Leg uit welke vaardigheden en eigenschappen je bezit die waardevol zijn voor de functie en het team. Waar ben je goed in, waar krijg je weleens complimenten over, waarover vragen collega’s jou om hulp?
Je schrijft dat je zelf intern wilt solliciteren. Waarom wil je dat precies? Als je dat voor jezelf helder hebt is het misschien ook makkelijker om die vragen te beantwoorden. Bijv dat je nieuwe uitdagingen zoekt/aankan waardoor je in dat team nu juist iets toe kunt voegen (specifiek op de functie dan natuurlijk) en dat je graag wilt groeien in je huidige bedrijf. Anders eens met iemand van het andere team koffie drinken?
Ik weet niet of het per se hier past, maar vond het ook niet helemaal passen in andere topics. Ik ga deze week vragen om promotie en vroeg me af hoe ik dat het beste kan doen.
Ik wil het in eerste instantie bij mezelf houden: uitspreken wat ik goed doe, voorbeelden etc. Alleen wat nou als er een ‘nee’ uit komt. Kan ik dan andere collega’s erbij betrekken? Ik vind het niet helemaal netjes, maar ik kan mezelf wel goed vergelijken met een collega (ook jong, ook na 2 jaar promotie, ook ongeveer dezelfde kwaliteiten en opleiding). En als ik dan nog steeds een ‘nee’ krijg, heb ik een plan C nodig. Of ik moet me erbij neerleggen
Zijn er hier eigenlijk nog mensen die voor het rijkstraineeship hebben gesolliciteerd?
Lastig inderdaad! Denk dat het vooral belangrijk is dat je het in eerste instantie inderdaad bij jezelf houdt. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het gaat brengen dat die andere collega wel promotie heeft gekregen. Als ik naar mezelf zou kijken zou ik het eerder bij mezelf houden.
2 weken geleden ben ik gestopt bij mijn baan en nu is de tijd aangekomen om te solliciteren! Ik heb vorige week een gesprek gehad maar dat was helaas echt te ver weg. Heb nu wat vacatures gevonden maar het kost me soms zoveel moeite om te beginnen aan een brief?
Ja ik! Al verwacht ik er niet veel van, dat game assessment ging bij mij helemaal mis doordat m’n toetsenbord het niet goed deed, haha, en ik heb denk ik ook niet zo goed gescoord op de persoonlijkheidstest + ik heb de minst gewilde studierichting (kunst). Heb jij ook gesolliciteerd?
Haha awh nee ik snap je helemaal, ik had precies hetzelfde met die resultaten! Ik scoorde heel laag bij onafhankelijkheid, herken ik ook niet bij mezelf. Het blijft ook een beetje raar dat ze dat zo meten, maarja.
De capaciteitentest ging wel redelijk, ik scoorde geloof ik +0.58 dus iets bovengemiddeld. En bij jou? Ik had vooral veel moeite met die cijferreeksen; als ik dat zonder rekenmachine opnieuw moet doen faal ik hard haha.
En ah met taal/onderwijs heb je denk ik ook OCW als voorkeursministerie?
@Lavender95 @sofetch Ik heb ook gesolliciteerd! Ook vanuit een kunst/cultuurstudie met voorkeur OCW haha dus niet echt een grote kans. En ik heb geen overheidsstages/topsport/veel vrijwilligerswerk gedaan Capaciteiten ging bij mij heel goed (+1,53 ver bovengemiddeld) maar bij de persoonlijkheidstest en gamebased assessment was ik bij alles echt super gemiddeld Vooral bij de persoonlijkheidstest had ik vooral de “ja” en “nee” gebruikt en niet zo veel “ja!” en “nee!”, echt dom achteraf. Maar goed afwachten maar
- even een deel van mijn post weg omdat ik nogal specifiek was over achtergrond en scores (en ben paranoïde haha).
idd afwachten! Laten we elkaar op de hoogte houden
Net gesolliciteerd op een vacature, krijg ik een mailtje dat hij al vervuld is. Verwijder hem dan van de site???
Ah dit is zo naar altijd! Dan heb je er tijd en energie in gestoken en voelt het zo zinloos. Logisch als je er geen tijd meer in wilt steken, maar je kunt best en mailtje sturen dat je er in geïnvesteerd hebt en dat het vervelend is om te merken dat hun vacatures niet up-to-date zijn. Soms doen recruiters maar alsof het er allemaal bij hoort maar als je daar gaat werken verwachten ze ook dat jij je aan deadlines houdt.
Ja precies dat! Ik ga ook een mailtje sturen dat het handiger is om de vacature te verwijderen, ook omdat andere mensen er wellicht ook op solliciteren? Vind het niet professioneel en inderdaad zonde van mijn tijd, had een nette motivatiebrief gemaakt. Echt heel demotiverend weer.
Ik heb volgende week een tweede gesprek maar ik ben zo zenuwachtig. Al dagen heel onrustig en uren wakker liggen, blij als het achter de rug is.
Het eerste gesprek was digitaal met alleen de directeur en hij was erg enthousiast.
Maar nu moet ik dus naar kantoor met andere mensen het gesprek voeren en ik denk alleen maar van ik val zo tegen in het echt. Ik ben ineens qua uiterlijk overal onzeker over. Heel raar.
In mijn ervaring kom je altijd beter over in’t echt dan digitaal.
Dat onzekere over uiterlijk is wel herkenbaar na een jaar thuis werken (wat, mensen gaan mijn volledige outfit zien?!) Succes!
Ja die man zei kom lekker als jezelf maar ik ben 24/7 team pyjama en sokken maar kan beter even een normale schoenen en broek dragen Ik zit ook alles te overdenken en heel het gesprek 30x te herhalen waarom ben ik zo
Ik zie dat jij begin vorige maand een goed gesprek hebt gehad, is dat nog iets geworden? Ik hoop het want je bericht kwam heel positief over.
Spannend! Maar al een supergoed teken dat het het tweede gesprek is!
Dit weekend ff een normale outfit bij elkaar sprokkelen en de meeste voorbereiding voor het gesprek zelf heb je vast al voor het eerste gesprek gedaan.
Hopelijk zakken je zenuwen een beetje.
Ik heb morgenmiddag sollicitatiegesprek en ik vind het zo spannend dat ik er helemaal ellendig van word
Het zou een hele belangrijke carrièrestap zijn en ook vereisen dat ik verhuis naar de andere kant van het land.
Adem in, adem uittttt
Oh wow ik snap dat het spannend is, vooral omdat er een flinke verandering mee gemoeid is! Heel veel succes morgen!
Wauw dat is niet niks Heel veel succes morgenmiddag, hopelijk gaat alles goed!