Sollicitatietopic (Deel 1)

@tuula Ik ken organisatie B en het team al omdat ik daar een tijdje heb gewerkt ik werk in de consultancy en dit was een vorige opdrachtgever. Thanks voor de tip om eens een lijstje te maken en een waardentest te doen!

@Xiomara Het is een uur enkele reis, dus twee uur op een dag. Ik ben ooit verhuisd om geen reistijd meer te hebben en meer vrije tijd, dus dat voelt wel wat stom. Tegelijkertijd ligt het iets genuanceerder en heb ik die vrije tijd nooit echt vrijgespeeld omdat de werkdruk het afgelopen jaar is toegenomen. Momenteel reis ik niet ivm thuiswerkbeleid en werk ik gemiddeld 45 uur per week. Stel ik werk na corona 1 dag thuis, 2 dagen op kantoor (15 min fietsen) en 2 dagen bij een klant op max 1 uur reizen dan is mijn werk + reistijd in optie A gemiddeld 50 uur maar met extra overuren nog daarboven (heb nu al regelmatig weken van +50 uur zonder reistijd). Bij optie B (zou dan 4x9 werken waarvan 1 dag thuis) is de werk + reistijd maximaal 42 uur. Zo bezien valt het verschil best mee.

Misschien ligt mijn daadwerkelijke behoefte wel vooral bij algeheel minder werken. Het werk dat ik bij B inhoudelijk kan doen, kan ik ook bij/via A doen namelijk, alleen met wat minder zekerheid. Toch maar het afwegingslijstje maken en onderzoeken wat ik nou écht belangrijk vind en of/hoe ik dat ook bij A kan krijgen.

1 like

Als ik het zo hoor kan ik je echt die test aanraden. Die gaat namelijk in op wat je écht belangrijk vindt in een baan (hier even snel een overzicht: Loopbaan-ankers (Edgar Schein) | Carrièretijger). Dat zal je ongetwijfeld helpen bij je prioriteiten stellen en dus het maken van je keuze!

edit: het heeft dan eigenlijk ook niet zoveel zin om aan anderen te vragen wat zij zouden doen, want iedereen vindt weer iets anders belangrijk :slight_smile:

Haha true! Tegelijkertijd wel goed om het te bespreken. Ik merk zelf dat als ik mijn keuzes verdedig (bijvoorbeeld ambitie + salaris + arbeidsvoorwaarden belangrijker dan team + organisatie), ik iig zeker weet dat ik kijk naar de dingen die voor mij belangrijk zijn. Alleen al die nuances: ja, ik wil carrière maken maar ik wil ook thuis zijn als we kinderen hebben. En ik vind inhoud belangrijker dan een goede band met collega’s, maar wil wel met plezier naar mijn werk gaan en een leuke borrel drinken op vrijdag. Lastig! Ga het testje zeker maken en het ook eens met mijn mentor bespreken.

1 like

@feather klinkt alsof optie B beter bij je past, kun je daar misschien soms thuiswerken als je dat zou willen? Dat maakt de reistijd misschien nog minder bezwaarlijk. Ik zelf heb nu een uur reistijd enkele reis, het went wel. Moet wel zeggen dat ik nu met de overgang naar weer vaker naar kantoor gaan het wel weer meer aan irriteer, maar ligt denk ik ook aan het feit dat mijn ritme nu is verlegd.

Ik heb vorige week woensdag een gesprek gehad, maar hier nog niets van gehoord. Ik zou aan het begin van deze week meer horen. Kan ik morgen bellen of is dat opdringerig?

Ik gebruik dit topic als mijn persoonlijke vraagbaak haha sorry als dat vervelend is.
Ik zet mijn vraag nu even in de spoiler want ik heb begrepen dat dat wat anoniemer is ofzo.

Samenvatting

Ik loop stage bij een overheidsinstantie en ben bijna klaar met mn studie en vind het hier tof dus ben aan het kijken naar vacatures hier. De afdeling waar ik zit was ooit gezamenlijk 1, maar is toen gesplitst in twee afdelingen (afdeling A en afdeling B). Ik zit op afdeling A. Vorige week heb ik gesolliciteerd op een vacature voor afdeling B. Leek me iets minder leuk, maar alsnog wel heel leuk, en met het idee ‘dan zit ik er vast tussen’ als ik word aangenomen. Sinds vandaag is er ook een vacature voor afdeling A. Dan moet ik dus solliciteren bij mijn eigen leidinggevende. Geen probleem, maar is het niet gek dat ik al gesolliciteerd heb bij afdeling B en moet ik dat tegen haar zeggen?

Nee hoor, helemaal niet gek! Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat afdeling B je leuk leek en je daarom hebt gesolliciteerd. Maar eigenlijk zou je het allerliefst op afdeling A willen werken en daarom werd je dan ook direct enthousiast van de vacature.

4 likes

Even zonder inhoudelijk op je vraag in te gaan: dat heb je verkeerd begrepen :grinning_face_with_smiling_eyes: er worden wel heel vaak grapjes over gemaakt op het forum. Als je 1x klikt zie je het namelijk gewoon, dus het is niet echt anoniemer.

Haha nee dat klopt. Ik dacht misschien dat het niet terug komt in de zoekfunctie bijvoorbeeld ofzo? Ach ja en anders is het niet anoniem, zoveel info staat er ook niet in.

Wel inhoudelijk: ik zou ook doen wat @Mila zegt!

1 like

Juist communiceren!! Zeker als je al ergens in de organisatie zit, moet je dat gebruiken (en daarmee dus niet enkel het proces doorlopen als een sollicitant van buitenaf). Heb je al eerder aangegeven bij je begeleider/manager dat je wil blijven? Ik vermoed dat de kans 100% is dat je manager hoort dat je bij afdeling B hebt gesolliciteerd, dus beter vertel je het zelf. En inderdaad direct duidelijk maken dat je blijven in je eigen team nog liever zou willen. Verder: Ben je binnen een bedrijf en wil je er blijven, communiceer het dan altijd aan iedereen die het maar horen wil zodat je kansen vergroot worden!

2 likes

Thanks! Je woorden geven me meteen vertrouwen :grin:
Ik heb straks overleg, ik vermoed dat er wel iets over de nieuwe vacature gezegd gaat worden. Daarna stuur ik mijn leidinggevende even een berichtje dat ik wil praten en welke dagen ze volgende week op kantoor is.

Ik wil duidelijkheid wanneer laatste afapraak is, gaat allemaal zo langzaam daar.

Moet op mn huidige werk ook dingen regelen en straks gaat mn baas op vakantie, ook beetje raar om per mail ontslag te sturen zonder eerst gesproken te hebben. Daarna wordt het allemaal krap.
Als hij terugkomt heb ik vakantie en dan is de bedoeling om niet meer terug komen als het doorgaat.

Edit: ben gebeld. Volgende week voorwaarden gesprek.

Maar mijn werk belde ook en bieden ook allemaal leuke en hulpvolle dingen aan. Wat stom weer dat dit tegelijk gaat.

Ga nu weer twijfelen.

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik ben aangenomen voor een baan. Op vrijdag had ik een mail gekregen met mij in de cc dat ze alles in orde gingen maken en ik een link zou krijgen, zodat ik gegevens kon uploaden.
Inmiddels is het donderdag en heb ik nog steeds geen link ontvangen, wanneer zouden jullie een mailtje sturen? Ik ben heel ongeduldig maar wil m’n huidige werkgever ook informeren.

Helemaal eens met dit bericht! Indd vooral bij intern solliciteren gaan zulke dingen wel uitkomen. Dat vind ik zelf een beetje het nadeel daaraan. Anderzijds: hoe meer mensen weten van je ambities of interesses, hoe beter.

Ik zou nu even mailen om te vragen wanneer je het kan verwachten (evt. met vermelding dat je ook op je huidige werk dingen in gang wilt gaan zetten). Dan heb je normaal nog voor het weekend antwoord en hoef je er niet mee in je hoofd te zitten.

3 likes

Ik zou gewoon bellen joh. Misschien is er iets mis gegaan. Of misschien zit het in je spam?

2 likes

Och jeetje, Ik vind belletjes al heel spannend en heb liever een fysiek gesprek dan door de telefoon.
Nu kreeg ik gister een mail van een bedrijf of we vandaag om 10 uur even konden bellen. Maar ik reageerde gelijk op de mail waardoor ze vroeg of we op dat moment konden bellen. Ik heb op beide ja gezegd… later kreeg ik een mail dat het op dat moment toch niet uitkwam. Daarna kreeg ik een mail dat het vandaag om 1 uur zou zijn, Daarna kreeg ik een appje dat ze zo snel mogelijk zou bellen… Toen kreeg ik een appje dat ik over 10 minuten gebeld zou worden… En nu is het inmiddels alweer een poos later. Ik vind het een beetje een vreemde sollicitatie procedure.

1 like

Thanks @nello en @monkeyslut had toch maar gemaild en moet nog even geduld hebben, omdat het een heel systeem is.

1 like

Komt lekker chaotisch over, ook niet fijn dat jij dan steeds zit te wachten. Ik denk dan, spreek gewoon 1 moment af waarop het sowieso kan, in plaats van steeds verschuiven maar wel van jou verwachten dat je kan

2 likes

Beetje een leek in dit, dus ik hoop dat jullie tips hebben;

Zojuist een sollicitant gehad die ik perfect vind voor een functie.
Ik zou het graag zsm willen kortsluiten met haar / haar willen aannemen.
We hebben het gesprek afgesloten met dat we na het weekend/ maandag elkaar laten weten wat we ervan vinden en hoe verder. Maar ik ben enthousiast en wil haar niet laten lopen, en de tijd dringt ook een beetje voor mij.

Raden jullie aan haar nu al te mailen om te zeggen dat ze wat mij betreft de baan heeft? Of kom je dan te happig over en moet ik tot maandag wachten? (andere sollicitant is 2e keuze maar laat het me morgen waarschijnlijk al weten) dus ik wil bij haar dan proberen uit te stellen of aangeven dat ik anders tot maandag moet wachten met terugkoppeling.