Sollicitatietopic (Deel 1)

Ahh ja dat is echt onhandig! Het medium, de achtergrond, het geluid… zorgt toch voor extra stress.

Doen jullie trouwens met of zonder oortjes/koptelefoon?

1 like

Geven jullie altijd eerlijk aan dat je nog andere sollicitaties hebt lopen? Ik krijg altijd het idee dat bedrijven san minder geïnteresseerd zijn omdat je meer kansen hebt/zoekt

• Ja
  • Nee
  • Anders

0 stemmers

Ik kijk gewoon naar het scherm hoor, anders zie je de ander niet en hoe kun je dan enigszins oogcontact houden en het gezicht ‘lezen’? Lijkt me heel ongemakkelijk…

5 likes

Ik ben altijd wel eerlijk. Bij de baan waar ik in januari begin heb ik toen gezegd dat ik op dat moment geen andere gesprekken had lopen maar wel heb gehad. Daarna uitgelegd dat die functie/bedrijf wel echt het beste bij mij paste en ik heb meest enthousiast van werd. Wat ook waar was. Ik had juist het idee dat je jezelf dan eventueel in de vingers snijd omdat je niets anders hebt lopen en dan misschien minder gewild over komt. Dus ik denk dat voor beide antwoorden wel iets te zeggen valt. Uiteindelijk is het denk ik ook meer een informatieve vraag zodat ze een beeld hebben van de eventuele vervolgstappen.

1 like

Wow ik heb ineens 4 sollicitaties lopen met gesprekken. Nog geen hoge verwachtingen, maar wel weer een boost voor mijn zelfvertrouwen na alle afwijzingen. :+1:

6 likes

Ik moet dus pitchen tijdens mijn gesprek en wil eigenlijk eindigen met een vraag. Dan is t duidelijk dat het het einde is en volgt er meer een gesprek ipv een stilte. Nu moet ik nog een goeie bedenken. Is ‘nu ik jullie heb verteld waarom ik de geschikte kandidaat ben, wil ik graag van jullie weten wat heeft gemaakt dat jullie me op gesprek hebben uitgenodigd?’ een goeie? Of is dat vragen om veren in je reet? Opties zijn welkom!

Hmm ja ik vind het probleem met die vraag vooral dat het niet zo relevant meer is voor de lopende sollicitatie (eerder voor jezelf voor toekomstige sollicitaties), en lijkt me ook moeilijk voor hen, ik denk dat je dan een algemeen antwoord krijgt “door de combinatie van je motivatie en ervaring waren we benieuwd blabla”. Ik zou dan eerder vragen of er na je pitch nog aspecten zijn waardoor ze twijfelen aan je geschiktheid voor de functie. Wel een gewaagde vraag, maar dan krijg je wel de kans om heel concreet aan te tonen waarom die twijfel onterecht is?

3 likes

Hmm ja ik vind dat eerlijk gezegd een beetje een rare vraag :grinning_face_with_smiling_eyes: Inderdaad alsof je naar complimenten vist. Ik zou dan eerder eindigen met de vraag of zij nog vragen aan jou hebben of wat zij nog over jou zouden willen weten!

2 likes

Ik heb nog niks gehoord over mijn sollicitatie na het gesprek van vorige week, dus ik denk niet dat ik het ben geworden. Er gaan nu ook collega’s weg uit mijn team en ik moet erover nadenken of ik hun werk wil overnemen, maar ik weet het niet zo goed. Ik zit echt in een thuiswerksleur en ga liever de hele dag series kijken ipv werken :joy:

Dit was mijn spreekbeurt! Zijn er nog vragen? :woman_artist:

1 like

Ik heb er maar van gemaakt dat ik met mn huidige baan ook tijdens corona begon en geheel vanuit huis ben ingewerkt en dat ik dat ook als een voordeel beschouw dat ik daar al ervaring mee heb, maar dat ik natuurlijk niet weet hoe dat bij deze organisatie gaat en daarom dus de vraag: hoe werken jullie tijdens corona, thuis of wegens de aard van de werkzaamheden deels op kantoor?

Ben echt zenuwachtig. Door al die rondes (brief, assessment, gesprek) krijg ik er echt Tyra Banks America’s next top model vibes van. Alsof iemand steeds zegt ‘x beautiful young talents, still in the running to become America’s next top model’

3 likes

Goed idee! Ik heb laatst in een gesprek gevraagd wat ik dan helaas nog even moet missen mocht ik bij hun starten, dus m.a.w. wat missen jullie het meest nu door thuiswerk vergeleken met eerder? En dan werden mensen heel enthousiast en een beetje nostalgisch en persoonlijk, dat vond ik zelf wel leuk en nuttig om te weten ook. Zegt veel over de sfeer.

Edit: typfout

1 like

Ik heb net mijn gesprek gehad en poeh ik vond het hard werken.
Had een beetje een black out toen het meer inhoudelijk werd dus denk niet dat ik het ga worden.
Vond het ook gek dat bij mijn eerste gesprek al gevraagd werd naar een salaris indicatie en kon alleen zeggen wat mijn huidige salaris was, dus was daar niet oo voorbereid. Mocht er een wonder geschieden en ik aangenomen worden moet ik kijken of ik dat toch nog kan onderhandelen.

Volgende keer als ze direct beginnen over een salaris gewoon zeggen dat je hier later, desnoods schriftelijk, op terugkomt. Dan kan je de schade beperken, want dit is gewoon heel tactisch van de andere partij. Balen :frowning:

1 like

Ik heb weer eentje voor de bijzondere afwijzingen. Geen tweede gesprek omdat er een sprankeling in mijn persoonlijk mist :nerd_face:

2 likes

Ja jezus ik vind dat echt vrij ver gaan hoor, dat je op wat voor subjectieve criteria dan ook concludeert dat de persoon niet is wat je zoekt voor je organisatie, oké, maar je hoeft diegene dan echt niet af te vallen op zijn of haar persoonlijkheid doe even normaal joh poepbedrijf.

Dit was ook mijn eerste reactie, maar eerlijk gezegd vond ik het ook niet echt een topgesprek. Ik had alleen liever gehoord dat ze dan gewoon hadden aangegeven dat ze het gevoel hadden dat er geen klik was. Nu vond ik eigenlijk dat het onnodig persoonlijk werd op basis van een digitaal gesprek van een half uur. Niet zo professioneel en je kunt dan echt geen conclusies trekken over mijn persoonlijkheid. Maar wederom een bevestiging dat dit bedrijf voor mij ook geen goede plek zou zijn. Ik krijg juist vaak positieve feedback over mijn enthousiasme, dus ik trek het me ook niet zo aan. Ik heb de luxe dat ik een baan heb en het niet zo is dat ik weg moet ofzo. Meer dat ik het gevoel heb dat ik niet helemaal op mijn plek zit en ik heb er vertrouwen in dat de juiste baan bij het juiste bedrijf echt wel een keer voorbij komt.

2 likes

Wauw, wat een bullshit hè. Toen ik ooit eens solliciteerde voor een studentenbaantje op mijn 18e ofzo kreeg ik eens te horen: ‘je gezicht komt niet enthousiast over’ :woozy_face:. Als ik dat nu te horen zou krijgen zou ik ook denken ‘ok whatever’ maar destijds zat ik daar best wel mee. Maarja aan de andere kant: gelukkig kreeg je al snel te zien wat voor bedrijf het blijkbaar is, iets waar je dus niet zou willen werken!

Men maar je huidige salaris heeft niks te maken met het salaris voor een andere baan bij een andere werkgever. Wat vervelend :frowning: Volgende keer idd zeggen dat je er schriftelijk op terug komt.

1 like

Hahaha ja dat andere voorbeeld was ik ook. Kan inmiddels wel een boek schrijven over mijn sollicitatie ervaringen. Juist omdat ik in die luxe positie zit die ik eerder noemde, heb ik zelf ook ruimte om kritisch te zijn waar ik wil werken. Wil niet wéér na een jaar het idee hebben dat ik niet op mijn plek zit. Maar het valt sommige werkgevers wel een beetje rauw op hun dak dat je als sollicitant ook een mening hebt :joy:

Denk ook dat het komt omdat er veel mensen zijn die wél omhoog zitten en dringend een baan nodig hebben, maar werkgevers maken daar echt schandalig gebruik van. Je wordt aan het lijntje gehouden, moet (zoals jij ook al zegt) allerlei belachelijke tests doen en dan maar hopen dat je na wekenlange inzet en spanning bij gods gratie aangenomen wordt.

1 like