Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik denk dat als je écht een onderscheidende en ‘pakkende’ tekst kan schrijven dat het belangrijk kan zijn. Het is een onderdeel van je cv waar jouw persoonlijkheid (ipv alleen kwalificaties en ervaring) naar voren komt.

Maar ik vind het niet noodzakelijk, want in je brief komt je persoonlijkheid (als het goed is) ook naar voren.

Ik heb het overigens zelf wel op mijn cv.

2 likes

Nog bedankt voor je reactie. Ik heb er daardoor nog even verder over nagedacht en inmiddels heb ik een stukje waar ik tevreden over ben.

1 like

Succes met solliciteren!

Altijd spannend :blush:

Ik vond dat eerst ook geen meerwaarde maar heb mijn cv laten lezen door een “cv coach” en die raadde het absoluut aan! Heb het er nu ingezet dus ben benieuwd of het gaat werken.

De laatste tijd ben ik wel on a roll, weer 8 brieven gestuurd inclusief new and improved cv. Dus hopelijk komen er snel wat uitnodigingen aan :slight_smile:

5 likes

Eventueel kun je ook aan je (oud of huidige) collega’s, vrienden of familie om input vragen?

Hoe moet ik salarissen vergelijken van functies met een verschillende hoeveel uren voor fulltime (in dit geval 36 of 40)? Is die kortere werkweek van 36 uur een soort van secundaire arbeidsvoorwaarde?
Als ik van bedrijf A met ft 36 uur, naar een vergelijkbare baan bij bedrijf B met ft 40 uur zou gaan, wat kan ik dan verwachten: hetzelfde maandsalaris of hetzelfde uursalaris?

1 like

Sollicitanten! Ik zit momenteel in een salarisonderhandeling en dat heb ik nog nooit gedaan. Ik ga 32 uur aan de slag en heb zelf een indicatie gegeven. Dat was te hoog en ze komen nu met een tegenbod. Even behalve wat ik wil verdienen per maand, waar moet ik nog meer rekening mee houden of om vragen? Wil natuurlijk wel als een echte business babe overkomen.

13e maand, bonusuitkering, pensioeninleg, thuiswerkvergoeding, rijkostenvergoeding, hoe snel kan je groeien, hoe groeit je salaris, krijg je jaarlijks budget voor cursussen etc, overwerken voor tijd of extra salaris, vakantiedagen, vakantiedagen meenemen of uit laten betalen

13 likes

Ok damn

3 likes

Al een super post hierboven, maar toevoegend kleingeld: mobiel van de zaak en lunchkosten

1 like

Ik heb afgelopen week toevallig wat dingen op een lijstje gezet om op te letten. Dit is vast niet compleet en ik ben absoluut geen expert :nerd_face: maar dit had ik:

• vakantiegeld
  • eindejaarsuitkering
  • aantal vrije dagen (en is er zo’n regeling dat je bij kan kopen als je wil)
  • pensioen (legt de werkgever mee in?)
  • reiskostenvergoeding/leaseauto/fietsenplan
  • kun je declareren als je iets voor werk koopt
  • thuiswerkvergoeding in deze tijd
2 likes

Oh nice hier staan al wat dingen tussen die ik kan toevoegen :joy:

Dat zal in NL vast anders zijn maar moest iemand in BE dezelfde vraag hebben voor extralegale voordelen: maaltijdcheques, ecocheques, hospitalisatieverzekering

Ik heb weer een paar gesprekken op de planning staan! Ik ben het een beetje moe om mezelf steeds te moeten verkopen, maar let’s gooo… Hopelijk wordt dit iets :pray:

2 likes

Ik heb assessments gehad waar ik voor mijn gevoel heel slecht op gescoord heb :open_mouth:. O.a. letterreeksen, bij veel oefeningen zag ik de oplossingen echt niet. Iemand die me wat kan geruststellen dat dit gevoel normaal is?

Ja ik hoorde dat sommige testen zo gemaakt zijn dat ze je aanpassen aan je niveau en dus altijd moeilijker worden. Ook zijn sommige testen zo gemaakt dat ook de Einsteins van deze wereld eruit springen, waardoor je het gevoel kan hebben dat je het hebt verpest terwijl je het gewoon prima of gemiddeld gedaan hebt. Zijn sowieso echt bitches, die testen, maar ik zou het proberen te relativeren!

1 like

Ik ben al een tijdje niet gelukkig in mijn werk en ik wil wat anders. Alleen, ik heb geen idee wat, nooit gehad ook. Het werk wat ik nu toe ben ik ingerold tijdens een voortslepende bachelor scriptie (langstudeerder), en was toentertijd een prima keuze, maar niet iets voor op de langere termijn. Iemand hier toevallig hetzelfde gehad? En misschien ervaring met een goede loopbaancoach? Voorlopig zullen alle sessies toch digitaal moeten! Ik heb trouwens een bèta bachelor en werk nu als ontwikkelaar in de IT.

1 like

Zijn er bepaalde facetten of onderdelen van je huidige werk waar je wel blij van wordt of zelfs naar uit kijkt om te doen? Misschien kun je daar iets mee?

2 likes

Zoals @kleinmaargroot het zegt heb ik het ook altijd gedaan. Als je niet meer blij bent, zet je op een rijtje wat je niet leuk vindt aan je baan. “Saai: klantcontact. Leuk: “Social media Posts maken”. Nou, dan ga je dus op zoek naar een baan die iets meer van het leuke heeft en iets minder van het stomme. En zo kom je er langzaam achter waar je écht blij van wordt :slight_smile: het is niet super ineens, maar iets meer geleidelijk, maar het is wel een realistische manier om vrij snel je ‘droombaan’ te vinden en toch op je niveau aan het werk te blijven!

3 likes

Ik heb een (deels groeps/deels individuele) loopbaancoaching gevolgd en daar is voor mij eigenlijk niets uitgekomen wat ik zelf nog niet wist, maar ik denk dat het anderen wel veel perspectief geboden heeft. Ze gebruikten vooral veel van die persoonlijkheidstests om meer over je wensen/sterktes/opportuniteiten te weten te komen. Misschien kan je de RIASOC test eens doen? Adhv verschillende vragen krijg je een persoonlijk profiel (bijvoorbeeld intellectueel - technisch - conventieel ofzo) en daaraan worden concrete beroepen gekoppeld die bij je zouden kunnen passen.

1 like

Meestal komen bij een tweede gesprek de voorwaarden aan bod, dus ik zou voor jezelf goed op een rijtje zetten wat je salariswens is en welke andere zaken je belangrijk vindt. Succes!

1 like