Sollicitatietopic (Deel 1)

Mag ik even jullie advies?
Ik heb meerdere sollicitaties lopen waar ik ook nog op gesprek mag komen, 1 baan aangeboden gekregen.
Dinsdag zou ik het hen laten weten, maar nu ben ik net voor dinsdagmiddag uitgenodigd op nog een gesprek (om 16 uur). Wat doe je dan? Nog uitstel vragen voor die baan die ik al aangeboden heb gekregen? Of die baan aannemen en dan de gesprekken met de rest afwachten (ik vermoed dat die ook volgende week gaan zijn) en als dat leuker is alsnog die eerste afwijzen (ga dinsdag nog geen contract tekenen ofzo).

Ik zou dat eerste gesprek dinsdag even afwachten, misschien weet je wel meteen dat het niks is. En wat mij betreft is ā€˜dinsdag laten wetenā€™ ook dinsdagavond, dus dan kan je altijd nog toezeggen. Mocht dĆ”n nog je droombaan voorbij komen kan je altijd nog de asshole-move doen en last minute afzeggen :stuck_out_tongue:

1 like

Bedenk altijd dat de ā€˜asshole moveā€™, zoals @anon18050057 zegt, ook van hen naar jou zou kunnen gebeuren! Ook zij kunnen je gewoon nog cancellen tot er een handtekening staat of tijdens je proeftijd, dus waarom zou jij het niet mogen doen

5 likes

o dankje!! dit is idd de manier om er naar te kijken.

Bij ons heeft iemand die de assholemove heeft gedaan nu wel een naam in de branche in onze stad gekregen, want ja ons kent ons, en staat bekend als onbetrouwbaar zijnde. Dus ben nooit een voorstander van de assholemove en juist openheid en eerlijkheid duurt het langst.

2 likes

Maar welke functie zou je willen?
Ik zou zelf niet zomaar savonds pas bellen als ik heb gezegd dinsdag laat ik het weten.
Laat je ook niet echt betrouwbaar overkomen bij je nieuwe bedrijf.
Als je toch al weet dat waar je bent aangenomen, niet de functie is die je zou willen zou ik het afslaan

Ik zou open kaart spelen en vragen of het nog iets langer kan wachten. De asshole move kan maar zou dat wel zien als last resort, zou eerst proberen om het op een open en nette manier te bespreken, dat is ook de basis waarop je graag een werkrelatie zou willen bouwen lijkt me. Dat begrijpen ze vaak best wel, zeker als ze je graag willen hebben. Ik zie dus niet zo goed wat je ermee wint om het meteen al op assholemanier te spelen als het niet hoeft.

2 likes

Het zijn allemaal hele leuke opties, dus tot nu toe denk ik dat er niet 1 veel beter is dan de andere: leuke doelgroep, allemaal Ā±15 min fietsen, salaris zelfde schaal. Wellicht qua doorgroei/scholings mogelijkheden nog wel een verschil, maar dat heb ik zojuist even op de mail gezet om na te vragen.

Ok jij en @Lemongrab hebben me overtuigd, ik ga open kaart spelen en het aankaarten. Ik heb toch 2 maanden opzegtermijn dus het is niet alsof ik per direct aan de slag ga ook.

3 likes

@juliavictoria ik bel echt altijd als er een telefoonnummer bij staat! Zoals @Trivia al zei is het inderdaad handig om te weten of de vacature nog open staat want ik heb gemerkt dat dit soms niet het geval is en dan ben je in principe moeite aan het doen voor niets. Daarnaast stel ik altijd wat vragen over de functie, als je interesse toont via de telefoon spring je er al een beetje uit en dat is ook wat ik de hele tijd terug krijg van de mensen die ik bel, dat ze dit echt kunnen waarderen. De recruiter is inderdaad degene die de eerste selectie doet, maar als je echt specifieke vragen hebt over de functie zelf weet de manager van het bedrijf deze vaak het beste te beantwoorden!

1 like

Ik zou zelf denk ik de recruiter bellen om op te vallen! En evt wat vragen stellen over de functie, wanneer de recruiter deze niet kan beantwoorden kun je altijd nog aangeven dat je de manager gaat bellen. Toen een recruiter mijn vragen niet helemaal kon beantwoorden heb ik van haar zelf het telefoonnummer van de manager gekregen. Beiden zijn denk ik wel goed. Succes in ieder geval!

1 like

ahhh ik heb een vacature gevonden en ik word daar zo enthousiast van! Staat een telefoonnummer bij, dus ik zal snel eens bellen. Alleen, moet ik mijn werkgever laten weten dat ik wat om me heen aan het kijken ben? Heb daar eigenlijk niet zoā€™n zin in, maar ja, kan me ook voorstellen dat dit nieuwe bedrijf een referentie wil gaan bellen.

Nee, zeker niet doen. In sommige gevallen kan het, maar vaak werkt dat tegen je, en je schiet er ook niet zoveel mee op. Je kan ook een directe collega als referentie vragen die je in vertrouwen kunt nemen, of een vorige werkgever. En anders zullen ze wel begrijpen dat je niet tegen je huidige werkgever vertelt dat je aan het solliciteren bent en je die dus niet als referentie kunt opgeven. En misschien hoeven ze wel helemaal geen referenties joh.

4 likes

Nee dat hoef je echt nog niet te laten weten aan je werkgever! Dat zijn meestal niet de dingen die een werkrelatie beter maken. Je werkgever weet dat hij mensen in dienst heeft die ook kunnen switchen van baan of functie of kunnen stoppen met werken dus dat hoort er bij voor haar/hem.

En als het bedrijf een referentie wil gaan bellen doen ze dat meestal niet zonder dat jij zelf referenties opgeeft en zullen ze anders ook niet zomaar je naam gaan noemen, de meeste bedrijven gaan daar wel confidentieel mee om. En als je twijfelt kan je dat altijd even vragen als je hen opbelt en zeggen dat je dat liever niet wilt.

Succes! En fijn dat je zo enthousiast bent, dat helpt wel met het schrijven van een brief denk ik.

1 like

Sterker nog, een bedrijf mag helemaal geen referenties bellen zonder jouw goedkeuring daarvoor, dus in principe zou dat niet moeten kunnen.

Oja en natuurlijk veel succes @Max!

3 likes

en @Trivia Nee, ik heb eigenlijk ook helemaal geen zin het te vertellen, gaat ze niets aan. En het kan natuurlijk ook altijd op niets uitdraaien (ook al vind ik mezelf uiteraard super geschikt voor de functie). En dan werk ik misschien nog wel een tijdje voor mijn werkgever nu. Die nieuwe functie is echt wat anders dan wat ik nu doe, maar sluit er volgens mij heel erg goed op aan. En zoals @anon18050057 ook eerder zei, ik hoef niet per se nu mijn droombaan te vinden. Het kan zijn dat ik hier na een tijdje van denk dat ik toch weer een andere kant op wil, ook prima

1 like

Ah dat is een geruststelling! Al ben ik nooit 100% gerust omdat ik in een klein vakgebied werk en veel mensen elkaar wel kennen. Soms ben ik bang dat ze dan voor iets anders contact hebben/elkaar tegenkomen en er ergens toch iets voorbij komt. Maar dat is meer mijn eigen achterdocht, fijn om te weten dat het officieel niet mag!

Oh dat is goed om te weten, ik had het er met een vriendin/collega over en die zei dat ze het sowieso aan mijn manager zou vertellen als ze ergens anders op ging solliciteren. Ik dacht echt, heh, is dit gebruikelijk? Dat gaat die man toch niets aan, ik wil helemaal niet dat hij dat weet.

En dankje!!

Oke jongens, blijkbaar waren mijn brieven dus echt shit want sinds ik jullie tips heb toegepast en mijn brieven anders ben gaan schrijven mag ik ineens bij 4 bedrijven op gesprek komen!! Nogmaals bedankt :ok_hand:

29 likes

Vanaf wanneer zijn jullie begonnen met solliciteren? Deden jullie dit al in de laatste maand(en) van jullie studie of hebben jullie hier mee gewacht tot je afgestudeerd was?

Ik hoop dat iemand me een beetje advies kan geven over de volgende situatie:

Ik heb een hele leuke baan op dit moment. het is echter een zwangerschapsvervanging met een tijdelijk contract. Hierna kan ik hoogstwaarschijnlijk wel weer een vervanging op me nemen, en ik hoop eigenlijk dat er hierna een strucurele mogelijkheid is. Hier is echter geen duidelijkheid over, al zou ik heel graag willen blijven als ik die kans krijg. Echter heb ik het afgelopen jaar een post-HBO gevolgd, voor een functie die ik nu niet uitvoer. Nu ben ik benaderd door een organisatie die aangeven mij voor 12 uur in te willen zetten in dus die andere functie waar ik recent voor afgestudeerd ben. Nu lijkt een combinatie mij super, dus ik heb in mijn enthousiasme ingestemd. Nog niets ondertekend maar er volgt wel een arbeidsvoorwaarde gesprek. Na er eens goed over nadenken en het thuis besproken te hebben, moet ik echter concluderen dat 12 uur werken icm mijn huidige baan teveel wordt, dit krijg ik niet geregeld met de opvang voor de kinderen en ik wil ook niet fulltime van huis zijn. Maar om nu gewoon ā€˜neeā€™ te zeggen lijkt me heel stom aangezien ik niet weet wat er op mijn werk gaat gebeuren na de zwangerschapsvervangingen. Of er dan nog mogelijkheden zijn is heel onzeker. Iets achter de hand hebben is dan wel handigā€¦
Mijn idee is om nu te onderhandelen om te kijken of ze mij ook 8 uur zouden willen inzetten (zij hanteren normaal gesproken contracten van min. 12 uur). Alleen weet ik niet goed hoe ik dit moet verwoorden aangezien ik al in mijn enthousiasme al ja heb geroepen.

Sorry voor de vaagheid, hopelijk is het alsnog een begrijpelijk verhaal!