Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb een vraagje.
Vorig jaar had ik gesolliciteerd op een functie bij een bedrijf, op gesprek gekomen en toen afgewezen. (de reden was dat ik niet in het team zou passen, maar ik had ook het idee dat de vrouw die het gesprek met me voerde totaal niet wist hoe ze een goed sollicitatie gesprek moest voeren)

Nu heb ik gesolliciteerd via een recruiter/uitzendbureau en dat blijkt bij hetzelfde bedrijf te zijn! Volgende week een gesprek met de recruiter, moet ik doorgeven dat ik daar eerder op gesprek ben geweest? ik vind het echt een enorm leuk bedrijf en het zou supertof zijn om daar te mogen werken

Wat doe ik toch fout :sob:

what’s up? :(:unamused:

Ik ben al mĂĄĂĄnden zo hard op zoek en ik haal niet eens een gesprek :sob: zoveel vacatures waar ik aan alle eisen voldoe en echt denk JA dit ben ik precies! En ik schrijf nette brieven volgens andere mensen. Ben ik dan zo slecht :frowning:

wat vervelend om te horen!
is je cv ook nagekeken, daar word vaak als eerste naar gekeken.

Heb je een standaard cv? Of een eigen design, sinds ik zelf een ontwerp heb gemaakt mag ik vaker op gesprek komen.

@bucky @oprah ja eigen design, steekwoorden maar wel elke werkervaring uitgelegd alleen niet in hele verhalen, foto, ja vonden ze er ook goed uitzien :frowning:

Ja, lijkt me wel handig om te zeggen. Denk dat dat sowieso wel aan het licht komt en dan is het extra knullig als de recruiter er niets van weet.

1 like

@EllaFitzgerald als je wil dat iemand nog eens naar je brief/cv kijkt mag je altijd een PB sturen! Heb zelf veel selecties gedaan en help ook opdrachtgevers vaak bij het vinden van mijn “vervanger” die daar dan in dienst komt, dus heb vanuit veel verschillende branches wel ervaring.

1 like

Ik heb ook maar weer eens de zoektocht geopend voor een andere baan en cv online gegooid. Alleen ik word nu best veel gemaild en gebeld door allerlei uitzendbureaus maar daar zit ik dus niet echt op te wachten nog, omdat ik het eerst gewoon zelf wil proberen en wil rondkijken. Wat doen jullie hiermee? Sommige spreken dan een voicemail in om terug te bellen etc.

Kent iemand hier een goede site waar je een mooi CV kan maken? :blush:

Wat naar om te horen zeg! Ik had een aantal jaar terug een beetje hetzelfde. Nu ben ik in een positie dat ik zelf vaak brieven beoordeel en gesprekken voer. Ik merk dat het echt kleine dingetjes zijn die het doen voor mij (ik weet niet of dit geruststelt of juist niet?!). Ik ben soms echt gaar van het brieven lezen, dat een sollicitatie in PowerPoint, via video of een leuk design zo verfrissend kan zijn. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de branche, maar het helpt voor mij ook als je persoonlijkheid naar voren komt. Geen statische foto, maar iets sprankelends en de tekst echt vanuit jou geschreven.

Niet echt een duidelijk advies, maar misschien heb je hier iets aan


1 like

Canva?

1 like

@Daantje wat lief dat je dat aanbiedt! Superlief. Ik zal je pb’en, dankjewel!

@Mimi jij ook bedankt voor je reactie, echt lief. Ben zelfs al blij eraan herinnerd te worden dat aan de andere kant ook gewoon mensen zitten die hun werk aan het doen zijn, wat soms makkelijk is en soms moeilijk, en dat het niet cv- en briefverscheurende gemenerikken zijn :stuck_out_tongue_closed_eyes: omdat het zo moeizaam gaat wil ik dat nog wel eens vergeten :see_no_evil:
Misschien moet ik een keer echt voor de video gaan idd! Als de vacature vraagt om ‘cv en motivatiebrief’, is dat dan okee om vrij te interpreteren? Wat ‘gewone sollicitatiebrief’ betreft, heb je misschien nog tips hoe je persoonlijkheid erin kan leggen op een leuke maar niet clichĂ© manier? (Dan niet een saaie persoonlijkheid die heb ik al onder de knie zo lijkt het :stuck_out_tongue_winking_eye:)

@EllaFitzgerald Is ook lastig hoor. Ik vind zelf brieven schrijven zo ontiegelijk kut en moeilijk, dus heb niet echt tips. Ik doe al een uur over een mail replyen, ik denk overal gewoon te lang over na :stuck_out_tongue:

@Mimi Mag ik vragen in welke sector jij werkt? Ik vraag me namelijk af of zoiets voor mij zou werken, ik zou dat niet zo snel durven wanneer je niet in de creatieve sector solliciteert.

Ik heb zojuist een oproep geplaatst op LinkedIn voor een stage. Ik ben nu zo bang dat ik daar 0 respons op krijg, zo gĂȘnant is dat. :joy:

1 like

@EllaFitzgerald Heb je het trouwens ook al eens door een professional na laten kijken? Wellicht dat dat tips oplevert waar je iets aan hebt? Of zoek je misschien in de verkeerde richting, vacatures die te hoog gegrepen zijn of juist onder niveau?

Ja ga ook eens een design met Canva maken! Heb nu middels Pages eentje gemaakt haha

Oh wat lijkt me dat naar! Geen ervaring mee, maar wil je veel succes wensen. Ik hoop dat je gewoon mag blijven.

1 like

Mijn studievrienden en ik zitten echt in dezelfde vijver te vissen. Drie van ons hebben deze week een sollicitatiebrief naar dezelfde organisatie gestuurd. En we hebben veel dezelfde organisaties op ons ‘to do’ lijstje staan.

Ik vind dit zo kut! Moet ik ze ineens als concurrentie zien. Ik durf het daardoor ook minder snel te delen, wanneer ik iets heb gevonden :frowning:

2 likes

Het zijn voor mij vaak hele kleine dingen die het doen. Ik lees heel veel brieven met “geachte mevrouw
 Op 
 zag ik jullie vacature voor 
 en ik was meteen enthousiast”. Dan ben ik meteen al wat afgehaakt. Soms voegen sollicitanten geen cv toe, maar typen ze een leuke mail. Laatst begon iemand met zoiets als “Heel eerlijk had ik nog nooit van -naam bedrijf- gehoord tot jullie vacature voorbij kwam. Maar wat zijn jullie een gaaf bedrijf zeg!”. Zoiets is meteen al een leuke binnenkomer en zo val je direct op. Als je wil, wil ik je brief ook best een keer doorkijken?

Dit helpt je vast ook niet, maar het zijn soms echt kleine dingen. Ik heb weleens tegen een collega gezegd: “zijn/haar cv past opzich prima, maar die persoon blijft bij mij totaal niet hangen. Ik vergeet hem/haar steeds en dat vind ik geen goed teken”. Het is ook een beetje een kwestie van geluk en smaak van de persoon die je brief leest.

3 likes