Sollicitatietopic (Deel 1)

Oh ja, dan zou ik zorgen dat het qua lengte, taalgebruik etc aansluit bij hoe hun andere artikelen eruit zien (behalve als je een goede reden hebt om dat aan te passen, en benoem dat dan ook in je begeleidende mail), en probeer te zorgen voor een invalshoek die inderdaad dichtbij jezelf ligt!
Het is altijd spannend om zoiets te moeten doen maar je kunt veel beter laten zien wat je kunt dan in een gesprek. Succes!
Edit: en ik zou bij het versturen ook vragen of ze het willen laten weten als ze feedback hebben

1 like

Dankjewel voor je tips!! Ik zal nog een update geven hoe het gaat :slight_smile:

1 like

Ik ga de hele week in spanning zitten te wachten tot ik weet of ik ben aangenomen maar ik heb er helemaal geen gevoel bij. Het tweede gesprek was een beetje vreemd (er ontbrak een essentieel persoon) en ik wist niet echt wat ik moest vertellen, het leek meer een herhaling van het eerste gesprek. Maar geen idee wat dat gaat betekenen, want het was niet mijn schuld dat het een vreemd gesprek was.
Heb wel meteen de behoefte om op duizend andere dingen te solliciteren omdat ik sterker neig naar een afwijzing, ook uit zelfbescherming.

3 likes

Ik kom me hier ook maar eens melden. Ik werk nu al meer dan een half jaar als woordvoerder bij een grote organisatie en ik vind het echt verschrikkelijk. Ik ga iedere dag met buikpijn naar werk. Er is binnen de organisatie wel plek voor een andere functie, maar ik vind het werk dat de organisatie doet gewoon niet interessant genoeg. Heb heel lang getwijfeld of ik wel zo snel weg wilde omdat ergens zo kort blijven slecht op je cv staat, maar ik zit nu echt tegen een burnout aan. Ik hoop alleen dat de problemen op mn huidige werk niet afstralen tijdens mā€™n sollicitaties.

Lang verhaal kort: ik ben nu op zoek naar iets anders, maar weet ook niet zo goed wat dan wel.

1 like

Je hoeft natuurlijk niet perse te onderhandelen als het aanbod goed is he. Maar je zou bijvoorbeeld wel kunnen vragen naar secundaire voorwaarden: hoeveel vakantiedagen krijg je, reiskostenvergoeding eventueel, opleidingsmogelijkheden ed

1 like

Ik weet niet of het wat is hoor, maar op mijn vorige werk hadden we ooit vervanging voor een zwangerschap middels een speciaal uitzendbureau daarvoor. Four months heet dat, wellicht kan je er iets mee

1 like

Dat afstralen ben ik ook bang voor, maar het is ook juist de reden dat ik wat anders wil. In een gesprek probeer ik het los te laten. Ik zit zelf ook tegen burnout/overspannen aan maar komt door dit bedrijf en cultuur. Zodra ik vrij ben voel ik me zoveel beter.

Ik zoek nu nog iets in mijn vakgebied maar dan intern en rustiger. Wat ik doe vind ik wel leuk maar niet hier, dat denk ik iig.
Maar als het ergens anders net zo is dan ga ik een jobcoach zoeken.
Misschien is dat voor jou ook zo.
Woordvoerder zijn vind je leuk maar is dit bedrijf het gewoon niet.
Kort ergens gewerkt zou ik niet te druk om maken, je hebt geprobeerd maar is toch niet zoals je verwacht bij deze organisatie of je zag deze kans voorbij komen.

2 likes

Over 10 minuten heb ik een sollicitatiegesprek en ben super zenuwachtig

12 likes

Veel succes!!

1 like

Je kunt het!! Succes.

Ik heb gewoon drie gesprekken deze week :ā€™) Daar moet toch wel iets goeds van komen?

7 likes

Dankje :grin:

Goed bezig hoor, jij ook succes gewenst!

Hoe ging het?

Vandaag een sollicitatie gehad en ik hoop zo erg dat het mee zit dit keer!

7 likes

Ja, ging wel okƩ volgens mij (ik had het gesprek in het Zweeds, woon hier wel al een aantal jaar maar het blijft lastig). Het was even kort voorstellen en wat over de functie en over mijn achtergrond gepraat en ik heb een aantal vragen kunnen stellen. Het volgende gesprek is dan meer inhoudelijk over de functie en mijn vaardigheden. De functie lijkt me in ieder geval wel heel leuk en hoop dat ik door ben naar de volgende ronde, maar vind het erg lastig om in te schatten.

1 like

Lijkt me ook extra lastig in een ā€˜vreemdeā€™ taal. Ik duim voor je!

1 like

Ik heb je bericht verwijderd @Tubing. Je hebt een dergelijke oproep ook al in een ander topic geplaatst = crossposten.

Ik ben al een tijdje op zoek naar nieuw werk en wil graag in een bepaalde hoek van mijn sector (overheid) werken. In de praktijk voldoe ik wel ruimschoots aan alle vacature-eisen maar op papier niet helemaal dus wordt niet uitgenodigd. Nu is er een vacature beschikbaar maar dat is dan wel onder mijn niveau en het lijkt me voor langere tijd te weinig uitdagend. Zouden jullie daar op solliciteren? Het is me er natuurlijk om te doen om intern door te stromen uiteindelijk maar ja garanties heb je op voorhand niet en mocht het niks worden dan staat het misschien juist slecht op mijn CV dat ik naar een lagere functie ben geswitcht :thinking:

Zijn er geen andere tactieken die je kunt toepassen in het solliciteren? Hoe komt het dat je op papier slecht uitkomt, kan je dat niet wat aanpassen? Of van te voren bellen oid met een recruiter of toekomstig collega zodat je verhaal op papier anders over komt? Dat soort dingen zou ik eerder proberen dan onder je niveau solliciteren, waarvan je van te voren al verwacht je te gaan vervelen en waarbij het maar heel erg fingers crossed is dat je intern kan doorstromenā€¦

2 likes

Ik heb zelf ook op een lager niveau gesolliciteerd en dat was in het begin zulk saai werk. Na een aantal weken en maanden heb ik gelukkig heel veel werkzaamheden naar me kunnen toetrekken waardoor het nu wel leuk en een beetje uitdagend werk is (werk op 3 verschillende afdelingen met nog wat projecten ernaast). Maar de uitdaging zit m vooral in het managen van 4 mailboxen merk ik hahaha.

Had ook gehoopt om intern te kunnen solliciteren maar dat kan hier alleen met een vast contract die ik niet ga krijgen ivm budget dus binnenkort sta ik helaas op straat. Zou dus niet te veel gokken op intern solliciterenā€¦

1 like

Benoem je wel goed in je brieven dat je ruimschoots aan alle eisen voldoet? Of wat hierboven gezegd wordt: kun je zaken in je brief of CV misschien anders verwoorden om dit meer naar voren te brengen? Onder je niveau solliciteren is de laatste keuze dan, die kan goed uitpakken maar ook tot frustratie leiden als intern doorstromen toch niet helemaal zo gaat als gehoopt.