Sollicitatietopic (Deel 1)

Is je leidinggevende slecht of helemaal niet bereikbaar? Ik zou nadat je je handtekening hebt gezet je leidinggevende een appje sturen dat je hem graag even wil bellen, en of hij/zij jou op een gelegen tijdstip kan bellen. Als ik al leidinggevende zo’n berichtje zou krijgen, zou ik tussendoor wel even tijd maken.

1 like

Ja dat zal hij ook vast wel doen denk ik en ik snap ook wel dat dat het meest veilig is. Ik weet ook dat je als werknemer geen verantwoordelijkheid hebt naar je werkgever hierin, maar vanuit beleefdheid vind ik het toch een beetje gek aangezien ik hem dus vandaag nog spreek. Werk ook absoluut niet bij een naar bedrijf nu, alleen is het simpelweg zo dat ik niet op mijn plek zit. Verder gewoon altijd een goede verstandhouding gehad met collega’s en leidinggevende. Als dat niet zo was, had ik waarschijnlijk gewoon tot de handtekening gewacht zonder twijfel.

Ach, ik denk er vandaag nog wel even goed over na. Gesprek is toch pas einde van de middag :sweat_smile:

Je kunt aangeven dat je nog gaat tekenen maar dat alles zo goed als rond is toch? En dan miss een appje in de vakantie van ik heb m’n nieuwe contract getekend.

1 like

Zijn er hier mensen die weleens gesolliciteerd hebben/daadwerkelijk de overstap gemaakt hebben naar een andere werkgever, terwijl je het in je huidige baan goed naar je zin hebt?

Ben eigenlijk helemaal niet op zoek maar kwam via via een vacature tegen die me op het lijf geschreven is. En het minimum salaris ligt 500 euro per maand hoger dan ik nu verdien, dus met onderhandelingen zou ik wellicht zelfs nog hoger uit kunnen komen. Dat brengt me toch aan het twijfelen om te reageren. Aan de andere kant heb ik het op m’n huidige werk goed naar m’n zin, fijne collega’s en werksfeer en binnen mijn functie nog ontwikkelmogelijkheden. Op de lange termijn zijn er hier echter geen interessante doorgroeimogelijkheden. De vacature is ook wel een ander type functie, maar dus wel een wat hogere functie waarin ik mezelf langere tijd zou zien werken.

1 like

Je kunt het altijd proberen toch? Misschien mag je niet op gesprek, heb je geen klik, geen goed gevoel, er kan van alles gebeuren. Of je vindt het juist geweldig… je kan iig geen spijt krijgen dat je het niet hebt geprobeerd dan.

1 like

Ja, ik. Een super moeilijke beslissing, maar als ik jouw berichtje zo lees klinkt het alsof je sowieso moet reageren!

1 like

Ik zou het niet zeggen. In mijn omgeving is het meerdere keren gebeurt, dat er totaal onverwachts toch een contract last-minute werd ingetrokken en dat wil je gewoon echt niet. Ik zou zelf wachten (en me daar wel schuldig over voelen) en hem dan mailen en schriftelijk alvast je ontslag indienen. In die mail kan je dan wel uitleggen dat je het echt erg vindt, maar ik zou hem ook niet tijdens zijn vrije dagen (en verhuizing) gaan bellen met dit nieuws. Mailen is misschien vervelend, maar wel professioneel.

Ik lees nu dat dit allemaal al een paar dagen gelden is gebeurd, dus ik ben veelste laat haha :smiley: hoe is het uiteindelijk gegaan?

1 like

Ik sluit me hier volledig bij aan. Als het je eigen positie betreft, safety first ipv wat netter zou overkomen.

Ja ik heb best wel een switch gemaakt, geen spijt van! Als ik je reactie lees, zeg ik: reageren, je weet indd nooit hoe ver je komt en anders is er ook niks verloren.

1 like

Ik en m’n huidige werkgever matchen niet meer. Ik heb andere ideeën en opvattingen en we hebben veel discussies.

Heb vandaag een supertoffe vacature gevonden, m’n cv afgestoft en een snelle conceptbrief geschreven. Ik vind het wel meeeeega spannend. Deze week wil ik hem versturen.

22 likes

Wie is ze in dit verhaal, en deelde jouw LG dit met jou? Lastig om dan je motivatie te behouden ja. Soms is de koek gewoon op, war goed dat je op zoek gaat naar iets anders :clap:t2:

Wat mij tijdens sollicitatiegesprekken altijd hielp was zelf ‘actief’ het gesprek voeren en sturen (misschien helpt dat jou ook, als dat voor jouw ook normaal een comfortabelere positie is). Dus wat meer zorgen voor een dialoog, ipv een vraag-antwoord gesprek. Dan zat ik zelf ook wat losser in het gesprek en was het meer ‘gezellig kletsen’ dan een ondervraging.

@Bathwater Wow. was je daarbij toen ze dat zeiden? Of heeft je leidinggevende dat gezegd. Anyways, voor jezelf kiezen en solliciteren op die toffe vacature! :crossed_fingers:t2:

2 likes

Ik vind dat de recruiter meestal uit zichzelf het gesprek leidt / wil leiden. Over de structuur, vaak zeggen ze dat ze aan het einde 10 minuten reserveren voor vragen (bedenk van tevoren dus ook wat vragen, bijv over functie/cultuur/bedrijf). Succes!

1 like

En @Henry Haha, ja. Het is intern echt een rommeltje en ze is er zelf ook een beetje klaar mee. Ik heb een goede band met haar en ik had al eens gedeeld dat de koek voor mij een beetje op begon te raken. Zij deelde dit dialoog toen onder het mom “doe jezelf een lol, want beter gaat het hier niet worden”.

Ze = de directie

@Scorpiovibes ik zie net ineens dat dit topic niet Members Only is. Heb m’n bericht daarom aangepast. Zou je misschien die quote uit je bericht willen halen? :grimacing:

1 like

Ik had nog ergens een reactie van iemand, maar weet niet meer van wie en wanneer. Korte update: ik heb inmiddels getekend bij mijn nieuwe baan én opgezegd bij mijn huidige baan. Voelt een beetje gek, want ik ga de meeste collega’s waarschijnlijk ook niet meer zien, dus ik gooi er vandaag (of morgen, al ben ik dan vrij) een mailtje uit om te vertellen dat ik wegga. Met uitzondering van mijn team, die heb ik allemaal even gebeld maandag en gisteren. Aan de collega’s ligt het ook niet, dat zijn hele aardige mensen en daar heb ik superlieve reacties van gekregen.

Qua nieuwe baan heb ik nu zo’n goed gevoel en ik heb echt zin om er aan de slag te gaan. Achteraf heb ik begin dit jaar gewoon geen goede keuze gemaakt, want dit gevoel heb ik bij mijn huidige baan nooit gehad. Eind vorig jaar was de situatie op mijn werk zo kut dat ik gewoon weg moest en het eerste beste aanbod heb aangepakt. Allemaal achteraf makkelijk praten natuurlijk, maar wel des te fijner dat het gevoel nu goed is.

6 likes

Omg omg. Heb hem verstuurd. Ik vind dit veel te spannend :sweat_smile:

Ik heb net een persoonlijksheidstest gedaan voor een sollicitatie, en ik herken me weinig in het rapport. Kom er vrij negatief en als een sociale hork uit, vind ik. Zal ik de contactpersoon mailen met dat ik me niet herken, en/of de vraag of hij het in context wil zien van het 1e of een toekomstig 2e gesprek?

Ik doe even een poll voor veel/snelle reacties, maar reacties met toelichting of argumenten zijn ook zeer welkom.

• Ja
  • Nee
  • Weet niet/twijfel

0 stemmers

Kun je niet je feedback via de site waar je het hebt ingevuld geven? Ik had die optie ook na het maken van m’n assessment

Ik had nee gestemd, maar meer omdat ik dacht dat je een tweede gesprek gepland had (is dat zo, gezien je zegt ‘een toekomstig tweede gesprek’)?

Ik zou daar toelichten wat je niet bij jezelf erkent en toelichten waarom dat er mogelijk uit is gekomen en het positief benoemen. Ga er vanuit dat je de test gewoon hebt ingevuld op ‘waarheid’ dus zou er de positieve kanten benoemen. Persoonlijkheidstesten moeten altijd in context worden gezien (en zouden op geen enkele manier positief/negatief moeten zijn over een persoon - alleen een evt match met een functie.

@Baron nee kan niet…

@Henry het tweede gesprek is niet gepland. Ik vermoed dat dat er wel gaat komen, want hij heeft de assessment wel telefonisch aangekondigd en toen gezegd dat ze enthousiast waren. Hij heeft in het 1e gesprek verteld wat de rest van de procedure was maar ik ben vergeten wat de assessment voor plaats in nam (worden er gevolgen aan de uitslag gegeven of is het een instrument voor bij het 2e gesprek).

1 like