegen of het een sector is wat afhankelijk is van hoe misschien de lockdown verloopt enz en of ze op basis daarvan mensen nodig hebben of dat het helemaal niet afhankelijk daarvan is. Ik moet werken op locatie en kan niet thuis aan de slag dus als alles weer dicht gaat, is de kans groot dat ik niet kan gaan werken daar

Wat is “over een tijdje”?

Ik zou bij de baan die je wil eerlijk zijn over dat je meer opties hebt, maar je voorkeur naar hen uitgaat. Als ze spoedig kunnen laten weten wat de kansen zijn, is het fijn voor jou ook om te weten of je de opties open moet houden.

Ik wilde eigenlijk zeggen: starten bij minder leuke baan en als je bij leuke baan wordt aangenomen, startdatum aan het eind van proefperiode of een maand na start minder leuke baan zetten. Maar dat is echt ingewikkeld als je niet eens zin hebt in minder leuke baan.

1 like

Ik heb binnenkort een arbeidsvoorwaardengesprek, maar voor het eerst in mijn werkend leven met een CAO. Heeft iemand tips voor onderhandelen binnen marges van een CAO? Wat kan wel/wat kan niet en hoeveel individuele ruimte is er?

Ong 4 weken! Die leuke baan begint iets later, maar wel midden in de proeftijd van die minder leuke. Is een vaste datum, dus kan ook niet later. Maar mijn voorkeur gaat uit naar die minder leuke baan dus helemaal niet doen.

Bij de leuke vroegen ze idd wel of ik ook nog andere sollicitaties heb lopen en zei dus dat dat zo was, maar dat mijn voorkeur naar hen uit gaat. Ze vertelden dat ze zo spoedig mogelijk een tweede gesprek wilde plannen maar ze zijn afhankelijk van andere partijen, wat het lastig maakt. Ik hoop zo snel mogelijk wat te horen zodat ik die andere partij eventueel nog enigzinds snel kan afzeggen.

@Koekelaar aah dat maakt het wel lastig! Ik verwacht niet dat deze ‘bedrijven’ nog dicht gaan bij een volgende lockdown, en anders is 1 van de twee sws online goed mogelijk. Bij die ander zou je evt even niet werken, maar daarna wel weer.

1 like