Sollicitatietopic (Deel 1)

Kan zijn dat ze geen klik met je voelden of een andere persoonlijkheid aan hun team wilden toevoegen en dat dit belangrijk voor hen is. Heb ik ook wel eens bij sollicitanten. En je moet toch iedere dag met elkaar werken. Misschien is die klik er bij het volgende bedrijf wel en lukt het meteen. Zou het niet te persoonlijk opvatten. Niet iedereen kan je in zo’n kort gesprek leuk vinden. Jij vindt ook niet iedereen leuk toch?

4 likes

Tuurlijk, maar als werkgever kan je dat dan anders brengen. Dan kun je zeggen “je gaf goede antwoorden, maar we hadden toch een betere klik met een andere kandidaat” - sure, kan gebeuren. Ipv wel precies zeggen dat iemand niet goed genoeg voor je was maar dan niet willen zeggen waar dat 'm in zat.

3 likes

Maar dat is wat ze zeiden toch? Ze misten de persoonlijke verbinding zegt @Filia hierboven. En dat ze te gereserveerd overkwam.

2 likes

Ja ok, ik vind dat niet hetzeflde

1 like

Ik snap je punt op zich wel hoor. Maar vind het gewoon niet de moeite waard om daar langer bij stil te staan dan dat telefoongesprek. Fuck hen. Niet aan jezelf gaan twijfelen door zo’n domme boodschap.

7 likes

Dankjewel voor je lieve reactie :revolving_hearts:! Je hebt helemaal gelijk en ik heb het ook gelukkig al een beetje van me af kunnen zetten.

@Lula Ook jij bedankt voor je reactie, ik had er op die manier nog niet naar gekeken en ik vind inderdaad zelf ook niet iedereen leuk. Het is het verder zeker niet waard om er langer mee te gaan zitten en daarom ga ik ook gewoon door met solliciteren!

1 like

Ik zou sowieso nog eens bellen! En het niet te persoonlijk opvatten. Vaak is het zo dat een bedrijf een specifiek iemand zoekt voor een bepaalde functie en dan kan het zijn dat jij op dat moment net niet helemaal voldoet (of dat een ander net iets beter past). Dat de vacature opnieuw online komt kan allerlei dingen betekenen, misschien zoeken ze alsnog een extra persoon, misschien is er iemand uit het team weg gegaan oid. Wellicht zoeken ze nu iemand die net weer andere specifieke kenmerken heeft oid en kom jij wel in aanmerking! Bellen en contacteren laat sowieso zien dat je gemotiveerd bent en dat is alleen maar positief!

Ik zat begin dit jaar in hetzelfde schuitje met solliciteren, nu werk ik in een relatief klein bedrijf waarbij ik verantwoordelijk ben voor een stukje recruitment en nu begrijp ik ook beter hoe zo’n dingen in zijn werk gaan haha. In een klein bedrijf is er geen ruimte/noodzaak voor een hele HR afdeling dus wordt recruitment vaak tussen het werk door gedaan. Het gebeurt dan nog wel eens dat gegevens verloren gaan (uit eerdere gesprekken bijvoorbeeld) en er is simpelweg gewoon weinig tijd. Bij ons was het toevallig het geval dat er een aantal collega’s tegelijkertijd weg gingen waardoor dezelfde vacature na een korte periode weer online werd gezet. Ik vind het dan alleen maar fijn dat er goede mensen zijn die nabellen/ mailen, dit komt gemotiveerd over en maakt het mij ook makkelijker haha.

Helemaal zenuwachtig, haal me ook meteen weer corona in m’n hoofd terwijl ik al een week wat af en aan verkouden ben(en vorige week getest). Ughhhhh
Ga ook een keer naar een vreemde hoorb

Denk dat ik gewoon een stress dikke keel gevoel heb, heb ook een steen in m’n buik :sweat_smile:

Heeft werk!!

14 likes

Klopt het dat ze bij een sollicitatie niet mogen vragen naar je gezondheid? Ik heb een gesprek over een functie voor niet heel veel uur. Nu ben ik bang dat ze gaan vragen waarom ik aan zo weinig uur genoeg heb oid. Dat komt namelijk omdat ik een chronische ziekte heb waardoor ik niet meer kan werken. Daarnaast word ik aangevuld door de Wajong als ik ga werken, maar ik voel ook niet echt de behoefte om dat te vertellen, omdat ik wil dat ze me zien als mijzelf en niet als die persoon met die Wajong.

Nee dat mag niet en daarbij ben je ook geen uitleg verschuldigt over hoeveel uur je wil werken. Ze vragen iemand voor een x aantal uur, als jij dat kan en wil werken, is dat genoeg toch.

3 likes

Normaliter zou ik dit eerder posten in het onderwijstopic maar daar heb ik voorlopig nog geen toegang toe.

Ik ben net afgestudeerd als docent, doceer een tekortvak, heb daarnaast nog een andere BA, MA en 10 jaar werkervaring in ICT/online dienstverlening. Ik wil alleen lesgeven op mbo’s (of desnoods hbo’s) en vind middelbare scholen maar niks. Vind mijn huidige werkgever fijn maar het team waarin ik werk minder. Het liefste zou ik dus op dezelfde school willen blijven werken maar door corona lijkt formeren meer tijd in beslag te nemen dan normaal. Er staan dus ook weinig vacatures online.

Ik weet eigenlijk niet of ik volgend jaar wil blijven werken in het onderwijs. Ik heb in de tussentijd dus gereageerd op 3 vacatures buiten het onderwijs, maar niks aangenomen (salaris te laag, mag geen bijverdiensten hebben of de functie was mij te saai). Ik lig dus best oké in de markt.

En nu heb ik zoiets van ‘please, geschikte vacatures in mijn provincie, kom z.s.m. online’ en ben ik heel onrustig en ongelukkig qua gevoel.

TL;DR: Tig diploma’s en mogelijkheden maar niet weten wat je wilt. Een ‘droonscenario’: huidige werkgever ander team, maar dat blijkt lastig in deze rare tijd. Voorlopig nog tijd proberen te rekken zodat ik niet op huidige plek hoef te zeggen ‘ja ik wil’.

1 like

Klopt dat dat niet mag! Als je zulke vragen verwacht, helpt het misschien om alvast een antwoord te formuleren dat je zou kunnen geven? Mijn ervaring is overigens dat ze echt totaal niet naar dat soort dingen vragen, juist ook om niet de schijn te wekken dat het een rol speelt. Ik was altijd erg bang dat ze iets zouden vinden van dat ik langer over mijn studie heb gedaan en daar nooit naast heb gewerkt (was ook door ziekte) maar heb dat echt nog nooit toe hoeven lichten. Wel is het zo toch met een wajong dat de werkgever een subsidie oid ook krijgt als ze jou in dienst nemen? Kan me iig herinneren dat wij standaard die formulieren gaven bij indiensttreding, maar dan ben je dus al geselecteerd en zo goed als aangenomen zonder dat ze je historie kennen

Aah fijn dat ze daar niet naar vroegen bij jou! Ik heb dus ook nauwelijks gewerkt ernaast maar zeg dan dat ik graag al mijn energie wilde besteden aan mijn studie (wat ook klopt).

Volgens mij kunnen zij inderdaad voordelen ondervinden als ze mij aannemen, maar ik wil graag dat ze mij aannemen om wie ik ben en niet omdat ze geld voor mij krijgen. Er ligt soms nogal een stigma op Wajongers (die kunnen niks etc) en zou het niet fijn vinden als ze mij daardoor anders gaan bekijken. Mijn beperking is echt puur fysiek (en dat zie je niet aan mij) dus zou het vervelend vinden als ze denken dat ik cognitief ook minder kan, terwijl ik ‘gewoon’ een hbo opleiding heb. Super stom als mensen zo denken, maar het gebeurd helaas wel.

Edit; bedankt voor jullie reacties. Dit is ook mijn eerste sollicitatiegesprek ooit voor een ‘volwassen baan’ dus ik vind het ook lastig in te schatten wat ze wel en niet gaan en mogen vragen.

1 like

Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar je droomscenario is hetzelfde bij een andere werkgever (en dus in het onderwijs), alleen weet je niet of je wil blijven werken in het onderwijs en kijk je dus buiten de sector. Spreekt dat elkaar niet tegen? Lijkt me de zoektocht iig niet makkelijker maken.

Vet mooi compliment wel dat je al 3 keer een aanbod hebt gehad!

1 like

Als ik in het onderwijs wil blijven werken dan het liefst bij mijn huidige werkgever, alleen in een ander team. Verder durf ik even niet meer te reageren op andere soort vacatures omdat ik steeds beet heb. Dat is enerzijds fijn maar zorgt ook voor veel verwarring en maakt mijn situaties nog ingewikkelder. Ik kan gewoon niet omgaan met die onzekerheid en moet misschien maar even een paar weken de huidige situatie afwachten totdat er onderwijsvacatures online komen te staan die mij aanspreken. En anders kan ik alsnog op zoek gaan naar een baan in een andere sector.

Spannend! Ik heb zelf destijds bij mijn eerste werkgever best wat gehad aan informatie van samensterkzonderstigma, had toen nog therapie enzo en wist niet zo goed wat ik daarover wilde delen en hoeveel dan passend/nodig was. Misschien kan je zoiets met handige tips ook vinden voor mensen met een wajong? Bv via rijksoverheid, uwv, of iets van een belangenvereniging. Vind t zelf altijd wel fijn een beetje in te lezen en ’ mijn standpunt/antwoorden’ te bepalen ofzo haha

1 like

Ik denk ook dat ze dat niet gaan vragen :slight_smile: althans, ik houd nu sollicitatiegesprekken voor een kleine functie en er is een bepaalde reden dat wij iemand voor dat aantal uur zoeken (kleine rol, niet super veel geld beschikbaar, het idee dat de activiteiten in die tijd gedaan kunnen worden) en het voelt ook niet ‘aan mij’ om te vragen waarom iemand 20 uur genoeg vindt ofzo.

Wat ik wel eens gevraagd heb is of iemand er nog iets naast doet, maar dan meer omdat dat in het gesprek paste. Besef nu dat dat misschien niet handig was om te vragen? Maar het kwam voort uit het CV en diegene was freelancer, dus misschien vandaar. Maar als het antwoord dan is: ja want studie, ja want werk, of ‘nee nu even niet’ dan is dat ook prima. En ik snap helemaal dat je eerst zonder de toevoeging Wajong wilt gaan :slight_smile: hoop dat het lukt!

1 like

Ah zo! Vervelend dat het ook een ongelukkig en onrustig gevoel oplevert. Geen idee of je tips wilt ofzo hoor, maar heb je je al ingeschreven voor hele specifieke vacaturesites (alert voor vacatures die online komen)? Of een open sollicitatie overwogen? Ik herken wel wat je schrijft, ik vind mijn werk leuk maar heb wel een bepaald droomscenario voor ogen en door gesprekken met mensen die zo’n baan hebben of bij zo’n soort organisatie heb ik ook scherp gekregen wat dan dé ideale vacature voor mij zou zijn en daar gericht alerts voor ingesteld. Daardoor kon ik het ook wat beter parkeren en loslaten (bijkomend voordeel: vond mijn baan gelijk weer een stuk leuker én weet beter wat ik daarin zelf kan doen om zo dicht mogelijk bij dat droomscenario te blijven)

Mwah niet heel gek toch? Soms zijn CVs heel summier en wil je echt wat meer info hebben om een beter beeld te krijgen. Of heb je iets op LinkedIn gezien bij diegene wat niet in haar CV staat. Als het maar niet een nare vraagstelling is met het doel om een verklaring te zoeken waarom iemand kiest voor 20 uur, een gat in zn CV heeft oid. Op de zuid-as heb ik weleens een gesprek gehad dat meer een halve ontgroening f politie ondervraging leek, dan geef je ook niet echt een lekker signaal af als werkgever (vind ik. Genoeg mensen die er wel zin in hebben).

2 likes