Sollicitatietopic (Deel 1)

Het is natuurlijk lastig als je eigenlijk overgekwalificeerd bent, maar op papier ondergekwalificeerd lijkt. Dat is voor een toekomstige werkgever ook lastig in te schatten. Ik zou inderdaad zoals @Violet_Hill zegt eens goed kijken hoe het komt dat er zo’n mismatch zit tussen je ervaring en je CV en daar eens kritisch naar kijken.

Als je al een tijd op zoek bent en graag uiteindelijk in deze hoek wilt werken, zouden dat voor mij wel twee redenen zijn om het wél te doen.

1 like

Wat lastig is is dat ik een bepaald HBO diploma heb, maar net niet de goede eigenlijk. Door mijn werkervaring zit ik in de praktijk echter op hetzelfde niveau als de WO’ers op mijn werk (en ben ook echt zo ingedeeld qua functie en salaris) maar toon dat maar eens aan. :woman_shrugging: Ik licht dat wel altijd toe in brieven maar ik vrees dat ze puur op CV al afhaken. Ik denk dat ik toch even ga bellen met de recruiter, dat is gelukkig bij de instantie zelf, en als dat niet lukt dan toch op die lage functie solliciteren, al is het maar om met ze in gesprek te komen.

Misschien kan je wat extra informatie toevoegen onder het kopje van deze functie? Dat de titel dan is “naam van de functie” en dan in de uitleg meer uitleggen over het niveau, werkzaamheden etc. Haha zo lastig om in zulke vage termen iets uit te leggen als je niet eens weet over welk werk het gaat :stuck_out_tongue: maar hopelijk snap je wat ik bedoel

1 like

Bedankt, dat heb ik inderdaad ook al op mijn CV, maar de werkzaamheden zelf zijn op alle niveaus hetzelfde, het is meer dat het inhoudelijk moeilijker wordt dus op je CV is het lastig te omschrijven hoe ‘goed’ je bent. Zelf erbij zeggen ‘op WO niveau’ voelt zo opschepperig en is in feite op niks gebaseerd, behalve dat ik in een bepaalde functie/salarisschaal ben ingedeeld, bij de WO’ers dus. Ik denk dat dit face to face of telefonisch makkelijker is om uit te leggen dus ga denk ik maar proberen toch een gesprek te regelen om ze te overtuigen :innocent:

1 like

Kun je niet open kaart spelen bij je huidige werkgever en alvast een getuigschrift vragen? Als je huidige werkgever dan daarin uitlegt dat je op WO niveau werkt, dan kun je dat getuigschrift meesturen met je sollicitatie

1 like

Dat zou ik niet doen in deze tijd bij je huidige werkgever :zipper_mouth_face: althans, dikke kans dat de sfeer dan verziekt.

1 like

Maar de “werkzaamheden” kun je toch ook inhoudelijk benoemen op je CV, waaruit dat niveau verschil dan wel blijkt? Zit het in een bepaalde omvang, budget, aansturing, specifieke deskundigheid oid. Wat je face to face dus ook zou uitleggen.

Het ligt eraan of ik zou solliciteren, hoe graag ik bij mijn huidige werk weg zou willen en hoe ‘leuk’ het andere me lijkt. Verantwoordelijkheden kun je altijd wel naar je toetrekken en zo niet, dan ga je op zoek naar iets anders. Als je je huidige werk wel prima vind, zou ik het niet doen eigenlijk. Of vooraf bij die nieuwe werkgever al vaag aangeven waar je heen zou willen, zodat ze ervan op de hoogte zijn als ze je aannemen en daar dan vast meewerkend in kunnen zijn als ze je dan alsnog aannemen.

1 like

Ja ligt er maar net aan hoe goed je het met je baas kan vinden natuurlijk, maar ik heb dat ook wel eens gedaan. Scheelde dat dat als werkstudent was en er natuurlijk veel minder van afhing dan met een serieuze baan

Pff ik weet het steeds niet na een gesprek. Ben ik te eerlijk geweest, was bij vorige te zenuwachtig volgens hen en nu niet enthousiast?? Dit was mijn enthousiaste ik, het is eenmaal geen vak geschikt voor hele uitbundige mensen.
Ik hoop dat ik niet teveel onzin heb uitgekraamd om goed voor de dag te komen.
Ik ben eenmaal geen verkoper, helemaal niet van mezelf.

Wat zouden jullie zeggen als een bedrijf (A) je wilt aannemen maar je eigenlijk nog wacht op de uitslag van een ander gesprek bij een bedrijf B) waar je liever werkt, maar je bedrijf A niet volledig wilt afschepen voor het geval bedrijf B je niet wil hebben.
Ik ben ineens bang dat ik word aangenomen bij bedrijf A, maar bij bedrijf B heb ik pas net een eerste gesprek achter de rug.

Eerlijk zeggen dat je nog een sollicitatieprocedure hebt lopen, en vragen voor wanneer ze het willen weten. Zou er niet te veel omheen draaien, maar dit blijft eigenlijk altijd lastig als je meerdere dingen hebt lopen

4 likes

Ik heb echt een intense selectiedag achter de rug, nu eindelijk even ontspannen en voorlopig klaar met solliciteren. Vind het bedrijf van vandaag heel gaaf maar denk dat de rol minder bij mij past.

Ik heb al een aanbod liggen van een ander bedrijf en weet nu eigenlijk zeker dat ik daarvoor wil gaan. Maar toch hoop ik op ook een aanbod n.a.v. vandaag om een betere onderhandelingspositie te hebben. Volgende week weet ik als het goed is waar ik aan de slag ga :crossed_fingers:

5 likes

Hebben jullie ervaring met vacatures waarvoor je na een gesprek afgewezen wordt “ivm betere kandidaten”, maar die na een paar weken weer opnieuw online komt? Ik twijfel wat er mee te doen. Ik vond het een unieke kans en baalde als een stekker dat ik afgewezen werd. De feedback was erg globaal: het was een goed gesprek en ik kwam over als iemand met ervaring, maar veel aanmeldingen dus strenge selectie gehad en iemand anders gekozen voor de tweede ronde. Het gesprek was de eerste week van mei geloof ik. Het verbaast me enorm dat ie nu weer online staat wat doet lijken dat de competitie toch niet zo groot was misschien. Anderzijds denk ik: blijkbaar was ik toen niet de juiste, dus waarom nu dan wel? Dan hadden ze vast toch wel iets laten weten…

Het betreft trouwens geen sollicitatie in Nederland, waardoor ik soms twijfel aan de oprechtheid van de afwijzing, in de zin van dat ik twijfel of ze het zouden vertellen waar het aan lag in het gesprek dat ze niet overtuigd waren.

1 like

Ik zou sowieso bellen, aangeven dat je nog steeds geïnteresseerd bent en of je in dat geval opnieuw je documenten kunt/moet opsturen. Wat heb je nog te verliezen?

5 likes

Morgen arbeidsvoorwaardengesprek. Zo zenuwachtig. Maar ja heb zoiets als ik maar meer verdien dan m’n vorige werk en verder ben ik na 7 maanden thuis gewoon blij om überhaupt weer iets te doen

2 likes

Ik word telkens afgewezen omdat ik te weinig werkervaring heb. Echt vervelend :sob:

2 likes

Wat stom, hier ook een afwijzing op basis van te weinig werkervaring :neutral_face:.

Jep, hier ook. kan wel janken. net weer een afwijzing binnen. heb ondertussen denk al 60 bedrijven benaderd waar niks uit kwam. nu 2x een gesprek. maar eigenlijk komt alles op het zelfde neer. Te weinig ervaring iemand anders past beter.

Echt heel erg rot ja :kissing_heart::revolving_hearts:! Ik kreeg net ook weer een afwijzing binnen: ze vonden dat ik inhoudelijk goede antwoorden gaf maar ze misten de persoonlijke verbinding en vonden me te gereserveerd over komen. Dus ik had gevraagd of ze dan nog tips hadden voor volgende gesprekken en die hadden ze niet omdat het in mijn persoonlijkheid zat. Vond ik echt zo vervelend om te horen, want het geeft me dan toch weer het gevoel dat ik niet goed/leuk genoeg ben als persoon. Sorry even een flinke klaagpost dit, maar ik.voel me echt zo kut nu dus ik wilde het van me af typen.

5 likes

Dit is ook gewoon heel flauw om te zeggen - niet alleen is een afwijzing op een sollicitatie gewoon kut, met “kan je niks aan doen hoor, zo ben jij gewoon!” geven ze nog effe een trap na. Bovendien, wie denken zij dat ze zijn dan, dat zij op basis van een gesprek denken vast te kunnen stellen wat jouw persoonlijkheid is? Als ze iets zinnigs hadden willen zeggen, hadden ze nog kunnen proberen iets te zeggen als “wij vinden het leuk als de sollicitant wat spontane grapjes tussendoor roept!” of “wij ginnegappen graag met elkaar!” of “wij wilden graag nog veel meer over je persoonlijke leven weten!” weet ik veel wat ze dan precies willen zien lol :confused: maar snap volkomen dat dit je rotter laat voelen.

Het is gewoon lullig maar ik hoop dat je het van je af kan zetten, maar dat is heel moeilijk I know.

7 likes