Sollicitatietopic (Deel 1)

Heel erg bedankt allemaal, ik heb een aantal van jullie tips al toegepast en mijn brief ziet er al een stuk beter uit! :two_hearts:

1 like

Ik heb dit idee gebruikt! Bedankt voor de tip. Ben heel erg benieuwd of ik het uiteindelijk ga worden.

@PhilDunphy ik had jouw idee ook uitgewerkt maar het waren 4 bloedserieuze mannen die dit naar mijn idee niet konden waarderen. Vond het wel een super tof idee!

1 like

Haha, ja dan is het misschien wat minder geschikt.

Wat goed!! Hopelijk krijg je de baan :raised_hands:t2:

Ik ben mijn LinkedIn aan het updaten want ik wil weer verder solliciteren waar ik voor gestudeerd heb. Maar sinds 2 jaar heb ik een baan die totaal niet relevant is voor de functies waar ik naar op zoek ben. Zou ik dit wel of niet aan mijn profiel toevoegen?

Is het alternatief dat het eruit ziet alsof je de afgelopen 2 jaar niet hebt gewerkt/werkloos bent? Dan zou ik het er sowieso wel op zetten. Vanuit een baan solliciteren schijnt makkelijker te zijn dan zonder baan.

Ja, zo ziet het er inderdaad wel uit. Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik het beter wel toe kan voegen. Sinds een tijdje doe ik naast mijn huidige werk wat opdrachten (wel in relevant vakgebied), dus denk dat ik freelancer er ook aan toe voeg zodra mijn portfolio op orde is!

Ik ben door naar de volgende ronde. :raised_hands:t2: Zooo blij!!

7 likes

Wat goed!!! Gedeflecteerd

1 like

Krijgen jullie ook van die afwijzingen met daarin: er hebben +200 sollicitanten gereageerd en bla bla bla.

Volgens mij lezen ze ook echt geen motivatiebrieven tegenwoordig.

En het mooie, ik kreeg vorige week een afwijzing want m’n opleiding sloot niet aan… QUE ze zochten mensen met een leisure / hospitality opleiding :upside_down_face: hallo dat ben ik!!

Anyways, nieuwe week -> nieuwe ronde -> nieuwe kansen.

Ben afgewezen na het tweede gesprek, de andere kandidaat was intern en die is het geworden. Baal er enorm van en heb het idee dat ik alleen opvulling was. Kan toch niet zo zijn dat er maar twee doorgaan naar het tweede gesprek? Kan het zijn dat ze verplicht zijn ook een externe uit te nodigen ondanks dat ze al voor de interne willen gaan?

Ja, dat is nogal lullig maar dat is inderdaad weleens het geval. Dan wordt die hele sollicitatieprocedure een beetje een show terwijl ze al weten dat ze het aan iemand intern gaan geven. Balen joh

2 likes

Ik zou verwachten dat er heel veel mensen reageren (grote goede werkgever in de Randstad) en er dan niet maar twee overblijven haha maar ja het kan wel natuurlijk. Ze waren wel vrij specifiek, vooral in de gesprekken. Kreeg ook het gevoel doordat ze zei ‘dat hij intern is en daar natuurlijk moeilijk tegenop te boksen is’.

Moeilijk te zeggen. Bij ons zijn er vaak ook interne kandidaten maar die worden het lang niet altijd (recent nog meegemaakt) en in mijn ervaring is het dan eerder omgekeerd: dat zij worden uitgenodigd ‘omdat het moet’ (omdat ze intern zijn). Bij een tweede ronde lijkt het me sterk dat ze jou als externe hebben uitgenodigd puur voor de vorm. Lijkt me eerder dat ze toch nog twijfelden.

1 like

Snap ik ook! Ze zei wel dat ze niet twijfelde over dat ik het kon maar dat het tegen een interne kandidaat gewoon moeilijker opboksen is. Bij gelijke geschiktheid krijgt de interne kandidaat vaak de voorkeur. Hopelijk komt er nog een vacature open te staan!

1 like

Ja, ik krijg deze afwijzingen ook en laatst kreeg ik er zelfs een ‘s nachts in het weekend :woman_shrugging:t4:. Bij mij gebeurt dit vooral bij bedrijven waarbij je in zo’n online omgeving je werkervaring etc moet invullen naast het uploaden van je cv, alsof een computer je er al uitfiltert en je automatisch afwijst ofzo.

Maar nieuwe ronde nieuwe kansen idd! Deze week weer flink wat brieven eruit knallen :muscle:t4:

1 like

Ik ben hier van de zomer 2 maanden mee bezig geweest. Super toffe functie bij de afdeling waar ik met een tijdelijk 0 uren contract al werkte. Maar ja, intern gaat al-tijd voor bij ons omdat ze veelste veel vaste contracten hebben zitten en ik werd niet als intern beschouwd. Dus 2 maanden voor niks gewacht, daarna binnen 2 dagen aangenomen bij een andere afdeling van hetzelfde bedrijf :roll_eyes:

Dat interne beleid is zooo krom en kut, ze hebben denk wel 8 kandidaten gehad en steeds mij moeten afwijzen van HR.

Ah dat is echt naar voor je! Hoop dat je nu ook leuk werk hebt :relaxed:

1 like

Had liever bij de andere afdeling gezeten, maar goed ik heb in ieder geval iets en mag veel verschillende dingen oppakken waardoor het interessant blijft. Als ik hier alleen bij 1 afdeling zou werken zou ik allang weg zijn, veelste laag voor mijn ‘niveau’ (heel weinig nadenken, gewoon domweg uitvoeren en dat is niks voor mij).

Hopelijk komt er binnenkort wat leukers en beters op je pad!

1 like

ik bel meestal wel even, al is het alleen maar om te vragen of de vacature nog open staat (als er geen datum bij staat) om geen tijd te verspillen als dat niet het geval is. het kan ook wel helpen als ze je naam al weten als je van plan bent om te solliciteren. ik zou eerst de recruiter bellen, hij/zij kan je altijd nog naar de manager verwijzen als het een hele vakinhoudelijke vraag is.

1 like