Sollicitatietopic (Deel 1)

Direct actie ondernemen. Ik heb wel eens in die rol gezeten van de sollicitant zou het een halve week later weten (ik was de laatst uitgenodigde)en werd een aan het einde van de middag nog gebeld. Kon het erg waarderen dat ze eerder mij enthousiast opbelde, had andere dingen lopen maar dit trok me wel over de streep.

5 likes

Ja dit @Tubing, alleen maar fijn juist dus ik zou zeker al contact met haar opnemen. Je hoeft hier geen hard to get te spelen. Kanttekening wel dat ik zou bellen en niet mailen, iemand een baan aanbieden na sollicitatiegesprek is gebruikelijker en ook beter wat mij betreft per telefoon, je hebt elkaar immers al gesproken en wil een relatie aangaan, een mail vind ik dan te afstandelijk. Bovendien kan je dan meteen bespreken hoe en wanneer verder de formaliteiten af te handelen.

2 likes

Eens met @Lemongrab . Snel bellen :bell: :bellhop_bell:

1 like

Gedaan! Thankss :smiley: Ze wil het nog even bespreken met vriend en ouders. Maar was heel enthousiast en zag zo niet in wat haar zou tegen houden. Dus ik hoor het nog van haar.
Spannend dit! haha zeker zo van de ‘andere kant’.

3 likes

Ik heb vorige week ergens een gesprek gehad en ben woensdag 2x gebeld door 1 van die medewerkers, maar kon niet opnemen. Heb m al 4 keer teruggebeld, voicemail achtergelaten en hoor gewoon niks? Ook geen mailtje gekregen ofzo?

Voor mij is vorige week alles ineens omgeslagen en er bestaat een kleine kans op een vast contract dus ga sowieso afwijzen maar dit is toch gek? Had ook een ander gesprek vooraf al afgezegd via de mail met bovengenoemde reden, nooit antwoord op gehad.

Is het in jouw ervaring gebruikelijker om telefonisch de baan aan te bieden? Dat is mij in mijn hele werkende leven nog nooit gebeurd :smiley: Grappig, dat herken ik echt niet.

O echt? Grappig, dacht dat dat wel gebruikelijk was. Ik word altijd gebeld na een gesprek eigenlijk, vaak ook zelfs na een afwijzing (als het een beetje ver in de procedure was dan). Nouja het verschikt blijkbaar per sector! Ik vind een telefoontje wel leuker eigenlijk met zulk nieuws.

1 like

Ik ben ook altijd gebeld in m’n hele werkende leven. Zou een mailtje heel raar en onpersoonlijk vinden!

1 like

Ik vind het allebei prima eigenlijk, vind mailen tegenwoordig zo normaal dat ik het niet onpersoonlijk meer vind ofzo :slight_smile: ook @Lemongrab Maar misschien ook omdat ik werk heb waarbij over het algemeen vrij veel mensen werken die bellen niet chill vinden en het ook nauwelijks hoeven te doen.

Ik ben afgewezen na 2 gesprekken omdat ze voor iemand meer Junior willen gaan (ik heb 3 jaar werkervaring waarvan amper in dit werkgebied maar beetje gebluft in de gesprekken natuurlijk). That’s a first, lol

8 likes

Heb woensdag 2e gesprek bij mijn ‘droom’ bedrijf gehad, een bedrijf waar ik al 3 jaar superfan van ben en de eerste vacature waar ik sinds juni 2020 op gesollicteerd heb die echt al mijn wensen aantikt.
Het wachten op een reactie is echt kak, ik kan me nergens op concentreren :smiley:

3 likes

Ik wou dat ik iemand anders kon laten onderhandelen. Google me suf over strategieën. Iemand nog de gouden tip?

Er is geen gouden tip behalve: gewoon doen. Bij onderhandelen is het spannendste om gewoon te zeggen dat je meer wilt en jezelf ook te zien als iemand die meer verdient. Het eerste bod is het OPENINGSbod. Daarna heb je nog 1 of 2 kansen om er meer uit te halen. En als ze er niet mee akkoord gaan betekent dat niet dat je gefaald hebt, maar gewoon dat ze niet met al je wensen akkoord kunnen gaan. Dan is er ook niks aan de hand :slight_smile: bovendien verwachten ze dat je onderhandelt, dus het is ook niet raar. Komt goed!!

3 likes

Bedankt! Ik moet het inderdaad niet als falen zien.
Bij mijn huidige (eerste) baan heb ik het als net afgestudeerde niet gedaan, zo dom. Dus wil nu goed doen.

Na 5 maanden solliciteren heb ik eindelijk een baan!!! :tada::tada::tada: Ben 9x op gesprek geweest bij verschillende organisaties en dit was de enige organisatie die me wel leuk leek. Dus ik ben echt MEGA BLIJ dat ik ben aangenomen! Ik heb veel verantwoordelijkheden in mn nieuwe functie en dat vind ik ook chill :clap: Ik heb echt zin in mijn eerste werkdag :ok_woman::ok_woman:

60 likes

Echt zo jammer dat :tada: niet tot de aanklikbare opties behoort. Ik heb donderdag ergens een tweede gesprek en moet hopen dat ik vandaag of morgen niet opeens een gesprek krijg mbt volgend jaar. Als het een beetje meezit blijf ik wel in dezelfde stad. :slightly_smiling_face:

1 like

Is het een tweede gesprek voor een andere functie dan dat je nu hebt? Succes alvast!

Zelfde functie elders en hoor snel hopelijk ook elders of er nog een tweede gesprek komt.

1 like

Poeh wel lastig dat onderhandelen. Heb nadenk tijd gevraagd.
We zitten best wat uiteen en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn daar volgens mij gelijk voor iedereen.

Yessss contract in de mail, ik heb een baan :partying_face::partying_face::partying_face: nu komt het sowieso goed met mn emigratie

25 likes