Sollicitatietopic (Deel 1)

@Enthusiasm en anderen die werk zoeken en een beetje gek worden van het ‘niets’ en de nutteloosheid en leegte;

Ik heb hetzelfde en ben sinds kort bezig met een cursus via edx.org Hier staan gratis cursussen op van universiteiten over allerlei onderwerpen.
Als je het goed afrond kan je een certificaat kopen als bewijs dat je het hebt afgerond (maar dit hoeft niet).
Leren zonder dat het veel geld kost (tenzij je het certificaat wil) en eventueel kan je je cv er nog mee pimpen :).
Dit klinkt een beetje als een slecht promotiepraatje maar ik ben er echt enthousiast over :D.

Ik heb door de cursus die ik daar doe, het gevoel een doel te hebben/iets te bereiken ondanks dat werk zoeken nog niet lukt. Misschien de moeite waard om te kijken of er iets bij zit wat je interesseert :).

1 like

Ik heb ook alleen nog maar afwijzingen gehad, niet eens een uitnodiging voor een gesprek, en door de discussie in Stel je persoonlijke vraag ben ik bang dat het komt omdat mijn taalgebruik/sollicitatiebrief te formeel/ouderwets is :disappointed: Misschien toch nog eens kritisch naar kijken.

Ik begrijp je heel goed, dit is gewoon een kutperiode… Heb ook niet echt advies voor je vrees ik. Hoop houden en door blijven zoeken! En jezelf ook de tijd geven om uit te zoeken wat je wil. Sterkte!

@Peachpuff ja dat idee had ik ook! Ik deed eerst idd ook altijd geachte maar dat kan blijkbaar niet meer? Terwijl ik liever te formeel zou zijn dan te informeel. Als je wilt, wil ik best een keer naar een brief van je kijken, vind ik leuk!

Mijn vorige leidinggevende postte net een leuke vacature op LinkedIn! Het is parttime, dat vind ik sowieso heel chill, ik pas goed in het profiel én het lijkt me leuker dan wat ik nu doe. Ook meer doorgroeimogelijheden. En ik kon het goed met haar vinden, dus ga haar even een berichtje sturen en solliciteren.

6 likes

Bedankt voor het aanbod, heel lief! Wellicht pb ik je er nog eens over :blush:

1 like

Pff, ik moet echt solliciteren maar ik kan me er gewoon niet toe zetten. Ofja, ik moet niks want ik heb een baan, maar ik vind het vreselijk hier en word hier echt niet gelukkig van. Maar tegelijkertijd weet ik ook niet zo goed wat ik dan wel wil.
Solliciteren jullie ook op van alles en nog wat of wel echt gericht op bepaalde functies of in een bepaalde sector?

Ik heb een redelijk brede (management) opleiding gedaan die wel gericht was op een specifieke sector (om het maar even beetje vaag te houden haha). Ik ben 5 jaar geleden afgestudeerd en heb er ruim een jaar over gedaan om mijn huidige baan te vinden, die gelukkig wel heel goed aansluit bij mijn studie. Office management lijkt me wel leuk (daar heb ik tijdens een stage wat ervaring in opgedaan), maar ik twijfel er een beetje over of ik in deze sector wil blijven. Mijn huidige baan in deze sector vind ik niks, maar ik weet niet zo goed of dat aan de sector of gewoon aan mijn huidige bedrijf ligt. En als ik dan richting office management ga zoeken krijg je dat 5 bedrijven 5 verschillende interpretaties hebben van wat een office manager doet en daarnaast ga je dan ook al gauw de financiële kant (heb ik geen ervaring/diploma’s in) of de secretariële kant (waarvan me al meerdere malen te verstaan is gegeven dat dat onder mijn niveau ligt) op.

Nou ja, aan dit lange verhaal is wel weer te zien dat ik overal veel te veel over nadenk. Ik moet inderdaad gewoon naar vacatures gaan kijken zodat ik een beter beeld krijg en hopelijk word ik dan ook zo nu en dan eens uitgenodigd zodat ik een nog beter idee krijg. Ik ga vanmiddag een begin maken. Dankjewel!

Mijn huidige functie is niet heel veelvoorkomend, maar dat wordt me een beetje te herkenbaar haha :sweat_smile: Ik werk wel in een gebouw met meer bedrijven in mijn sector en ik ken hier en daar wel wat mensen, dus daar iets laten vallen is wel een goeie!
Lief dat je reageert in elk geval, maakt de ‘angst’ om eraan te beginnen wel wat kleiner :relaxed:

1 like

Heeft er iemand hier toevallig tips/ervaring voor/met het schrijven van een motivatiebrief voor een opleidingscommissie? :blush:

Ik heb twee jaar in de opleidingscommissie gezeten en heb gewoon kort beschreven waarom ik het belangrijk vond en me er voor in wilde zetten. Daarnaast kan ik me bij een grote studie indenken dat het helpt om veel mensen uit jouw jaar goed te kennen en benaderbaar te zijn. Is dit het soort tips wat je zoekt of heb je iets anders in gedachten?

1 like

Heb inmiddels gesolliciteerd dus nu even afwachten. Bedankt voor de tips! :slight_smile:

2 likes

Leuk, fingers crossed!

Ik had gister een skype sollicitatie voor een vacature die ik voor dat hij gepubliceerd werd doorgestuurd had gekregen. Ze had 15 min nadat ik mn brief had ingediend al gereageerd voor een afspraak enzo, dus dat ging allemaal super snel. Nu hoorde ik gister dat ze de vacature geplaatst hebben en hij tot eind september open staat en ze daarna gaan beslissen. Echt super vervelend want dat duurt nog zo lang, ben bang dat ze me tegen die tijd ‘vergeten’ zijn :frowning_face: Hopelijk was mijn eerste indruk goed genoeg om een tijdje te blijven hangen, het zou mij benieuwen…

2 likes

Heb ineens over anderhalve week een sollicitatie/kennismaking voor een opleidingstraject en daarna ga je voor het bedrijf zelf aan de slag.
Maak me nu al megadruk (mss vinden ze me wel kut en nemen ze me niet aan) want ik ga denk ik sws minder verdienen, enkele reis 120 km per dag dus m’n private lease moet weg en dat kost 3000 en so many doubts. Maar aan de andere kant zou het, indien het me gegund is, een superoptie zijn met het oog op de toekomst. Waar ik nu zit wordt het steeds kutter en ben ik binnen nu en 2 jaar afgespiegeld en ontslagen denk ik…

1 like

misschien gewoon eens op gesprek gaan en vragen naar de voorwaarden? Of vragen of ze al een concrete opdracht hebben liggen waar je evt mee matcht…

Ah lastig dat je snel moet beslissen! succes met je beslissing :slight_smile:

1 like

Ik heb echt al op heel veel bijbaantjes gesolliciteerd maar ik hoor niks of word afgewezen :frowning: valt in het niet met jullie issues hoor maar toch irritant

gelukkig gaat het niet over YC, maar goed en handig om te horen!

1 like

Klinkt misschien lullig, maar nu heb je niks toch? En dacht ik te lezen dat je daar nu wel zat van bent. Dan zou ik het zeker een kans geven en gewoon proberen! Je kunt altijd verder solliciteren. Solliciteren vanaf een baan maakt je echt een heel stuk aantrekkelijker voor bedrijven. En je doet tevens al ervaring op. Zeker de nadelen die je voorziet, vind eigenlijk dat je dat eerst moet ondergaan voordat je het afwijst.

2 likes

@Enthusiasm Wat voor bedrijf is het dan? Want ik lees hier verschillende soorten. YC is meer uitzend (en per definitie daarom al meer kut). Detachering kan meerdere vormen hebben:

  • je hopt van opdracht naar opdracht. Je werkt bijv 2 jaar voor bedrijf x maar zit een paar maanden bij bedrijf y, dan ga je naar bedrijf z etc.
  • detavast, je staat op de payroll bij bedrijf x maar wordt aangenomen voor een functie bij bedrijf z, waar je in principe gewoon in vaste dienst bent. Je komt dab uiteindelijk ook bij hen op de payroll na een tijdje.
1 like

Ik had gisteren een sollicitatie en het ging goed! Ze klonken ook enthousiast dus ik denk dat ik een goede kans maak. Maar nu twijfel ik een beetje of ik de baan nog wel wil…het is een gezellig, klein bedrijf in een hele leuke branche waar mijn passie ligt (reizen/toerisme), maar ik vrees dat de functie toch meer sales/verkoopgericht is dan ik leuk vind. En het verdient niet zoveel. De lonen liggen in die sector nou eenmaal niet zo hoog en waarschijnlijk stijgen die ook niet zo veel meer als ik het internet moet geloven. Nu hoef ik niet per se rijk te worden maar het zou wel fijn zijn als ik op een gegeven moment meer ga verdienen dan ik als student deed en mijn studieschuld kan aflossen…

Ik ben ook bezig met sollicitaties voor IT-traineeships, iets waar ik geen achtergrond in heb maar waar wel de toekomst in ligt en op langere termijn meer mogelijkheden in zijn (en meer geld). Ik vind het zeker interessant om een hele nieuwe branche/wereld te leren kennen, al is het nog niet een echte passie. Ik ben bijna 30 en heb het gevoel dat als ik me nog wil laten omscholen het nu wel de beste tijd is (misschien slaat dit nergens op!).

Dus nu heb ik een beetje een dilemma! Ga ik nog door met mijn sollicitatie bij het reisbureau of ga ik toch alle pijlen richten op de IT? De eerste optie voor een jaartje proberen is niet echt een optie omdat ze iemand zoeken voor langere termijn. Wat ook mee speelt is dat ik ook graag een tijd in het buitenland wil wonen dus dan staat me ergens aan verbinden voor langere tijd dat wel in de weg.

Wat is wijsheid?!

Lastig! Ik denk dat ik zou gaan voor het traineeship. Alleen je zegt dat het nu nog niet echt een passie is, maar ik denk dat je je wel moet beseffen dat het dan ook geen passie gaat worden. Maar wat betreft baanzekerheid en salaris lijkt het me de betere optie.

1 like