Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik ben wel expres gaan reageren op andere vacatures buiten mijn huidige sector met de goede hoop dat ik 1) beter zou weten wat ik wil en 2) misschien ook direct dan een leuke baan kon binnenslepen. Ik zit nu ook niet op de schopstoel.

Ik heb in het verleden wel open sollicitaties eruit gestuurd en met succes, maar dat vind ik fijner als ik enigszins voor mij heb wat ik ongeveer wil. En in mijn omgeving kan ik niet zo goed over dit onderwerp praten omdat veel mensen in een mindere positie zitten of al gauw zoiets hebben van ‘mens doe niet zo moeilijk’.

En van tig alerts uitzetten word ik nog drukker en verwarder, ben ik bang. Mijn hoofd draait al overuren met de kwestie banenzoektocht en wat wil ik verder met mijn leven. :stuck_out_tongue:

Maar wat wilde je bereiken dan met je eerste post, want wij kunnen dat ook niet voor je invullen.

Buiten je eigen sector solliciteren en een baan aannemen. Of bij dezelfde werkgever wachten tot er een vacature vrijkomt :stuck_out_tongue:

1 like

Ik kan gewoon niet tegen deze onzekerheid. Van twee jaar geleden alleen op bed kunnen liggen, naar nu een extra diploma en op het gebied van werkgelegenheid veel mogelijkheden. Is voor mij heel verwarrend :upside_down_face: :upside_down_face:. Ik kan alles zelf weer doen en beslissen en dat is eng of zo? :’)

Een beetje zoals in een supermarkt staan voor een schap met 95959599595 koekjes en je kan van alles gewoon zo kopen en dat je zoiets hebt van ‘uhh ja wat moet ik nemen’? Besluiteloosheid neemt langzamerhand de overhand.

Loopbaancoaches etc. kunnen ook weinig met mij. :upside_down_face:

Nee mag niet en als ze dat wel doen zou ik dat zelf als red flag opvatten! Je zet als werkgever zelf een vacature uit voor x uur, dan moet je niet de sollicitanten daarop beoordelen ofzo. Bovendien gaat jouw werk-privé balans hen geen zak aan en zijn er een miljoen redenen waarom iemand niet fulltime bij een werkgever zou werken.

Ik vind het zelf ook wel een vervelend iets om over te onderhandelen hoor (uren). Ik werkte altijd fulltime of freelance dus ik had nooit iets te maken met dat soort gesprekken, tot ik op mijn laatste gesprek zat met een 8 maanden zwangere buik en begon uit te leggen dat ik 4 dagen per week wilde werken en het wel duidelijk was waarom :joy: dan was meteen dat gespreksonderwerp aangeboord ofzo en ik vond dat niet super gezellig in een sollicitatie met alleen kinderloze mannen. Dus niet zelf over beginnen iig, en als zij het doen professioneel afkappen zonder details over je persoonlijke situatie te geven! Het enige wat hen aangaat is wat jij doet in de uren dat je er in dienst bent.

2 likes

Op dit moment houd ik sollicitatiegesprekken en ik merk hoe leuk het is om een mailtje van de kandidaat te krijgen nadat het gesprek over is! Nu merk ik pas dat het voor degene die de vragen stelt ook best lastig is: jij kan ook onzeker zijn over hoe het ging, over wat je precies moet vragen en het is best een lastige zoektocht om iemand te vinden die perfect past bij het bedrijf (vooral als het om een klein team staat). Ik heb nu 2 reacties gehad van sollicitanten om te bedanken voor het gesprek en nog een keer hun enthousiasme duidelijk te maken en ik merk dat ik dat echt heel fijn vind en waardeer, ook omdat je dan meteen in kunt schatten of iemand de rol echt wil. Dus dat zou van mijn kant een tip zijn :slight_smile: weet niet of het bij elk bedrijf zo werkt, bij ons in de informele sector dus wel heel erg gewaardeerd.

9 likes

Grappig, ik vind dat echt een afknapper juist. Onnodig en kontelikken

8 likes

Waarom vind je het onnodig?

Omdat je al bedankt aan het einde van het gesprek toch?

Dus ik vind het overdreven om dan na het gesprek nog een keer te bedanken voor het gesprek, zo van, vergeet mij niet he!

5 likes

Ik ben minder cynisch :grinning:

1 like

Same. Ben daar echt allergisch voor. We weten allebei dat je jezelf nogmaals in de kijker probeert te spelen.

4 likes

Dat is toch slim, ik kan dat wel waarderen.

1 like

Ik heb morgen een tweede gesprek bij een heel tof bedrijf. Ben al pretty sure dat ik de baan ga krijgen, enige ding is nog het salaris. Ik verdien nu eigenlijk ‘te veel’ als starter en ben wel bereid om wat minder te verdienen dan ik nu doe. Maar vind dan 100/150 bruto max van afwijken wel het uiterste. Ben zo benieuwd hoe zij erin staan en hoe ik ga reageren. Bij mn vorige arbeidsvoorwaardengesprek klapte ik eig een beetje dicht. Ik verlies ook best wat secundaire arbeidsvoorwaarden maar het is heel logisch dat mn hopelijk nieuwe werkgever dit niet kan bieden (overheid nu vs startup). Kan hier zo over piekeren! Wil wel de baan, maar wil daar ook niet voor een hoop minder geld gaan werken.

Ik heb deze week een tweede gesprek bij een bedrijf waar ik echt graag zou willen werken!! Hebben jullie nog tips voor het voorbereiden van dat gesprek? :blush:

1 like

Als ze qua geld niet willen inschikken kun je altijd nog proberen af te dingen in een kortere werkweek of extra vakantiedagen als je dat ziet zitten

3 likes

Ik versta soms echt niet wie vacatures opstelt, en hoe ze kunnen denken dat het aantrekkelijke functies zijn? Een samenvatting van de twee die ik net zag: je moet jong zijn, uitmuntend, alleen maar kwaliteit willen afleveren (nee ik lever graag brol af?), perfect drietalig NL/FR/EN en liefst nog extra talen spreken, winnaarsmentaliteit met vechtlust, en een onbevangen geest met humor en kunnen zelfrelativeren.

Wat krijg je: ervaring, correcte verloning en bij de ene “kantoor met lichtinval” ( :+1:) en bij de andere “panoramisch zicht”. Ja amai echt overtuigend, geen toffe werksfeer nodig, you had me at lichtinval.

19 likes

Dit is een heel groot deel van mijn werk en ik kan je vertellen dat de voorbeelden die jij noemt ook ongeveer precies alle dingen zijn die je juist niet in een vacaturetekst moet zetten.

Het probleem is dat bedrijven graag van die hippiedepippie vacatures willen, terwijl je daar je mensen echt niet mee gaat vinden.

3 likes

Hebben ze ook een work hard play hard mentaliteit đŸ„Č

Zag laatst een, op t eerste oog, leuke vacature en toen stond dat er. Echt mn allergie, dus gelijk vond ik t stom.

Normaal schrijf ik de vacature teksten bij ons niet, maar laatst kwamen ze aanzetten met : organisatorische superheld en nog zo iets stoms. Dat is dus mooi niet online gezet (dat soort teksten zijn vast leuk als je in een hip bedrijf wilt werken, maar mijn werkplek valt daar niet onder. Dus als sollicitant kom je dan ook wel van een koude kermis thuis als je dat verwacht)

‘Je moet jong zijn’ mag je toch helemaal niet in een vacaturetekst zetten?? Dat is leeftijdsdiscriminatie dacht ik (in NL is dat wel zo iig).

Ik denk dat ze met “jonge, uitmuntende jurist” een startersjob bedoelen? Maar ik vond het ook ongelukkig verwoord

1 like

In een geval als dit, vind ik het vaak wel werken om wél mijn huidige salaris te noemen. Dan begrijpt je nieuwe werkgever echt goed hoeveel je nu waard bent en kunnen zij proberen het te matchen. Ik heb bij mijn huidige baan bijv. wel eens aangegeven van: Ik verdien nu denk ik meer dan ik bij jullie ga verdienen (ook om zulke logische redenen die jij noemt), maar omdat ik het echt slecht in kan schatten wat haalbaar is zou ik graag van jullie horen wat jullie in gedachten hebben. Het ligt helemaal aan het bedrijf en de functie of zulke openheid handig is, maar voor mij heeft het toen goed gewerkt :slight_smile: dus je kan het ook nog even afwachten waar ze mee gaan komen. Vooral nu nog niet over piekeren, want je weet nog helemaal niet of dat wel nodig is!

1 like