Gewoon doen! Voor jou spannend maar voor hun waarschijnlijk juist handig als je dit al aangeeft. Niet geschoten is altijd mis en ze zullen het alleen maar waarderen.
Ja! Ik heb toevallig net de afgelopen week op deze manier een baan binnen gehengeld het hielp denk ik wel mee dat ik ook al stage had gelopen bij dit bedrijf, maar de recruiter was super aardig en behulpzaam om ook voor me uit te kijken naar andere functies binnen het bedrijf voor het geval dit niks zou zijn geworden. Dus zeker doen!
Ik had vandaag een tweede gesprek bij een super leuk bedrijf en voor mijn gevoel ging het echt goed, dus ik ben benieuwd! Hoop heel erg dat het wat wordt want de functie lijkt me ook heel leuk, zeker omdat je veel verantwoordelijkheden krijgt.
Weet je zeker dat het 40 uur is? In het onderwijs is meestal 36 en een beetje een hele werkweek. Nagenoeg iedereen werkte dan 40, die 4 uur extra bouw je op als vakantie. Vandaar ook de 10/11 weken vakantie per jaar.
Dus als je dan per uur gaat tellen, moet je daar eigenlijk rekening mee houden.
Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik tot de tweede week van juli alleen reageer op functies van een bepaald onderwijstype met minstens X aantal uren in mijn provincie. Niet dat ik verwacht dat er nog veel vacatures geplaatst zullen worden, want ik ben vrij laat. En het mooiste zou zijn als er opeens toch nog een vacature vrijkomt op mijn huidige school. Wat betreft dit soort dingen zijn de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Althans, vorig jaar niet. Ik blijf dus nog even goede hoop houden.
Mocht ik dan alsnog niks anders hebben gevonden dan ga ik weer mijn pijlen richten op het bedrijfsleven. In ieder geval ben ik in het vizier bij enkele andere opleiders.
Ik zag op LinkedIn een vacature voorbij komen die heel goed bij mij past. De organisatie en deze afdeling ken ik al redelijk vanuit mijn huidige werk en een van mijn collega’s werkt nu op die afdeling werk in de consultancy. Ik ben alleen eigenlijk helemaal niet zo hard op zoek naar een baan, liever of 1 a 2 jaar dan nu al. Wat ik nu doe vind ik leuk, maar om meerdere redenen is het niet een heel toekomstbestendige baan (wel qua inkomen en werkzekerheid). Nu twijfel ik om toch voor deze vacature te gaan. Ik denk dat ik best een kans maak, maar als ik het niet word kan dat ook nog weleens best awkward worden ivm mijn huidige werk. Ook zou ik nog iets meer willen weten over de vacature, het team en de reden dat er een vacature is/waar ze exact naar op zoek zijn. Is het raar om daar wat vragen over te stellen aan mijn collega? (Zij weet dat ik hier niet eeuwig wil blijven en zou t in dat geval ook niet doorvertellen. Sterker nog, als ik solliciteer ga ik ervanuit dat ze haar ook informeel vragen hoe ik ben/werk).
Klinkt als een mooie aanpak die hopelijk ook weer rust geeft! Heb je bij je huidige school al gevraagd wat de kans is op een vacature/laten weten dat je dat wel zou zien zitten?
Ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft: het ziet er naar uit dat wij binnenkort een nieuwe collega gaan zoeken voor ons kleine team (we zullen dan met 4 zijn en een zakelijk directeur). Ik mag mijn directe collega’s en voel me niet buitengesloten ofzo, maar het zijn mannen en ik zou best graag een vrouwelijke collega willen. We werken weleens met een vrouwelijke freelancer en ik merk gewoon dat de dynamiek in het team dan anders is en ik dat een fijne combinatie vind.
Maar ja, hoe leg ik dat op tafel? Wachten op sollicitanten en dan de vrouwen pushen? Of gewoon eerlijk zeggen dat ik dat een goede toevoeging zou vinden? Want ik kan me voorstellen dat dat laatste misschien niet echt lekker valt, vooral bij de directeur (is een beetje een vreemde vogel en erg van de HALLO IK BEN TOCH GEEN SEKSIST). En officieel mag je natuurlijk niet op gender selecteren.
Ik zou wachten op de kandidaten en als de kandidaten vergelijkbaar zijn de voorkeur voor de vrouw uitspreken met de toevoeging dat je hebt gemerkt dat dat iets doet voor de dynamiek. En hopelijk springt de vrouw er gewoon vanzelf goed uit. Heb gemerkt dat mannen overal binnenkomen, hoe mediocre ze ook zijn.
Het is niet verboden om bij gelijke geschiktheid voorrang te geven aan een vrouw: Mag een werkgever onderscheid maken tussen sollicitanten? | Rijksoverheid.nl
Enkel selecteren op gender mag idd niet. Ik werk bij een bedrijf dat ook (op top-posities) meer vrouwen wilde aannemen. In het interne profiel is dat expliciet opgenomen: “in streven naar meer balans en gendergelijkheid zou de ideale kandidaat (bij gelijke geschiktheid) vrouw zijn blabla”. Is ook afgestemd met onze ondernemingsraad. Bij de werving op een andere positie hadden we juist een oververtegenwoordiging van vrouwen, dus daar spraken we onder elkaar een voorkeur uit voor een man. Alsnog kregen de vrouwen een eerlijke kans (uiteindelijk toch een vrouw geworden omdat ze beter was hehe)
Kun je het niet met je leidinggevende benaderen langs de as van: diverse vertegenwoordiging, in balans laten zijn van v/m, teamsdynamiek
zeker in het licht van verhoogde maatschappelijke aandacht
en in lijn lopen met recent wetsvoorstel vanuit aanzuigend effect meer vrouwelijke commissarissen en soortgelijke bewegingen
Word je evt betrokken bij het profiel/werving? Kun je dan niet breder insteken van goh wat zou de ideale kandidaat zijn, qua ervaring/achtergrond (en dan dit balletje alvast opgooien?) en dan steeds handig haakjes uitzetten (masterminding)
Dit zijn aanpakken die vooral bij grotere organisaties werken. Niet als je met 4 man een redactie voert . Toen ik aan een universiteit werkte was er idd allerlei beleid voor gelijkheid en diversiteit. Ik heb toen ook in selectiecommissies gezeten en dan kon je inderdaad gewoon verwijzen naar allerlei standaarden. Maar in mijn huidige werk gaat dat allemaal net een beetje anders en denk ik dat zulke dingen eerder op weerstand zullen stuiten bij de directeur helaas.
Aha het team is het bedrijf, ik dacht missh nog groter/ meerdere teams en dat de zakelijk directeur ook tegelijkertijd jullie LG is, naast de andere directeuren
Nee snap ik, dan zou ik pas wachten tot de daadwerkelijke kandidaten zich hebben aangemeld. Mocht de verhouding reactie ook 9 (man) vs 2 (vrouw) zijn bij wijze van, evt benoemen dat dit je verbaast en of de vacature wel lang genoeg uitgezet is, via de juiste kanalen?
Ben benieuwd!
Net een gesprek gehad. Vind het lastig om m’n kwaliteiten te benoemen merk ik. Ik ben niet zo vol van mezelf. Denk altijd. Alles kan beter dus ik ook. Was ook ontzettend zenuwachtig waardoor m’n vocabulaire me in de steek laat als ik iets wil benoemen.
We gaan duimen. Het leek me wel een leuk bedrijf! Hoor als het goed is morgen of overmorgen iets.
Spannend! Stom altijd als zenuwen je parten spelen, ik heb vaak ook zo’n soort snik in mijn stem of zo, terwijl ik me dan helemaal niet super zenuwachtig voelde van tevoren. Ik duim mee voor een positief telefoontje!
Ik heb straks een gesprek voor een tweede functie binnen mijn organisatie. Ik werk er nu twee dagen (en drie dagen bij een andere organisatie). Zou fijn zijn als ik straks één werkgever heb! Maar ik kan/wil maar maximaal de helft van het aantal uren werken dan wat ze in de vacature vragen, dus ik denk niet dat ik veel kans heb
Ik werd zojuist gebeld en op basis van mijn voicemail willen ze graag een gesprek met mij inplannen. Dus dat slordigheidje in de brief maakte geen fuck uit ondanks mijn studie-achtergrond.
Net mailtje terug, kan op de stapel bij. ‘pas niet in het profiel’
Er staat een vacature online waar ik op wil solliciteren en ik heb nu al stress over hoe ik dit aan moet pakken, wat ik in de brief moet en hoe werkt dat met een aanhef en aan wie moet ik hem richten etc etc etc
Het wordt ook mijn eerste keer solliciteren voor een ‘volwassen’ baan.
Google is your best friend! Staat er in de vacature geen naam aan wie je het kan richten? Anders gewoon heer/mevrouw? Je kan dit!
Er staat een naam bij voor mocht je vragen hebben, is dat de persoon waar je hem aan zou richten? En thanks
Hmm dat weet ik niet zo goed moet ik zeggen. Bij de vacatures die ik zie, zie ik daar wel wat verschil in zitten. Misschien dat iemand die die dingen bv opstelt hier het antwoord op weet?