Oké! Ja het gaat ze helemaal niet aan wat je nu verdient, echt niet. Het gesprek moet gaan om wat jij en deze nieuwe functie waard zijn. Hopelijk kun je je het daar om laten draaien!
Vaak dat laatste, zo smerig zijn ze vaak wel.
Dus niks aan hun geven maar zeggen wat je nu waard bent.
Ga ik mijn best voor doen! Ik vind het hierbij wel lastig dat het voor mij een nieuwe functie is waar ik nog 0 ervaring in heb, dus naar mijn gevoel heb ik ook weinig onderhandelingsruimte. Ik ben nu verpleegkundige en zal als docent verpleegkunde aan een hogeschool gaan werken (en moet mijn onderwijsbevoegdheid dan nog halen, als ik daar eenmaal werkzaam ben).
Wat gaaf!!!
Ik heb (op advies uit dit topic) ook gezegd dat ik geen relevante salarisstroken had. Dat was ook echt zo, die kwamen namelijk uit een compleet andere situatie (ander land etc).
Het is denk ik wel het handigste om - als je kunt - zelf een ‘openingsbod’ te doen qua salaris, op basis van de schaal waarin je geplaatst wordt?
Je mag er dan vanuit gaan dat zij het naar beneden proberen te krijgen, maar als je hoog genoeg inzet kun je daarmee hopelijk voorkomen dat je erop achteruit gaat.
Mochten zij je trouwens iets bieden dat zo laag is dat je wel lager uitkomt, dan kun je alsnog zeggen ‘ho eens even, dit is lager dan wat ik hiervoor had, dat wil ik niet’.
edit: en het is ook goed om dus te bedenken waarom je wèl relevante ervaring hebt voor deze functie, zodat je dat ook kunt inzetten bij je onderhandelingen. Bij mij werd dat toen gevraagd, en dat ik heel goed kon beschrijven waarom alle jaren ervaring relevant waren heeft toen heel erg geholpen. Dat was toen ook een tip hier waar ik veel aan heb gehad!
Ik heb zelf een hele tijd als hr in het onderwijs gewerkt en dit klinkt absoluut niet als geen ervaring. Bijna alle praktijkgerichte opleidingsinstituten nemen tegenwoordig mensen uit het veld aan zonder onderwijs ervaring. Dus doe daar je onderhandelingspositie echt niet mee te kort.
Gewoon zeggen wat je nu gewend bent te verdienen of wat je wilt verdienen, netto/bruto wat zelf jouw voorkeur heeft, en dan mogen ze dat gewoon matchen of een tegenbod doen.
Kun je niet vragen waar dit voor nodig is, dat je de relevantie er niet van in ziet? Dat je er liever blanco ingaat gezien het een compleet andere functie is en jouw huidige salarisstroken daar weinig toe doen.
Want ik zou je, aan de andere kant van de tafel als ik vervelend zou willen zijn, bijvoorbeeld al heel simpel uitleggen dat die ORT die je nu krijgt niet van toepassing is omdat we die uren niet van je vragen en gaan onderhandelen vanuit je basissalaris. Zodat je je ORT niet als standaard gaat zien en ik dus niet te veel zou hoeven betalen om je een goed gevoel te geven. (Ik zou dit persoonlijk niet doen, maar ik kan me die invalshoek wel indenken - maar 0 ervaring in zorg of onderwijs)
Als het alsnog tegenvalt, kun je altijd je huidige salaris incl. ORT geven toch?
En jezelf niet te kort doen, je neemt als ik het zo lees toch wel een hoop “praktijkervaring” en daarmee kennis met je mee. Dat je het alleen nooit in een lesgeef vorm hebt toegepast, betekent niet dat je geen ervaring hebt.
Bedankt voor alle tips @Lemongrab @LaPetiteRobeNoire @Sterrenkijker @Henry
Was uiteindelijk best een prima gesprek en heb niet echt hoeven onderhandelen om te krijgen wat ik wilde (gelukkig maar, dat is niet mijn sterke punt ) en ze leken vooral enthousiast om me binnen te halen.
Nu nog definitieve contract checken, tekenen en het vertellen op mijn huidige werk
Fijn te horen!
Volgens mij ging het wel goed! Hij klonk enthousiast en ben zelf ook enthousiast. Dinsdag is het tweede gesprek!
Wat is solliciteren toch kut. Heb het gelukkig een paar jaar niet hoeven doen maar zit nu naast m’n fulltime baan weer avonden en weekenden stomme teksten over mezelf eruit te persen. Deze sollicitatie moet ook via een webformulier met hele kleine lettertjes, waardoor alles heel traag gaat. Ik wil naar bed
dit zijn de ergste
Ugh er is een plekje in de hel voor de online sollicitatieformulieren waarin je een maximum aantal woorden of karakters mag invoeren, maar je ziet het al gebeuren dat het hele systeem je eruit gooit bij de laatste woorden van het laatste vakje, dus natuurlijk bereid je het zorgvuldig voor in word met de juist betekende formulering, om dat dan in het formulier te plakken, en dat dat formulier dan met de hele lay-out van je tekst fuckt en allemaal willekeurige witregels en afbrekingen toevoegt waardoor je na drie zinnen over je limiet zit en je handmatig al die fouten moet corrrigeren en je tekst weer aanvullen en aaargh
Vandaag het 2e gesprek gehad, het ging wel goed, maar ben wel overgekwalificeerd zeiden ze. Helaas heb ik alleen maar freelance ervaring en werk ik sinds een paar jaar in een hele andere branche, dus deze baan is zeer welkom. De volgende ronde is een test, daar hoor ik binnenkort meer over.
Mijn gesprekken zitten er ook op, voor 1 functie mag ik door naar de derde ronde en voor het andere gesprek hoor ik eind deze week iets. Vond dat wel een pittig gesprek, heb het idee dat ik mezelf niet 100% heb kunnen laten zien hoe ik wilde. Maar goed, nu zit er niets anders op dan wachten tot vrijdag.
Nou ik krijg een aanbod voor zo ongeveer droombaan. Nooit verwacht toen ik solliciteerde omdat ik (zoals hierboven ergens vermeld) maar 1,5 jaar werkervaring heb terwijl ze vroegen om 5 jaar minimaal.
Ze wilden gisteren al het aanbod doen maar zijn nog bezig met me inschalen, lieten ze niet weten. Ze hopen vandaag het aanbod uit te sturen, anders morgenochtend. Ben zooo benieuwd en zit echt al heel de middag te stuiteren.
Ik zit in spanning, moet morgen iets horen over een sollicitatie. Maar net gebeld dat ik maandag ergens op gesprek mag. Maar moet nog uitslag corona test krijgen dus dat is eng want wil niks verzetten of dat ze zeggen, jo duurt te lang laat maar
Ik heb mijn gesprek van vanmiddag af moeten zeggen omdat ik verkoudheidsklachten heb. Ik baal echt, ik laat me wel meteen testen maar ik ben dan bang dat ze nog andere gesprekken hebben en het al te laat is als ik wel kan komen.
Oo nee wat kut! Kan het evt digitaal…?
Nee dat wilden ze liever niet. Ik kon er wel voor kiezen maar ik doe dit soort gesprekken ook liever persoonlijk, krijg je een veel beter beeld van het bedrijf.
Dus hopelijk kan ik later deze week nog wel. Ik heb serieus al een half jaar geen verkoudheid gehad (normaal de hele winter door) en precies vandaag.