Sollicitatietopic (Deel 1)

Ha, ja dat is het hem ook een beetje, dat ik het gevoel heb dat ik nu mijn perfecte baan moet vinden! Maar inderdaad, dat hoeft ook helemaal niet gelijk!

En ook @kleinmaargroot Ja het voorname wat ik nu heel erg mis is een team werken. Er zijn dagen dat ik niemand hoef te spreken, en daar gedij ik gewoon niet goed bij. Ik krijg juist energie van andere mensen, en niet per se in mijn eentje werken. En daarnaast vind ik het werk wat ik nu doe (soort IT systemen ontwerpen) niet echt leuk. Prima, maar niet leuk. Merkte dat heel erg toen ik een collega moest inwerken, toen dacht ik bij alles wat ik haar moest uitleggen, ja boeiend. Terwijl ik het wel weer enorm leuk vind als iemand mij vragen stelt die studiegerelateerd zijn (schoolvak).

Zaken die ik dan wel weer leuk vind nu zijn de puzzeltjes, en het uitgedaagd worden om nieuwe dingen te doen/leren. Daar kan ik echt bijna een high van krijgen!

Maar goeie ik ga eens een uitgebreidere lijst hiervan maken!

@bonfire Oh die ga ik doen! Ja daar ben ik ook bang voor bij een coach, heb de laatste jaren al best veel van dit soort testen gedaan / moeten doen, ook voor mijn werk wel. Ik weet wel wat voor Myers Briggs type ik ben, en welke DISC kleuren bij mij passen (en hoe anderen mij zien). Het liefst zou ik iemand willen die zegt: dit moet je doen en dat dat het ook is, maarja dat is ook niet zo realistisch.

1 like

Ik heb een sollicitatie lopen en ik had het tweede gesprek daarin vroeg hij om een referentie.
Ik heb nog nooit een referentie op hoeven geven en nu heb ik m’n collega gevraagd.
Zij wilt het met alle liefde doen, maar raad toch aan op onze baas te vragen voor de referentie. Ook omdat ik dan haar als referentie op geef en dat de potentiĂ«le werkgever denkt van “een werkmaatje”.
Nu twijfel ik daar heel erg over, want dan weet hij dat ik op zoek ben naar een andere baan. Mijn collega zegt dat ik het zo kan formuleren dat het op m’n pad is gekomen toevallig.

Ik heb wel een oud werkgever, maar dat is al zo lang geleden en toen was ik ook nog heel anders dan hoe ik nu ben.

Wat raden jullie aan om te doen? Toch m’n baas het laten weten en vragen of m’n collega doorgeven.

Ligt aan de situatie : Ik zou niet je leidinggevende laten weten als ik eerlijk ben, tenzij je contract toch afloopt - je zeker bent dat je snel weg bent (want mogelijk reageert iemand stom, hoort niet maar kan wel in referentie en/of voor de rest dat je er wekt).

Oude werkgever als die wel positief over je was, met de toelichting aan het bedrijf waar je solliciteert dat het wel langer geleden is.
(Maar dat zou eerder komen dat ik niet zou willen dat die collega perongeluk iets laat vallen bij iemand anders op t bedrijf, omdat ze tussendoor gebeld wordt voor je referentie / of iets dergelijks)

Of of je kunt de keuze aan het bedrijf laten, zo van : op mijn huidige werk heb ik een collega die ik in vertrouwen kan nemen, mijn leidinggevende weet niet van mijn openstaande sollicitaties af en dat houd ik voorlopig liever zo. Daarnaast heb ik een oud werkgever, is wel van lang geleden. Wie zou je liever willen benaderen? Hier heb je contactgegevens van beide, ze zijn hier reeds van op de hoogte gesteld :sweat_smile:

Ik ga ervanuit dat beide opties positief over je zijn.

2 likes

Thanks voor je reactie. Hier kan ik zeker wat mee, aan deze opties had ik nog niet gedacht.

1 like

maandag had ik een gesprek bij een agency (als freelancer). ging echt heel vlot. de project planner zou eens kijken met welk project ik kon starten en mailen met een voorstel.

nu mailde ze dat ze ondanks al mijn ervaring en kwaliteiten voor een andere kandidaat zijn gegaan.

:confused:

1 like

Balen. Bizarre communicatie ook ?! Heb je andere dingen op het oog? Je hebt in ieder geval wel een goeie indruk gemaakt dus hopelijk kan je je daaraan optrekken.

Ah balen! Hopelijk vind je snel iets nieuws dat bij je past! Ik had ook zoiets, 2 gesprekken gehad voor een functie waarbij werd aangegeven dat mijn achtergrond en ervaring precies aansloot bij de functie, ze hadden een goed gevoel bij mij en ik zou goed in het team passen. Was echt in de veronderstelling (naïef als ik was i guess) dat ik de baan zou krijgen door het enthousiasme van het bedrijf. Uiteindelijk deze week gebeld met ‘slecht nieuws’ want we kunnen je niet inwerken door Corona :sweat_smile:

Eh ja want corona is er ook ineens natuurlijk :woman_shrugging:t3: Maar ik herken je gevoel zo goed. Heel frustrerend wanneer de signalen goed zijn en er dan ineens zo’n vage reden is waarom ze je niet aannemen.

1 like

ik heb nu een heel tof project in het vooruitzicht. maar al mijn projecten zijn tijdelijk en ik zou graag iets duurzaam willen (daarnaast, niet per sé in de plaats). juist om niet voor altijd te moeten bezig zijn met klanten husselen (aka solliciteren, want dat is het vaak gewoon).

en ja, ik krijg wel altijd goede commentaar op mijn portfolio. heel tof, alleen ben ik daar niks mee want als ik om feedback vraag is het vaak: ‘we moesten nu eenmaal een keuze maken’. maar er moet toch een reden zijn dat die keuze nooit op mij valt. zo frustrerend.

@Mila dus zij hebben die functie/vacature ingetrokken?
helemaal niet naĂŻef. zij hebben gewoon scheef gecommuniceerd.

1 like

@Duchess ja precies dat dacht ik dus ook. Heel gek idd, ik hoorde van vriendinnen ook al dat zoiets heel vaak voorkwam. Ik heb dit ook al vaker voorbij zien komen in dit topic. Hoe moeilijk is het om gewoon eerlijk te zijn denk ik dan :woman_shrugging:
@morale ja de vacature staat wel offline, geen idee wat ze er verder mee hebben gedaan.

Ik had vandaag een sollicitatiegesprek voor een functie waar ik voor gevraagd ben te solliciteren, maar ik vond het geen succes. Ik vond de dynamiek ook een beetje raar tijdens het gesprek :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Het was meer een gevoel dat ik kreeg over de sfeer/vibe. Ik had een gesprek met 2 mannen en 1 daarvan maakte vaak van die hihaho grapjes richting de andere man. En ook een paar keer richting mij toen ik antwoord gaf op vragen. Ik voelde geen klik in ieder geval en vond het irritant. Ondanks dat mijn eigen collega’s ook wel eens van die domme grapjes maken, was dit toch anders. Heeft iemand dit ook wel eens gehad? Dat je denkt: in wat voor soort gesprek ben ik nu weer terecht gekomen/wat is dit?

1 like

Haha ik heb dit Ă©Ă©n keer gehad. Had een gesprek met 2 personen die totaal niet voorbereid leken en ook beetje niveau ‘hihaho’ grappen hadden.
Ik vond het best lastig om om te schakelen en daarin mee te gaan (wist ook niet zeker of ik dat wilde).

Ik had achteraf een heel negatief gevoel, twijfelde zelf of ik daar wel wilde werken maar dacht ook dat zij mij helemaal niks vonden. Bleek niet zo te zijn, zij wilden nog wel verder, maar ik heb dat toen afgekapt.

1 like

@Chan Ik ben meestal als sollicitant degene die wel eens een grapje maakt (ik ga er gewoon veel beter op om spontaan/mezelf te zijn ipv heel serieus) en gelukkig pakt dat altijd wel goed uit, meestal wordt het gesprek daarna net aangenamer. Lijkt me idd heel awkward als dit niet aankomt en heel de dynamiek verstoord is, haha. Maar ergens wel goed voor jou dat je de sfeer op die manier kan opsnuiven en je daardoor weet dat je er misschien zelf niet wil werken?

• dagboekpost weg -
2 likes

Net gebeld door de sollicitatie van vorige week. Helaas krijg ik de plek niet. Voelt toch wel als een teleurstelling. En m’n gesprek van gister was ook al niet best dus zit er helemaal doorheen. Ik denk dat het geen duale opleidingsplek voor mij wordt komend jaar :frowning:

1 like

Balen van de gesprekken! Weet je ook hun motovatie?
Zijn er nog andere afdelingen of organisaties waar je heen wilt/kunt schrijven?

Zover ik weet komen er vaak in april/mei weer nieuwe vacatures voor de start in september.

Nee ze gaven aan dat de andere sollicitanten wat beter pasten in wat zij zochten qua competenties.

Dit is al voor een plek in september, dus vrees dat er niet heel veel kans meer is. (Dit waren voor ziekenhuizen alles in de omgeving wel) nu kan ik nog wel de thuiszorg gaan proberen maar ben er nog niet uit of dat wel is wat ik wil.

Anders wordt het twee jaar lang stage lopen

Is het gek om op een sollicitatiebrief te vermelden dat je de vacature doorgestuurd kreeg van een familielid in plaats van de standaard ‘ik zag hem op LinkedIn/Indeed/Facebook’. Het is namelijk wel zo haha.

1 like

Hmm dat is wel heel vervelend! En qua woonvormen bijvoorbeels, zijn daar nog opties?

En anders
wie weer waar je stageplekken je nog brengen!

1 like

Kan je niet gewoon een creatievere opening bedenken dan door wie je getipt werd?

2 likes