Zoals?
@GrumpyHarry Je kunt wel zeggen dat een familielid de vacature echt bij je vond passen en dat 'ie 'm je daarom heeft getipt. Zoiets
Zoals?
@GrumpyHarry Je kunt wel zeggen dat een familielid de vacature echt bij je vond passen en dat 'ie 'm je daarom heeft getipt. Zoiets
Ik vond juist de manier waarop ik de rest van de alinea dan kon draaien, zoals @Xiomara het voorstelt, al een stuk creatiever dan de gemiddelde start haha.
Dat is toch afhankelijk van de vacature / functie / sector.
Ja logisch, maar je reactie komt zo bot over met âkun je niet wat creatievers bedenkenâ. Daar heeft @GrumpyHarry toch niets aan
Ik had een spraakfunctie moeten toevoegen.
@Xiomara @anon42392789 Had hem niet vervelend opgevat hoor, no worries! Ben inmiddels driftig aan het schrijven.
Ik zou het alleen doen als het relevant is inderdaad. Ik zet het er vaak niet in want in mijn geval is het dan overbodig (zegt niks over mij, de functie, het bedrijf) maar als het dat in jouw geval wel doet kan je dat zelf bepalen natuurlijk.
Om het alleen te gebruiken als opening vind ik wel ouderwets/standaard, in het stadium van briefselectie kan ik me niet voorstellen dat dat een hard criterium is en als ze het willen weten kunnen ze je dat altijd in het gesprek nog vragen.
Ik moet voor een sollicitatie een creatieve pitch maken waar ik in 5 minuten over mezelf vertel.
Een pitch oke. Maar creatief. Waar moet ik beginnen. Ik zit te denken aan een soort van moodboard, maar weet niet of dat helemaal in dit âvakgebiedâ past en of dat wel het creatieve is wat ze bedoelen.
Ik moest dit ook een keer doen.
Ik heb toen een doos gepakt en daar 5 dingen ingestopt die iets over mij vertelden.
Bv:
een wetboek- ik heb rechten gestudeerd
Een klok- ik ben altijd op tijd
Edit:
Ze vonden dit erg leuk bedacht en creatief.
Ik heb de baan toen ook gekregen
Ik heb het een keer met 30 seconds gedaan, begrippen die wat over mijzelf zeiden omschreven en dat de interviewer moest raden. En dan erbij wat uitleg gegeven wat dat over mij zei. Ze was toen heel enthousiast maar was geloof ik voor een bijbaan dus weet niet of het serieus genoeg is
Nee, dit vind ik helemaal niet gek! Kan je een leuk begin van maken, in de trend van âAls zelfs je familie dit Ă©cht een baan voor jou vindt, blablaâ
Ik snap dat enthousiasme belangrijk is, maar waarom zou een bedrijf/recruiter bij de eerst indruk (dit gaat om een brief dus eerste selectie, geen gesprek) dit willen/moeten weten over een sollicitant?
Als recruiter zou ik dat vergezocht en zelfs een beetje onvolwassen vinden, je wilt iemand aannemen voor een bepaalde functie die daar zelf enthousiast voor is en niet door familie overgehaald of aangespoord is geweest, toch? Als het bijv. iemand in het bedrijf is die er al werkt kan het helpen, maar als ik er als recruiter naar kijk vind ik familie een lastige en irrelevante factor.
Misschien pik ik het verkeerd op maar dat is het risico van een brief; het is een eerste âbeperkteâ kans en je moet zelf overwegen of je die gok wilt nemen als het ook minder geslaagd uit kan pakken voor verschillende lezers. Uiteindelijk is het voor een brief niet doorslaggevend waar iemand de vacature gevonden heeft.
Nee het is natuurlijk niet goed als je door je familie overgehaald of aangespoord bent, maar in 1 zin noemen hoe je aan de vacature gekomen bent lijkt me ook niet van levensgevaar. Het ligt er wel helemaal aan hoe je het opschrijft, âOme Frits dacht da da echt wa voor mij zou zijnâ nee, maar ik denk dat het wel kĂĄn. En ligt uiteraard helemaal aan de functie! In mijn informeler dan informele werkveld zou het goed kunnen.
@anon18050057 @Trivia Thanks! Ik ga er nog even over nadenken over of ik het voor deze functie passend vind, maar gezien het meerendeel hier er niet echt van uit zijn dak gaat denk ik dat ik hem toch iets anders ga insteken.
Voor degenen die veel motivatiebrieven hebben gelezen/geschreven: hoe ziet een ideale motivatiebrief er voor jullie uit? Ik heb al best wat gegoogled en geknutseld maar ik voel 'm nog niet helemaal ofzo. Mijn motivatiebrieven voor studie/ honours programma/ stages werden altijd goed ontvangen, maar voor een baan krijg ik regelmatig automatische afwijzingen waardoor ik begin te denken dat het misschien aan mijn brieven ligt. Ik gebruik deze opbouw: introductie met op welke functie ik solliciteer en kort iets over mijn ervaring, alinea met iets over mezelf, competenties, ervaring en studie, alinea over motivatie voor het bedrijf en een afsluiting.
Ik hou van informele brieven. Het hoeft allemaal niet zo officieel, vind het al kut als mensen met adresgegevens en âgeachte mevrouwâ beginnen, zo ouderwets. Maar dat is overal anders natuurlijk. Ik wil graag de persoon een beetje leren kennen dmv een brief ipv wat je allemaal wel niet hebt bereikt in je leven. Ik vind het ook belangrijk als een persoon goed kan aangeven waarom hij/zij bij mijn organisatie wil werken. En dan niet dat het copy paste-werk is, daar prik ik wel doorheen
Ik vind 't ook verschrikkelijk als mensen heel overdreven hun brief schrijven. Zo van: âHerken je dat moment waarop je echt een heel gelukkig gevoel had??? Ik had dat bij het zien van deze vacature!!!â
Hahaha ik moet wel lachen om je laatste zin, zou echt nooit in me opkomen om zoiets in mijn brief te zetten. Ik heb mijn adresgegevens en die dingen er niet in staan, maar ik denk dat mijn brief inderdaad wel iets informeler kan. Thanks!
Als deze ervaringen al in je cv (of op je linkedin?) staan zou ik ze echt niet nogmaals in je brief zetten, je brief en cv zijn twee aparte documenten met allebei een ander doel. Als recruiter is het niet fijn om weer dezelfde informatie te lezen, je wilt juist iets nieuws te weten komen wat de ene kandidaat van de andere onderscheidt en dat gaat over meer dan welk diploma je hebt gehaald.
Nog een tip: to the point en zo kort mogelijk. Als er veel brieven binnenkomen is het heel fijn om gelijk te zien wat iemand wil en waarom en niet tegen kantjes met tekst aan te kijken als er nog een stapel voor je ligt. Het zou jammer zijn als je brief minder goed en aandachtig wordt gelezen door tijdgebrek en dat er dan essentiële informatie wordt gemist.
@Mila Ik heb mijn brieven al meerdere keren laten nalezen door recruiters en dit is hoe ik het nu doe:
Zo doe ik het en ik merk dat mijn brieven meestal wel goed ontvangen worden Succes!
Ik heb met 6+ klassen de afgelopen weken motivatiebrieven geschreven. En van mij mag het best formeel zijn, maar ik zag mijn studenten vaak bepaalde fouten maken (bijv. geen voorbeeld geven waaruit blijkt dat je bijvoorbeeld communicatief vaardig bent, terwijl je zegt dit te zijn.)
En verder probeer ik ze meer te laten denken vanuit het bedrijf. Wat voeg jij toe aan het bedrijf? Wat maakt jou de beste kandidaat? Wat maakt jou anders? Heel leuk dat je een âvlotte babbel hebtâ , maar dat hebben zat andere kandidaten ook.
(mbo-opleiding)