Sollicitatietopic (Deel 1)

Wtf echt wtf dat kan toch echt niet?? Wie zegt zo iets nou

Denk jij dat er een verband? Hoe langer je niets hoort hoe kleiner de kans dat ze door gaan? Haha ik wacht ook nog op reactie van m’n gesprek van vorige week en ben nu ook wel op het punt, als je me graag wilde hebben had je dat ook sneller kunnen laten weten. Maar goed ik ben dan ook echt extreem ongeduldig en slecht in wachten.

Ja, in mijn geval wel! Ze hadden, naast mij, nog 3 andere kandidaten. Ook wilden ze dat ik 1 februari zou beginnen en dat wordt nu erg krap voor mij i.v.m. het opzegtermijn. Dan moet er nog een arbeidsvoorwaardengesprek komen, contracten gedoe en ze willen referenties. Ik denk dat ze nu wachten met de afwijzing totdat hun favoriet heeft geaccepteerd, maar misschien zit ik fout :woman_shrugging:t2:

Ik heb wat advies nodig, door @Chan ‘s reactie twijfel ik nu toch of ik een e-mail moet sturen of moet bellen. Ik had vorige week donderdag m’n tweede gesprek, was een prima gesprek iets anders dan ik verwacht had dus (het gesprek zou eigenlijk met de eigenaar en een HR manager zijn, maar zij konden dus niet, dus het was alleen met het meisje waar ik al eerder een gesprek mee had). Ze gaf aan dat ze het “deze week of volgende week zou laten weten” maar ik heb tot op heden niets vernomen. Zal ik zelf een mail sturen? Of is dat heel opdringerig? Ik had in dat gesprek ook gevraagd of ze een salarisindicatie wilde geven maar dat kon ze niet en ze ging aan de HR manager vragen of ze daar op terug wilde komen, maar daar heb ik ook niets van gehoord.

Maar ik wil voor mezelf eigenlijk ook gewoon weten waar ik aan toe ben, stel dat ze over 2 weken zeggen ja je bent aangenomen! Dan moet ik in een week een nieuw huis vinden Ă©n verhuizen niet heel wenselijk.

Zouden jullie namailen/bellen? Of wachten?

Thanks voor je reactie. Ik ga inderdaad morgen mailen (iedereen werkt thuis, lijkt me het snelst). Ik heb geen zin om nog een heel weekend te zitten wachten, na 2 gesprekken en echt een onmogelijk lange assignment vind ik dat er ook wel iets van hun mag komen.

1 like

Beetje in hetzelfde rijtje ‘het kwam op ons over alsof je de hele website had doorgelezen’.

Ik kreeg tijdens een sollicitatiegesprek twee specifieke vragen over de diensten die X aanbood. Is het dan zo raar dat ik goed voorbereid even het hele aanbod had doorgenomen en dat een uur later nog kan onthouen. :joy:

2 likes

Solliciteren is een grote “het is ook nooit goed”-ervaring, je mag dus blijkbaar niet te enthousiast zijn, maar je moet wel een beetje enthousiast zijn, je kan blijkbaar te goed voorbereid zijn, maar onvoorbereid is ook niet goed

Ik ben er door een opleiding die ik nu volg weer even vanaf en heb zelf niet zoveel ervaringsverhalen, maar wat ik hier zo lees, zo vermoeiend allemaal die domme redeneringen die mensen op basis van een half uur eropna houden

3 likes

Bah ja solliciteren is gewoon echt kut eigenlijk, de voorbereiding kost behoorlijk wat tijd en energie en je wordt er vet onzeker van.

1 like

“Helemaal mooi, want ik wilde er toch vanaf zien. Mis toch een stukje professionaliteit en vakbekwaamheid aan jullie kant. Tot ziens”

Jezus, wat een stel horken. Vraag me echt af wat voor bedrijf dit is. Is toch gewoon onnodig, onprofessioneel en een beetje enorm dom als ze ‘employer branding’ belangrijk vinden haha.

4 likes

AAAAAAAAAHHHHHH IK HEB DE BAAAAAAAAAN. Omg ik ben zooo blij!

39 likes

Wat fijn, gefeliciteerd!

1 like

Dankje! Moet echt aan de studie, maar ben veel te hyper nu om te leren :joy:

Ik zit nu in de ww, en je hoeft niet meteen aan te nemen wat zij bieden. Ben nu twee maanden bezig en zoek nu ook gewoon nog op mijn niveau en zo.
Volgens mij is 't in de bijstand eerder dat je dingen aan moet gaan nemen

1 like

Gefeliciteerd! Wat fijn. En met welke vraag had je je pitch uiteindelijk afgesloten?:wink:

Ik was blij om dit topic te openen en de frustratie posts van oa @Victoria te lezen :sweat_smile: precies mijn gevoel na vandaag. Ik heb hier de voorbije weken zoveel energie in gestopt, vakantie genomen voor een test
 De werkgever heeft alles in handen, jij wringt je in bochten en het komt bijna niet bij jezelf op om te denken “hmm is dit wel wat IK wil”. Waarom is er (meestal) zo weinig ruimte voor de sollicitant om kritische vragen aan hen te stellen. Pff.

3 likes

Ahhhh ik heb vanochtend zo’n leuk gesprek gehad. Ik krijg vandaag ook al terugkoppeling omdat ze echt graag per 1 februari iemand willen hebben.

Ik hoop zo dat het me nu een keer gegund is. Al zo vaak leuke gesprekken gehad die dan uiteindelijk toch niks werden. Heel hard duimen vandaag.

6 likes

Ah dalijk weer de werkkrant vh uwv bekijken, was ik maar naar iets in de bouw of ict op zoek

Ik heb gister een offer gekregen!! Ik ben heel blij want ik heb een half jaar een baan gehad waarbij ik me totaal niet geĂŻnspireerd of betrokken voelde. Ik heb alleen het offer niet direct geaccepteerd omdat ik heb gevraagd om 5% meer salaris. Hij zou het bespreken en nu heb ik al 24u niks gehoord (wel te begrijpen nog) en ook heb ik nog geen contract ontvangen, dus ik heb haast alweer spijt dat ik niet gewoon meteen heb geaccepteerd haha. Zonder contract durf ik nog niet te blij te zijn

1 like

Ahh nee werkgevers calculeren altijd de mogelijkheid in dat de toekomstige werknemer nog een tegenbod doet! Dus komt goed!

1 like

Ik begrijp je angst (voordat ik daadwerkelijk teken durf ik het ook nog niet te delen meestal) maar je angst komt niet door je eigen gedrag maar door de positie van de werkgever.

Hierboven ging het er ook al over hoe werkgevers eigenlijk hun macht misbruiken (zij hebben een functie = salaris= hebben wij nodig om te kunnen leven) en daardoor vragen ze abnormale dingen van ons die wij dan maar doen omdat wij afhankelijk zijn van wat zij bieden. Ik vind het juist goed dat je voor jezelf opkomt en wat iemand gisteren ook al zei, het zou absurd zijn als je werkgever zou zeggen ‘omdat onze beste kandidaat iets vraagt willen wij haar niet meer’. Geen zorgen, en gefeliciteerd natuurlijk!

1 like

Nouuu mag in ieder geval voor een tweede gesprek volgende week!

10 likes