Sollicitatietopic (Deel 1)

Ging bij het gesprek gelukkig niet over het salaris, maar heb nu wel een aanbod gekregen (wat super fijn is) maar is dus 200 afwijkend van m’n uiterste met echt het minimale van de secundaire voorwaarden van wat ik nu heb. Ben nu wel echt verwend, maar het is echt minimaal. Zit zo in een dubio, collega’s zeggen weer heel wat anders dan m’n ouders en vriend. Vind het ook lastig om af te wegen wat ik wat waard vind en of ik hiervoor wil gaan.

Hoe waren jouw secundaire voorwaarden? Compenseerde dat het salaris?

Ze zeggen dat je niet je oude schoenen moet weggooien voordat je nieuwe hebt, maar dit ga ik vanmiddag wel doen. Ik ga bepaalde eisen op tafel leggen en als daar niet (deels) mee wordt ingestemd ga ik lekker op zoek naar wat anders. Het leven is te kort om ongelukkig te zijn op je werk.

Ik zag gisteren gelukkig wel elders een vacature staan die mij aansprak. :slight_smile:

22 likes

Succes!

1 like

Ik mag op voor tweede gesprek maar duurt lang om te plannen. Zeker 2 weken er nu tussen.
Eerste plannen ging ook al langzaam.
Zou eerst deze week zijn maar zou nu volgende week worden.I
Ik zou maandag of gisteren uitnodiging krijgen voor 2e maar nog niet ontvangen.
Twijfel nu om contact op te nemen of nog dag te wachten.

Het is zo ook niet te plannen met mijn huidige werk.

Super stoer!

Op basis van het gesprek denk ik dat ik beter ergens anders kan gaan werken. Ik ga het even laten laten bezinken. Wel jammer want ik houd van mijn werkgever maar vind mijn huidige plaats minder (goed bij mij passen).

3 likes

Maandag sollicitatie gesprek gehad bij een functie die ik heeeel graag wil. Ze zouden einde vd week iets laten weten maar ze belde gisteren al dat ik het ben geworden. Ze zouden me een trede hoger inschalen dan ik nu zit (is in het onderwijs standaard zei ze). Nu mailde ze de schaal en trede vandaag en verdien ik per uur gewoon 1 euro minder? Ze is uit gegaan van de salarisschaal maar full time zorg (waar ik nu zit) is 36 uur en full time onderwijs is 40 uur. Terug gebeld maar nam niet op dus gemaild met mijn tegenbod.

Kan hier soms ook een beetje kwaad om maken? Het is best wel een stressvolle functie waarbij je flexibel moet zijn. Snap dat een bedrijf ook geld moet verdienen/minder wil uitgeven maar schrok er wel van. Ze zullen morgen wel even bellen dus ik ben benieuwd.

Het is geen leuke situatie omdat het je zo overviel (en ze al toezeggingen hadden gedaan) maar het is heel normaal om een tegenbod te doen hoor. Ik hoop dat het gewoon goedkomt en dat je krijgt wat je wilt!

1 like

Thanks!! Deze bevestiging had ik even nodig haha, het is mijn tweede baan en bij mijn eerste baan kwam het nog niet eens bij me op om een tegenbod te doen. Dus een beetje spannend :).

Dat herken ik volledig hoor! Ik haat die onderhandelingen ook echt en word er altijd onzeker door, maar je moet (helaas) echt voor jezelf opkomen. Tegen iemand anders is dat zoveel makkelijker te zeggen dan tegen jezelf :sweat_smile:

Ik loop nu een maand stage en heb opgevangen dat er misschien een vacature komt. Ik vind het echt een hele toffe organisatie, die vacature zit wel op een andere afdeling maar dat maakt mij niet veel uit want over 2 maanden ben ik afgestudeerd en iedere startersbaan daar wil ik aangrijpen.
Alleen weet ik echt niet hoe ik het aan moet pakken. Mijn leidinggevende werkt veel thuis en heb ik maar een paar keer gezien, dus nog niet de kans gehad een informeel gesprekje te hebben en ze heeft dus ook nog geen beeld van mij denk ik. Haar om een overleg vragen vind ik ook voorbarig en roept vast vragen op bij mensen en haar mailen lijkt me ook te onpersoonlijk voor zoiets? Oja, en de keren dat ik haar tref zit ze in een kantoortuin met toch nog wat mensen op gehoorafstand :slight_smile:
Misschien toch die vacature afwachten, maar het leek me wel verstandig vast mijn interesse kenbaar te maken op de een of andere manier.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik zou juist na een maand je leidinggevende mailen voor een gesprek! Gewoon om even in t echt te kletsen en een soort van feedbackgesprek na een maand. Ik zou het als stagebegeleider/leidinggevende alleen maar fijn vinden als mijn stagiair dat zou doen.

2 likes

Ik zou gewoon vragen of je eens met je leidinggevende mag (video)bellen omdat je iets wilt vragen. Dat moet volgens mij sowieso kunnen met een leidinggevende, en het klinkt minder zwaar dan een overleg.

1 like

Ik ga morgen maar bellen, duurt lang zo. Ben meteen bang dat ze me niet meer willen.

En ik moet dit keer ook echt goed onderhandelen.

1 like

Hmm. Misschien toch maar gewoon bellen dan, voor een vraagje inderdaad. Nu al zenuwachtig haha. Binnenkort moet ik ook deels thuis gaan werken dus dan horen mijn andere collega’s het ook niet, dat vind ik namelijk wel ongemakkelijk ofzo.

2 likes

Heb opeens super veel baan opties. Niets wat ik echt echt echt wil. Maar wel waardevolle plekken qua skills leren.

Zijn er hier mensen die ooit in een baan zijn gerold die in eerste instantie niets voor hen leek of maar voor 50% ofzo en dat het uiteindelijk goed uitgepakt heeft?

Ja, ik. Toen ik nog studeerde, zei ik altijd: ik ga nooit in vakgebied X werken. Ik haatte het echt tijdens mijn studie. Toen ik afgestudeerd was, ben ik gevraagd om te solliciteren voor een vacature in dat vakgebied X. Afgewezen natuurlijk. Daarna ben ik nog een keer door een ander bedrijf benaderd voor een vacature in vakgebied X. Ook afgewezen, maar ben toen overgehaald voor een gesprek. Ik heb de baan daarna wel aangenomen, omdat ik al een half jaar op zoek was en het was een goede starterspositie + de mensen waren leuk.

Ik werk er nu ruim 2 jaar en heb het prima naar m’n zin gehad, maar ik wil inmiddels wel graag wat anders. Het grote voordeel is dat ik nu al binnen ben en de organisatie heel veel afdelingen/vakgebieden heeft, waardoor ik (hopelijk) kan doorstromen naar een ander vakgebied.

2 likes

Dat klinkt wel heel goed! En twee jaar is ook echt lang. Meestal vind ik de banen die ik niet vind passen (heb er tijdens studie met name verrassend veel gehad) na een half jaar al niks meer. Klinkt zo fijn om in ieder geval geen tijd kwijt te zijn dan ofzo. Toch maar weer twee jaar ervaring erbij.

1 like

Hoe gebruikelijk is het om een corporate recruiter te benaderen? Er zijn een aantal bedrijven die me aanspreken als werkgever, maar daar staat nu geen vacature open en ik heb ook geen specifieke functie voor ogen (wel breed inzetbaar). Heeft iemand weleens succes gehad door zelf contact te leggen?

Geen ervaring mee maar sowieso doen!! Er zijn zo vaak banen die nodig zijn maar nog een beetje door de lucht dwarrelen voor ze echt vacatures worden, als jij dan toevallig op het goede moment mailt ben je binnen.

3 likes