@LaPetiteRobeNoire @Mango @FISSA dankjullie wel voor de pep talk! Voelt al een stuk beter. Ja die ouderwetse vragen, had ze echt niet verwacht op de een of andere manier. Ik bereid ze voortaan maar altijd voor. Dit was overigens ook bij een conservatieve werkgever dus ik denk dat ik er eigenlijk ook niet goed had gepast. En ja ik ben zelfs in therapie dus met persoonlijke ontwikkeling zit het wel goed
Ik heb donderdag een sollicitatiegesprek, ben helemaal zenuwachtig al!
Ik heb afgelopen donderdag een eerste gesprek gehad voor een consulting functie en vandaag voor een traineeship, en bij beide uitgenodigd voor de tweede ronde Echt blij maar ook wel spannend, ben benieuwd wat ik kan verwachten
Wat goed!
Hoe is het gegaan?
Naar mijn gevoel ging het goed. Het volgende gesprek is op dinsdag, ben benieuwd!
Wat fijn! Spannend, succes vast!
Ik heb dus gesolliciteerd op een functie die heel erg op mijn huidige functie lijkt maar het is op een andere plek. Maar als ze vragen ‘waarom wil je hier graag werken en blijf je niet bij je huidige werkgever?’ wat is dan een handig antwoord? Ik kan niet zeggen ‘ja, de reistijd is kleiner’.
Het verschil is de reistijd, het aantal uren (meer dan ik nu heb) en het lijkt me een leuke organisatie. Maar ja, ik wil ook niet mijn huidge werkgever slecht beschrijven (en er is ook helemaal niets mis mee en een goede plek). Wat zouden jullie doen?
Is het een andere soort organisatie, internationaler/kleiner etc - in een andere branche; of identiek?
De functie lijkt er heel erg op maar toch wel aantal verschillen; kun je die niet belichten?
Is de functie waar je op solliciteert hetzelfde als wat je nu doet? Ik betrek mijn antwoord vaak op de functie (meer uitdaging/meer verantwoordelijkheden enz).
Edit: Oh excuses! Niet goed gelezen, maar denk dat je wel verder komt met de vragen van @Scorpiovibes
en @byefelicia
Hmm dank jullie wel! Ik heb het nu al veel duidelijker voor mezelf. Ik zat een beetje vast maar er zijn inderdaad heus wel verschillen en ik ga echt niet het sollicitatiegesprek uitgestuurd worden omdat ik geen antwoorden weet
Ik heb binnenkort een arbeidsvoorwaardengesprek en nu willen ze de 6 (!) meest recente loonstroken zien, omdat ik nu ORT verdien (straks dan niet meer). Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden, ik wil dat eigenlijk niet geven. Ik ga in een heel andere branche werken als alles goed gaat, dus dan lijkt het me niet zo relevant ook.
In je antwoord vooral de kenmerken van deze andere organisatie benadrukken die je bevallen (bijv verschil in clientèle, aandacht voor goede doelen, korte lijntjes, informele werksfeer, doorgroeimogelijkheden, sector, etc).
Dus niet daarna uit jezelf deze kenmerken expliciet vergelijken met waar je nu zit. Mochten ze toch vragen naar je huidige organisatie gewoon met respect praten over je werkgever (en weer snel terug gaan naar de aantrekkingskracht van de organisatie waar je solliciteert), dan kan er weinig mis gaan!
Toe aan een nieuwe omgeving
Hoe ging het?
In principe ben je niet verplicht zulke informatie aan te leveren. Probeer hierover in gesprek te gaan, ze zouden je hierom niet mogen afwijzen.
Dat mag ik hopen Ik was niet zo zenuwachtig voor dit gesprek maar dat begint nu wel te komen haha
Hopelijk gaan ze je gewoon een goed aanbod doen.
Uhhh ja dit is wel echt heel raar. Het salaris van je huidige functie bij een organisatie heeft niks te maken met het salaris van een andere functie bij deze organisatie. Zeker niet als het een andere branche is. Ze moeten het maar doen met een salarisindicatie van jouw kant!
Maar wat betekent ORT?
ORT is onregelmatigheidstoeslag (ik werk nu in de zorg, dus avonden/nachten/weekenden). Voor deze eventuele nieuwe baan zal ik niet onregelmatig gaan werken, dus dan krijg ik dat niet.
Ik weet niet zo goed of ze die strookjes willen om ervoor te zorgen dat ik netto niet slechter uitkom of om hun aanbod op te baseren, maar ik ga in het gesprek benoemen.