Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik zal daar eens naar kijken. Is toch best lastig om een baan te vinden die je volledig vanuit huis kunt doen jammer genoeg :frowning: Zou toch willen dat er iets meer keuze was

1 like

Ik heb een uitnodiging voor volgende week! Met een bevestigingsmail dat ik me mag melden bij de receptie met paspoort etc., volgens mij hebben ze niet door dat ik intern ben :sweat_smile:
Hoeveel tijd trekken jullie uit om zo’n gesprek voor te bereiden? Een paar uur? Een dag?

1 like

Ik weet sinds vanmiddag dat ik volgend schooljaar ga werken voor een andere school. Alleen nog een dingetje waarover ik twijfel: ik heb een tijdelijk contract t/m 31 juli. Dan kan ik toch gewoon probleemloos vanaf augustus elders aan de slag? Uiteraard ga ik aankomende week mijn vertrek wel schriftelijk doorgeven. Eerder werkte ik niet in het onderwijs vandaar dat ik twijfel of ik alles goed begrepen heb. :stuck_out_tongue:

1 like

Heb je de baan toch gekregen? Proficiat!

1 like

Ja :smiley:

4 likes

Vorige week heb ik een gesprek gehad voor een andere functie binnen hetzelfde bedrijf, maar vond het gesprek zo chaotisch. Het team waarin ik als het doorgaat terecht zou komen gaat veel veranderingen door en heeft een nieuwe leidinggevende die overrompeld lijkt te zijn. De werkzaamheden zoals die nu zijn vind ik wel prima en uitdagend, maar door die chaos is het niet te zeggen hoe zich dat gaat ontwikkelen. Volgende week hoor ik meer en hopelijk is dan ook meer duidelijk. Wat een spanning.

Lijkt me perfect aansluiten en juist geen enkel probleem opleveren. Gefeliciteerd!

1 like

Ik meld me hier :blush: Ik wil heel graag weg bij mijn huidige baan en ben sinds ongeveer een maand actief aan het solliciteren. De functies waar ik vooral op reageer leunen wel aan bij wat ik nu doe, maar zijn toch net anders qua sector/type functie. Daardoor (denk ik) heb ik nog niet zoveel uitnodigingen gehad helaas, wel al veel brieven gestuurd!

Morgen heb ik een sollicitatiegesprek voor een baan die me heel erg leuk lijkt! Het heeft alle elementen die ik in mijn huidige werk graag doe, maar dan in een organisatie die me echt aanspreekt en waar ik helemaal achter sta, wat ik van mn huidige werkgever niet kan zeggen. Het is ook in een sector waar ik heel graag een netwerk wil opbouwen. Het heeft wel een lager salaris (is ingedeeld in schalen), en voordat ze me uitnodigden belden ze me al om exact te zeggen hoeveel ik zou gaan verdienen, dat het niet onderhandelbaar is en welke voordelen ze wel allemaal kunnen bieden, en dat ze hopen dat ik ondanks dat op gesprek wil komen! Beetje raar wel haha! Maar als alles goed gaat morgen denk ik dus dat ik wel wat kans maak :crossed_fingers:

Ik zou eigenlijk graag 4 dagen willen werken, maar dat is geen absolute must. De functieomschrijving is voor fulltime, zouden jullie dan toch gewoon vragen of dat een optie is? En zou het bijv heel ongebruikelijk zijn om 4 dagen meer uren te werken om zo 1 dag (of een halve) vrij te kunnen nemen? Ze werken wel met flexibele uren maar ik weet nog niet precies wat dat inhoudt.
Ik wil het wel aankaarten, maar omdat het geen dealbreaker is voelt het raar om als het geen optie is dat ook te accepteren.

1 like

@wakuwaku ik zag recent een ft vacature en heb gewoon even gebeld vooraf of ze ook openstonden voor 32 uur. Anders zonde van mijn tijd en energie om een brief en CV te maken en voor hun ook niet handig. In dit geval stonden ze er wel voor open en konden ze het waarderen dat ik even belde!

Ik lees hier een beetje mee. Wil wel een andere baan en dan weer niet, wel, niet. Zo vervelend. Hoe groen is het gras bij de buren

1 like

Ik heb dat ook heel lang gehad! Ik denk dat het wel twee jaar geduurd heeft dat ik steeds weg wilde en dan weer niet. Op een gegeven moment (bij mij dus nu!) wordt het denk ik wel een keer duidelijk dat het definitief ‘tijd’ is.

1 like

Is hier iemand die zijn of haar sollicitatiebrief (anoniem) met mij zou willen delen? Ik vind het zelf heel lastig (ik ben net afgestudeerd, dus dit zou een brief zijn voor mijn eerste 'grote-mensen-baan) maar zou wel heel graag in ieder geval op gesprek willen bij de organisatie.

Ik weet dat er op internet ook heel veel voorbeelden staan, maar bij sommige van die gaan me nog net niet de nekharen overeind staan, zo overdreven vind ik ze :sweat_smile:

1 like

Ik denk persoonlijk dat je niet veel hebt aan een voorbeeld maar beter je brief kan laten nakijken. Wat en hoe je schrijft is per branche immers anders en ik denk dat je beter kunt uitleggen waarom je geschikt bent aan de hand van de vacature en hoe jouw wensen en kwaliteiten daarop aansluiten.

Ik heb een baan aangeboden gekregen. Woensdag ga ik als het goed een arbeidsvoorwaardengesprek houden.
Ik durf alleen echt gewoon geen ontslag te nemen bij mijn huidige werk haha.

Heeft iemand hier ervaring mee?

2 likes

Ik heb recent nog ontslag genomen en vond het heel spannend (ook omdat er in korte tijd een flink aantal collega’s zijn vertrokken en ze daarom roosterproblemen hebben). Ik heb gewoon een afspraak gemaakt met mijn teamleider en het gesprek er gelijk mee geopend, want dan had ik het maar gezegd haha. Ze reageerde overigens heel lief.

Ben het gesprek trouwens wel pas aangegaan nadat ik bij mn nieuwe baan het contract had getekend :wink:

2 likes

Dat is nooit leuk nee! Ik heb meerdere keren ontslag genomen, en ook verschillende reacties gehad. Van heel naar tot begrijpend.
Een nare reactie is op dat moment vervelend, maar het onderstreepte voor mij nog maar eens extra dat het een hele goede keus was om weg te gaan. En als je dan de deur uitloopt op je laatste werkdag voel je je extra vrij!

Overigens reageren de meeste werkgevers volgens mij gewoon heel correct hoor, dus ik denk echt niet dat je je zorgen hoeft te maken. Het is helemaal niets raars dat je niet je hele leven bij dezelfde organisatie blijft werken.

2 likes

Ik zit hier nu in. Dus lees mee.
@wakuwaku ik heb heel lang getwijfeld maar ga het nu gewoon doen.

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik heb morgen of overmorgen een arbeidsvoorwaardengesprek. Daarna zal ik “de bom” maar gewoon moeten droppen bij mijn leidinggevende

3 likes

Dat contract opzeggen is inderdaad zo. Laatst collega die er lang zat (6 jaar) kreeg nog 0.5 jaar de tijd om iets te vinden.
Wel alle hulp geboden, ongeveer 6 maanden met zoeken etc maar vond het alsnog vrij snel, in totaal net een jaar nadat het ter sprake kwam.

1 like

Ik had net een interne sollicitatiegesprek en ik was even vergeten hoe vermoeiend zulke gesprekken zijn. Echt al mijn energie is weg voor vandaag :’)

2 likes

Ik ga nu (2 jaar na m’n eerste ‘echte’ baan) weer solliciteren, maar vind het best lastig wat je in je brief zet over je huidige functie en of je daar ook iets in zet over de reden dat je op zoek bent naar iets anders.

Wil natuurlijk niet negatief praten over m’n huidige werk maar aan de andere kant dacht ik misschien moet ik wel aangeven wat ik nu zoek en dan ontkom je er bijna niet aan om dat te betrekken op je huidige functie. Ik solliciteer namelijk op een soortgelijke functie in een soortgelijk bedrijf, alleen lijkt het werk bij het nieuwe bedrijf wat meer gericht op (verbeter)projecten en ook projecten die direct van invloed zijn op de patiĂ«ntenzorg ipv de interne processen (zoals in mijn huidige baan). Maar zou je zoiets er ook in zetten? Of misschien alleen aangeven dat dit elementen zijn die me aanspreken zonder te vergelijken met mijn huidige functie? En wat zeg je ĂŒberhaupt in je sollicitatiebrief over je huidige functie, alleen wat dat je opgeleverd heeft de waardoor je geschikt zou zijn voor de functie waarop je solliciteert?

En zou je in een eventueel gesprek bespreken wat je redenen zijn om op zoek te gaan naar iets anders? Bij mij is het zo dat ik me momenteel te veel bezig moet houden met projecten die heel erg top-down tot stand gekomen zijn en waar de werkvloer vaak helemaal niet op zit te wachten en waar ik zelf ook vaak niet achter sta, omdat ik eigenlijk ook vind dat we er niet veel mee opschieten. Of het betreft projecten die iedereen eigenlijk onzin vindt maar die komen vanuit wettelijke vereisten en we daardoor dus wel moeten uitvoeren. De meeste projecten hebben ook weinig tot geen effect op de patiĂ«ntenzorg, terwijl ik daar graag het verschil zou maken. Bijkomend puntje is dat ik zelf 30 ben en in een team werk met alleen maar 45+ ers, waarvan veel ook al een eeuwigheid hier werken en tot hun pensioen gaan blijven, waardoor ik niet echt dezelfde vibe heb als zij. Zijn verder wel heel aardig hoor, maar hoop in een volgende baan toch in een wat gemĂȘleerder team te komen met hopelijk ook wat mensen van dezelfde leeftijdscategorie en met dezelfde mindset.