Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik ben al begonnen in de maanden voordat ik mijn scriptie af had. Dit gaf me niet alleen afleiding, maar ook fijn als een soort oefening en om te kijken wat ik precies wilde en wat voor functies er waren.

3 likes

Minder werken op je huidige plek, is dat misschien een mogelijkheid? Dat je dan langer werkt met minder uren in de week - of zit je daar echt aan vast?

Helaas zit ik daar in vast, en die tweede vervanging die ik (hopelijk) kan gaan doen omvat zelfs 4 uur meer. Dus een beetje shit dat ik nu keuzes moet gaan maken op basis van zoveel onzekerheid

Hebben jullie het idee dat het nog iets uitmaakt op welk moment je jouw sollicitatiegesprek hebt? Bijv. als eerste of juist als laatste? Houden jullie er rekening mee bij het inplannen van een gesprek?

Hoe heb je dit uiteindelijk aangepakt? Heb je open kaart gespeeld over je andere sollicitaties? En zo ja, hoe werd dit door dat bedrijf ontvangen?
Ik zit nu zelf ook een beetje in hetzelfde schuitje, nu inmiddels 5 sollicitaties lopen waarbij ik op gesprek mag komen en op gesprek geweest ben en ik ben me nu al aan het bedenken over hoe ik het moet gaan aanpakken als ik ergens word aangenomen maar ook nog andere dingen wil afwachten.
Ergens is het natuurlijk logisch, jij wilt graag kiezen voor de baan die het beste bij jou past net als dat een bedrijf zoekt naar de beste kandidaat. Maar ergens voelt het toch minder geaccepteerd om een bedrijf te laten wachten als sollicitant, want een sollicitant mag ‘blij zijn dat hij ergens mag werken’.

Ik heb open kaart gespeeld en aangegeven dat ik nog een uitnodiging had voor een gesprek en dat ik graag een goede keus wil maken en of ze er voor open stond om mij wat uitstel te geven. Ik kreeg direct een mail terug met dat dat geen probleem was!

Ik heb nu 2 baanaanbiedingen. Is het dan okĂ© om met beide partijen een arbeidsvoorwaardengesprek in te plannen? Om goed af te kunnen wegen wat het beste is voor mij? Want m’n moeder zei dat je als je zo’n gesprek inplant eigenlijk zegt dat je de baan wil, dat wist ik niet.
Help ik vind dit lastig, heeft iemand advies?
En ik heb deze week nog 2 sollicitatiegesprekken waar ik volgens mij ook goede kans maak dus dan wordt het nog een moeilijkere “dans”

Oh super fijn dat ze daar geen probleem van hebben gemaakt!
Wat betreft het arbeidsvoorwaardengesprek, het kan ook wel eens voorkomen dat jullie het niet eens worden wat betreft salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden etc dus mij lijkt het niet zo gek om beide gesprekken te voeren, maar hier heb ik zelf ook geen ervaring mee dus ik weet het niet zeker.
Heel veel succes met je gesprekken in ieder geval!

@demelza onder deze post waar ik op antwoord staan wat lijstjes!

Uiteindelijk lag bij mij alles nog wel behoorlijk vast. In plaats van een cao was er een document voor de algemenere voorwaarden voor bijvoorbeeld ziekte en reiskosten enzo.

1 like

In de laatste maanden voor mijn studie. Ik vond dat uit eindelijk best stressvol want ik was ergens aangenomen onder voorbehoud dat ik mijn diploma op datum x zou halen. Aan de andere kant gaf het ook wel motivatie.

1 like

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie omgaan met referenties? Tot nu toe heb ik altijd mijn directe managers opgegeven als referentie, maar vaak zijn er andere personen binnen de organisatie die veel enthousiaster over mij zijn en die ik liever als referentie zou opgeven. Maar heb een beetje het idee dat dat als minder betrouwbaar wordt gezien en misschien ook wat vreemd kan overkomen? Wat vinden jullie en wat voor personen geven jullie op als referentie?

Ik denk dat opzich iedereen die ‘boven’ je staat in rang wel als credible wordt aangenomen. Ik zou niet iemand als referentie opgeven als diegene dezelfde titel als jij had/heeft

Ik geef zelf ook niet mijn baas op als referentie, ik zie en spreek hem amper en hij kan hooguit op basis van mijn targets een oordeel over mij vormen maar dan houdt het ook wel snel op. Ik geef dan liever iemand op (wel met een hogere functie) waar ik direct mee werk, mij goed kent en enthousiast is over mij. Is ook wel logisch vind ik en helemaal niet raar als je dat doet!

Komende maandag heb ik een kennismakingsgesprek voor een functie die me heel erg aanspreekt. Inmiddels al telefonisch en contact via de mail gehad. Het is een vrij informele sfeer op het kantoor, en ik wil me natuurlijk goed voorbereiden. Mijn CV nog even goed doorgenomen en aangepast waar nodig is.
Nu heb ik ook even wat vragen op papier gezet die ik zelf kan stellen (hoe gaan ze om met corona en de maatregelen, is er ruimte voor ambitie etc). Welke vragen stellen jullie tijdens een sollicitatiegesprek?

Ik stel ook vaak bepaalde vragen aan de persoon/personen aan de andere kant van de tafel.
“Hoe lang werk je al bij X?” en dan ga ik soms nog doorvragen als ze enthousiast vertellen over hun tijd daar .
Soms vraag ik ook door naar de laatste ontwikkelingen/projecten/uitdagingen waar een bedrijf voor staat. Maar dat is afhankelijk van het soort bedrijf etc.

En vragen over andere voorwaarden (fietsenplan, bijdrage zorgverzekering, opleidingsbudget etc). ==> maar meestal bij 2e gesprek

3 likes

Ik ben relatief nieuw bij het solliciteren voor ‘grote mensen’ banen, maar het is niet makkelijk voor iemand die net is afgestudeerd in een letterenstudie. Traineeships kom je ook niet zomaar binnen, helaas al een aantal keer afgewezen. Word ook niet benaderd op linkedin. Weet ook niet goed welke functies nu aansluiten bij mijn studie naast traineeships bij de overheid. Ben rekenkundig niet sterk dus financiĂ«le dienstverlening valt ook af. Soms weet ik het even niet wat ik nu moet doen. Gelieve niet quoten.

1 like

Ik vond dit ook wel lastig hoor na mijn studie, en dan studeer je ook nog af in coronatijd waar er sowieso veel minder startersfuncties zijn, ik snap je heel goed! Heb je wel een idee van wat voor soort baan je zou willen? Wat vind je leuk om te doen? Zijn er evt stageplaatsen uit het verleden waar je zou kunnen vragen of ze ruimte voor je hebben? Of misschien heeft een docent van je studie iets voor je? Wil je perse in je vakgebied blijven of sta je ook open voor andere dingen? Je kunt natuurlijk ook kijken naar functies met een bepaald werk- en denkniveau zonder specifieke eisen mbt studierichting. Wat bij mij heel erg hielp was veel vacatures bekijken zodat ik feeling kreeg voor wat voor soort banen er allemaal waren en een lijstje maken van wat ik leuk maar ook vooral niet leuk vond om te doen op basis van eerdere werkervaring/ studieopdrachten/ stages etc. Heb je je LinkedIn al up to date en aangevinkt dat je op dit moment opzoek bent naar een baan? En trefwoorden ingevuld mbt waar je naar opzoek bent zodat recruiters je kunnen vinden? Sinds ik mijn LinkedIn een goede boost heb gegeven werd ik ook benaderd door recruiters! Veel succes in ieder geval, hopelijk heb je hier iets aan!

2 likes

Heb je al eens nagedacht over een baan in media/retail (ecommerce)? Ik weet niet in welke stad je zoekt, maar via vrienden weet ik dat bedrijven zoals Coolblue/bol mensen met brede achtergronden aannemen. Heb je wel enige stageervaring naast je studie?

1 like

Soms kan het al helpen om gewoon bezig te zijn en van daaruit verder te kijken. Wat helpt is kijken naar een baan die je een tijdje kunt doen en niet verwachten dat je het je droombaan gaat zijn of dat je er altijd moet blijven. Misschien kan je iets administratiefs/secretarieels gaan doen? Voor kortetermijnbaantjes waar je zelf ook snel vanaf kunt zijn zou ik me aanmelden bij interimkantoren, vaak hoef je daar alleen maar je CV op te sturen en gaan zij voor je kijken of ze een match kunnen maken. Dat bespaart je ook weer een brief schrijven!

In de tussentijd kan je misschien alumni van je studie benaderen (of een studiecoördinator/studietrajectbegeleider) die misschien meer kan vertellen over waar mensen terechtkomen na het afronden van jouw studie. Heb je nog contact met je klasgenoten? Wat doen zij, lopen zij hier ook tegenaan? Worden er vanuit jouw school/univ carriÚrebeurzen oid georganiseerd? Of alumnicafés? Soms zijn er activiteiten voor bijna- of net afgestudeerden om in contact te komen/blijven waar je misschien nieuwe aanknopingspunten vindt. Veel succes!

1 like

Wat voor traineeship zou je willen doen? Ik heb ook een letterenstudie gedaan en daarna een traineeship dat daar niet op aansluit. Je mag me pb’en als je wil.

1 like

Ik heb ook een studie zoals jij gedaan en daarna een traineeship. Wil je daar in een PB wel meer over vertellen of anders met je meedenken?

1 like