Sollicitatietopic (Deel 1)

Joepie ik ben vandaag weer twee leuke vacatures tegengekomen. Eentje zag ik een half jaar geleden ofzo al, alleen toen had ik het laten schieten. En nu keek ik net toevallig op de website en stond de vacature er weer op! Lijkt me echt iets voor mij, super leuk bedrijf + ook een bedrijf waar ik helemaal achter sta. Dus ben benieuwd!

5 likes

Ik wil een paar open sollicitaties gaan schrijven. Maar ik heb echt 0.0 idee over hoe ik dat moet aanpakken. Iemand tips?

Ja heb ik ook wel eens gedaan maar is zooo lastig omdat je helemaal geen aanknopingspunt hebt. Ik heb toen wel eerst gebeld naar het bedrijf, of ze ervoor open stonden. Dan hebben ze je stem iig een keer gehoord. Ik zou goed kijken naar de visie/missie en merkwaarden vh bedrijf en daarop inspelen. Maar echt heel lastig, bij mij is het toen ook niks geworden (maar had ook niet de juiste achtergrond).

@TantePollewop Ik ben daar nu ook mee bezig. Wel voor een stage, dus dat is anders dan een baan. Ik pak het op dezelfde manier aan als @monkeyslut. Ik bel eerst en daarna stuur ik een brief. Wel zorg ik ervoor dat een eventuele brief al voor een deel klaar is, zodat ik die ook dezelfde dag als het telefoongesprek kan sturen (ik doe nogal lang over brieven schrijven).

Ik schrijf heel erg op basis van wat ik kan vinden op de website over hun visie/missie. Soms kun je zelfs vinden wat voor taken werknemers hebben en dan ga ik daarop in, wat mijn interesse heeft etc. Ik begin vooral heel erg met ophemelen waarom ik DAAR wil werken, zeker bij open sollicitatie is dat wel belangrijk denk ik. Daarna benoem ik vooral de ervaring die ik heb die aansluit bij de werkzaamheden daar.

Ik vind het vooral lastig dat je niet op een specifieke functie solliciteert, dus je kunt niet uitgaan van een bepaalde vacature. Ik merk wel dat ik daardoor iets minder specifiek ben dan bij een normale vacature.

Succes!

2 likes

En @monkeyslut thanks! Vooral voor de tip van het bellen!

1 like

Ik vraag mij af of ik mijn motivatiebrief in het nederlands kan schrijven of dat het in het Engels moet.

Het zit zo: ik wil solliciteren op een vacature die in het engels is, op een nederlandse site. Onder de vacature staat weer in het nederlands: interesse in deze vacature, neem dan direct contact op / solliciteer door hieronder te klikken blablaā€¦
En dan kom je in zo een online tunnel van cv en motivatiebrief uploaden wat ook helemaal in het nederlands is.

In het Engels kan wel, maar in het Nederlands kan ik mijzelf zoveel beter uitdrukken.

Inmiddels heb ik er ook zo lang over nagedacht dat het zelfs een domme vraag lijkt om over te bellen. Het is ook nog eens bij een Big-4 kantoor en ik vind dat intimiderend.

Iemand tips om mij uit deze impasse te helpen?

Ik zou gewoon bellen en uitleggen waar je twijfel vandaan komt. Beter dan dat je dadelijk heel ingewikkeld gaat doen in het Engels, terwijl Nederlands prima is.

Het feit dat de vacature in het Engels is, doet mij trouwens wel vermoeden dat je beter in het Engels kunt solliciteren. Ik vermoed dat de tekst onder de vacature is geschreven door iemand van HR en dat het daarom wel in het Nederlands is.

Ik ben dit ook aan het overwegen en misschien is het een idee dat je jezelf er in gaat verdiepen of dat je een beginnetje maakt met programmeren. Dan kun je er op een vrijblijvende manier achterkomen of het je ligt voor je gaat solliciteren.

1 like

Ik heb besloten ander werk te zoeken omdat ik hier niet op mijn plek zit en elke dag met lood in mijn schoenen naar werk toe ga. Maar hoe zouden jullie dat aanpakken. Weet ook niet zo goed hoe ik dan eventueel zou moeten benoemen waarom ik precies weg ga/wil bij een sollicitatie. Misschien pieker ik wel te veel en moet ik niet zo moeilijk doen maar help me out!

Ik snap wel dat je er over nadenkt, maar ik zou proberen je daar nu nog niet druk om te maken! Afhankelijk van de functie of het type bedrijf waar je op gesprek mag komen (ligt het juist in het verlengde van wat je nu doet/totaal iets anders, is het een veel grotere/kleinere organisatie etc.) kan je zoā€™n vraag altijd goed voorbereiden op het moment dat je een gesprek gepland hebt staan! En in je brief focus je meestal juist op waarom je daar wilt werken en bespreek je niet waarom je weg wilt bij je huidige baan. Goed juist dat je die stap durft te zetten, ik weet hoe lastig dat kan zijn!

Wat zijn sommige bedrijven toch laks naar sollicitanten toeā€¦ werd voor deze week uitgenodigd voor een gesprek maar hoor steeds niks over een tijdstip. En krijg op een enkele brief ook gewoon geen antwoord.

Ja echt irritantā€¦ ik had online gereageerd op een vacature die ik heel leuk vond. Kreeg een mail of ik mn cv en brief via de mail wilde sturen want hun systeem werkte niet. Geen reactie gehad, tijdje later gemaild, geen reactie. Net weer gemaild, nu krijg ik een reactie dat ze vol zitten. OK THANKS!!

@Chief @monkeyslut Ik snap dat nooit. Hoe moeilijk kan het zijn? Natuurlijk kun je bij veel sollicitanten niet altijd iedereen netjes bedanken, maar veel bedrijven maken zich er wel heel makkelijk vanaf.

Ik wil solliciteren voor mijn droomstage, maar ik stuit op ƩƩn probleem (okƩ, eigenlijk twee). Ik nogal last van het imposter syndrome. Maar wat mijn probleem vooral is, is het volgende:


Ik heb dus geen idee wat ik hier neer moet zetten? Ik heb voornamelijke kleine ā€˜kutbaantjesā€™ gehad, niets waarbij je vraagt om een referentie. Daarnaast heeft ook niets te maken met het vakgebied. Ik heb wel voor een bedrijf ooit een relevante opdracht gedaan, maar dat was ook voor school.

Wat moet ik doen? En die van die opdracht: Moet ik haar naam en contactinformatie hier neerzetten of moet ik haar vragen iets te schrijven? Ik weet trouwens wel zeker dat ik een supergoede referentie kan krijgen via bij SLBā€™er van mijn studie, maarja dat is die ā€˜academic referenceā€™

Het hoeft niet per se over je werkinhoud te gaan maar over je werkethos en hoe je verder was om als medewerker te hebben. Ik neem aan dat je solliciteert op een startersfunctie, dus die kutbaantjes volstaan dan wel - ze kunnen immers niets anders verwachten. Ga bij jezelf na wie het best iets over jou kan zeggen/het meest voordelig voor jou zou zijn en geef die op. Het is gebruikelijk dat je enkel naam, bedrijf en contactgegevens achterlaat (uiteraard met goedkeuring van je referent).

1 like

Super bedankt! Het gaat om een stage dus ik denk al helemaal: huh hoezo moet ik zo veel werkervaring hebben?

Ohhh dan zou ik me al helemaal geen zorgen maken. Kan zijn dat het standaard procedure is (voor wat zwaardere functies) of gewoon willen doen lijken dat ze super streng zijn :wink:

1 like

Klopt, daar heb je gelijk in! Maarja, moet een baan per se je passie zijnā€¦hoeft voor mij niet per se denk ik, weet ook niet hoe realistisch dat is.

Echt he. Ik heb nu ook meerdere kennismakingsgesprekken gehad met bedrijven/recruiters die dan na het gesprek enthousiast lijken te zijn, en ā€˜je hoort vrijdag van me!ā€™ ā€¦maar dan hoor ik er dus niets meer van? En als ik zelf bel/mail geen gehoor of reactie. Dan niet hoor!

Ik doe met een niet IT achtergrond of passie wel een traineeship erin dus pm maar als je wilt sparren erover

1 like

Ohja en ik zou trouwens niet bellen, daar prikken ze zo doorheen.