Sollicitatietopic (Deel 1)

cv voor onderwijs: 1 pagina
cv voor redactiewerk/communicatieklussen: 2 pagina’s
En vroeger waren mijn websites vooral mijn visitekaartje.

@Xigua Oversized blazer met schoudervullingen, riempje, strakke broek en platte schoenen. Of coltrui met high waisted flared pantaloon en stelten van schoenen.

2 likes

Ik maak per sollicitatie een ander cv en ik ben dus nooit helemaal uitputtend daarin over al mijn ervaring, ik laat gewoon een deel weg altijd eigenlijk. Maar volgens mij werk jij in een sector (academische wereld toch?) waarin langere cv’s sowieso wel gebruikelijker zijn volgens mij.

Over je huidige twijfels zou ik zeggen volg je hart, misschien duurt het even voordat je de knoop durft door te hakken maar uiteindelijk is het leven echt te kort om ongelukkig ergens van te worden. Enige realiteitszin is wel aan te raden natuurlijk, en zeker nu in coronatijd is het nog een stuk moeilijker te polsen allemaal maar als je het een redelijke kans hebt gegeven en je zit gewoon niet op je plek voor wie zou je daar dan moeten blijven?

1 like

Wat @Lemongrab zegt, volgens mij zijn in de academische wereld lange cv’s veel gebruikelijker.

ik vraag me ook vaak af wat voor contactgegevens/personalia mensen op een cv zetten? ik ging eens naar mijn cv kijken (door ruimtegebrek) en vroeg me af wat je als werkgever wilt weten van een sollicitant wat dit betreft; naam, telefoonnummer, email en linkedin lijken me voldoende toch? rest lijkt me minder relevant/kost veel ruimte/gaat ze niet aan. maar benieuwd wat jullie denken.

en middelbare school, niet relevante bijbaantjes enzo zal ik eraf halen maar dat moet je zelf weten natuurlijk ;).

1 like

Geen profiel en competenties, wel vaardigheden. Voor mijn soort baan is omgaan met bepaalde systemen/programma’s en bijv. Excel belangrijk dus dat heb ik er wel op staan.

Geen vaardigheden of competenties behalve talen. Wel een profiel! Vind ik zeker van meerwaarde. Opzichzelfstaande vaardigheden of competenties zeggen wat mij betreft nooit zoveel.

Ja ik heb wel een kort profiel en competenties op mijn cv staan. Vaak wordt een brief maar half gelezen en een cv veel beter dus vond het ook wel handig dat aan mijn cv te zien is welke kwaliteiten ik heb.
Sinds ik dit 2 jaar geleden op mijn cv heb gezet heb ik 2x gesolliciteerd en beide keren aangenomen dus uit bijgeloof haal ik het er nooit meer af haha.

Ik sta op het punt om een sollicitatie te versturen en zie nu in de vacature staan dat ik mijn cv ‘met motivatiemail’ kan sturen naar e-mailadres blabla. Zouden jullie dan wel gewoon een motivatiebrief als PDF bijvoegen of de tekst uit je brief in de mail plakken? Ik doe liever het eerste, dat vind ik netter en mooier staan omdat mijn brief dezelfde opmaak heeft als mijn cv, maar door dat woord ‘motivatiemail’ ga ik twijfelen.

Mijn mail is altijd mijn brief, zodat ze het sowieso lezen als ze te lui zijn om de pdf te openen. Je zou hem wel nog als los pdf kunnen toevoegen zodat ze hem ook makkelijk kunnen printen. Succes!

4 likes

Oh anders dan @anon18050057 dacht ik juist dat alle binnengekomen sollicitaties op een hoop gaan en/of worden uitgeprint misschien om makkelijk stapeltjes te kunnen maken :stuck_out_tongue: dat een mail zelf niet wordt gelezen gewoon de bijlage opgeslagen.

1 like

Spannend! Goed bezig

Is het een junior of medior positie (qua autonomie en zelfstandigheid)? Is er een indicatie afgegeven qua salaris en is dat marktconform of lager/hoger?

Ik denk dan altijd; gaan ze ook “lagere” verwachtingen hebben of minder verantwoordelijkheden bij je neerleggen, omdat het vrij nieuw is voor je? Vast niet, en dat is ook logisch. Ze zien een match tussen jou en de functie (dat kan ook heel goed liggen op andere vlakken dan de voor de hand liggende punten).
Hoezo zouden ze je dan lager moeten inschalen? Ze hebben een volwaardig iemand voor zich die de functie kan uitvoeren toch, anders waren ze het proces al niet eens met je ingegaan. Tuurlijk zullen er hier en daar wat leerpunten bestaan. Dat is bij iedere nieuwe mdw (soms qua branche/organisatie/team). Misschien dat ze het wel zullen proberen, zou niet zomaar toegeven. En anders wel concrete afspraken maken over dat het een tijdelijk iets is, totdat je de functie meer eigen hebt gemaakt en dat je na (half) jaar goed presteren wel de vlg salaris stap maakt
Iets lager instappen is niet het probleem, de evt groei mogelijkheden zijn belangrijker

2 likes

Ik heb een heel kort profiel en een stuk of 5 steekwoorden met een kleine uitleg bv: Georganiseerd - Zolang ik mijn to do lijst heb, heb ik alles onder controle!

Zoiets, heb mn eigen cv al een tijdje niet gezien haha

1 like

Ik ben sinds een maandje geleden ook aan het solliciteren maar ik krijg steeds de terugkoppeling dat ik te weinig werkervaring heb :pensive: Echt balen…

1 like

Ik heb gesolliciteerd en heb reactie gekregen van een aanral bedrijven.
Job 1: kende bedrijf en functie niet (was via recruiter) maar leek me een leuke werksfeer, uitdagende job
Job 2: ken bedrijf al heel goed, fijne sfeer, sluit iets beter aan bij mn studies, nog meer uitdaging, daarnaast nog andere voordelen zoals dicht bij werk van mn vriend (voordelig want binnekort willen we gaan samenwonen dus dan is het handig om in dezelfde buurt te zitten als ons beide jobs natuurlijk)

Bij bedrijf 1 ben ik al even terug op gesprek geweest en zij lieten vandaag weten een 2e gesprek te willen (en hoorde via recruiter dat ze dan een aanbod willen doen). Ben vandaag pas op gesprek geweest bij bedrijf 2, waarbij men aangaf dat het 3 weken zou duren voor ik meer zou horen of ze verder met me willen.
Indien ik werkelijk een aanbod van bedrijf 1 zou krijgen willen zij sowieso geen 3 wkn wachten op een twijfelende sollicitant want het zou de bedoeling zijn om dan al op te starten.
Bedrijf 2 geniet wel iets meer mn voorkeur maar voor hetzelfde geld kiezen ze niet voor mij natuurlijk en dan blijf ik met niets over.
What to doooo

Ik zou eerst wachten tot je daadwerkelijk een tweede gesprek hebt gehad met job 1 en dat ook beetje proberen uit te stellen. En dan ook nog maar eens afwachten wat voor bod ze gaan doen, en dan kun je altijd nog bedenktijd vragen voor je je contract tekent. En dan kun je aaaaltijd nog aangeven dat je met nog een bedrijf in gesprek bent en dat je daar het aanbod van wil afwachten. De grootste tip die ik wil meegeven is NOOIT liegen en wees altijd eerlijk op voorhand. Dus ga nooit akkoord met een contract en ga in je proeftijd vervolgens weg omdat job 2 met een aanbod komt. Ik weet niet in welk soort branche je zit, maar bij ons krijg je een stempel achter je naam en sta je als onbetrouwbaar op de “zwarte lijst”.

2 likes

Ze willen vrijdag ten laatste dat tweede gesprek houden. Naast dat ik niet on the spot zomaar iets wil beslissen mochten ze op dat moment een aanbod doen, weet ik niet hoe ik dat nog 3 wkn langer kan rekken :confused:
Had het gevoel dat, als ik zou aangeven nog 2e bedrijf af te wachten, ze misschien zoiets zouden hebben van ‘wij hebben hier geen tijd voor/twijfelen is geen goed teken etc. dus we kiezen wel voor een van de sollicitanten die eerder afgevallen zijn of zoeken nog iemand anders’
Voor zover ik weet bestaat er ook niet zoiets als proefperiode in BE en wil me echt wel committen aan een baan eens ik gekozen heb
Misschien ben ik het te veel aan het overdenken hoor haha

Wat voor branche is dit dan? Ik vind dit zo raar. Proeftijd is er toch niet voor niets

2 likes

Proeftijd is prima natuurlijk om te ontdekken of je iets leuk vind of niet. Maar niet om ondertussen een ander bedrijf achter de hand te hebben zodat je weg kan bij je proefperiode, zodra je een beter bod van een ander hebt ontvangen.

1 like

Heb je je situatie al besproken bij bedrijf 2? Ik zat vorige week in dezelfde situatie, alleen was het zo dat ik van 2 bedrijven een aanbod had liggen en ik vrijdag moest laten weten wat ik wilde. Ik had hier ook best wel stress over. Donderdag had ik een 2e gesprek bij bedrijf 3, welke ik het allerleukst/ meest passend vond maar zij hadden eigenlijk na donderdag nog een derde ronde. Ik heb donderdag mijn situatie gewoon uitgelegd bij bedrijf 3, en omdat het zo goed klikte hebben ze besloten om de 3e ronde voor mij te skippen en me een dag later, dus vrijdag, een aanbod te doen! Ik zou je dus aanraden om het bespreekbaar te maken, wanneer het echt klikt en jij voor hen de juiste kandidaat bent is er misschien vanalles mogelijk! Succes :blush:

2 likes

Ik ga even het gesprek van vrijdag afwachten (of ze wel degelijk een aanbod doen haha), misschien dat ik tijdens het gesprek zekerder wordt van mijn keuze om wel/niet voor dat bedrijf te gaan en indien ik toch nog twijfel ga ik idd maar eens contact opnemen met het tweede bedrijf om te vragen wat hun gevoel is na het eerste gesprek dat ik had. Misschien kunnen ze al zeggen of ze me uberhaupt overwegen inderdaad!

1 like

Ik wil intern solliciteren. Althans zij noemen het geen sollicitatie maar je moet 2 vragen beantwoorden: wat voeg je toe en wat wil je leren. Lijkt voor mij toch op een sollicitatie maar oke.

Ik vind die eerst vraag zo moeilijk beantwoorden. Ik kan wel iets vertellen over m’n goede eigenschappen, maar ken het team verder niet echt dus wat voeg je toe? Daarnaast denk ik ook altijd, ja zo uniek ben ik ook niet, maar dat ga ik er natuurlijk niet in zetten haha

Kan je misschien niet aan (oud)-collega’s vragen wat je toevoegt of vrienden/andere mensen waarmee je hebt samengewerkt? Misschien geeft dat een beetje richting.

3 likes