Ik heb morgen een eerste gesprek. Accountancy/tax achtig bedrijf. Mensen die daar ervaring mee hebben en weten of ze bin veel bedrijven echt allemaal van die dingen adhv dat STAR ding gaan vragen? En nog last minute tips voor de voorbereiding zijn altijd welkom!
Ik heb twee sollicitatiegesprekken gehad in die branche, maar eigenlijk bij beide niet echt die methode zien terugkomen in het gesprek. Heb die gesprekken juist als heel gezellig ervaren
Herkenbaar! Het vraagt echt veel van je als je je voortdurend weer moet motiveren en emotioneel opladen om die gesprekken weer te voeren en een enthousiaste brief te schrijven, vooral als je het niet zo voelt.
Wanneer heb je het gesprek? Veel succes alvast!
Morgen! Laat in de middag dus ook nog lekker de hele dag wachten en zenuwen opbouwen
Dankjewel
Het kan soms zo erg als een salesgesprek/toneelstukje voelen… veel succes! En het is fijn om hier dingen van je af te schrijven, ook al zou het klaag na klaag na klaag zijn
Dank je! En ja, hoe suf ook, het helpt toch om het weg te schrijven én om herkenning te vinden
Oh ja, ik herken dit wel van een periode waarin ik geen werk had, veel sollicitaties op korte tijd en niets dat me echt heel enthousiast maakte. Dan voelt het inderdaad even als een show opvoeren. Succes morgen! Het is snel weer voorbij en hopelijk heb je dan toch een leuke baan voorlopig.
Ik heb komende week ook een gesprek (ik was geslaagd voor de test dus mag naar de volgende ronde) en ik ben zo onrustig omdat ik de baan zo graag wil (echt mijn droom en iets dat niet vaak voorbij komt) dus ik probeer een gevoel van controle te krijgen door zoveel mogelijk voor te bereiden. Maar daardoor slaap ik onrustig en ik werk intussen ook fulltime dus ben mezelf een beetje aan het uitputten zo. En uiteindelijk heb je nooit controle aangezien je de andere kandidaten niet in de hand hebt natuurlijk pfff.
Ik heb zojuist mn eerste ‘echte’ sollicitatie ingediend! Ik ben dus een starter maar heb gesolliciteerd op een functie waar om minstens 3 jaar ervaring wordt gevraagd. Ik vrees te hoog gegrepen, maar niet geschoten altijd mis, dacht ik.
Ja snap ik wel! Even door de zure appel heen en na het gesprek iets leuks doen voor jezelf, lekker taart eten ofzo, het komt vast goed succes!!
Ik had vorige week donderdag een tweede gesprek. Ik was in eerste instantie toen ik solliciteerde dus niet perse enthousiast over de baan, maar na het eerste gesprek wel! en het bedrijf dus blijkbaar ook, toen kreeg ik een uitnodiging voor een tweede gesprek op locatie, de dag erna… haha naja toen kon ik dus niet, dat was op zich wel te verwachten als je het 1 dag van te voren vraagt maar ok, toen hebben ze dus een week later voorgesteld (vorige week donderdag dus).
Heel lastminute werd er gevraagd of het gesprek toch online gehouden kon worden, waar ik wel een klein beetje van baalde ik had er namelijk rekening mee gehouden (ik moest er een flink stuk voor reizen maar oké). Het gesprek zou met 4 mensen zijn, de eerste twee (manager en “aanstaande collega”) waar ik het eerste gesprek al mee had en de HR-manager en de eigenaar van het bedrijf, tot mijn verbazing was het gesprek alleen met de “aanstaande collega”, alle andere hadden ineens andere afspraken?
Nou was het gesprek best leuk, niet perse heel veel meer diepgaand dan het eerste gesprek, daar baalde ik wel een klein beetje van… maar ik wilde ook weten wat het salaris zou zijn en gewoon wat praktische informatie, ik moet er voor verhuizen (dat weten zij ook) en dat lijkt me toch wel goed om te weten toch, om een huis te zoeken (te weten of ik dat überhaupt kan betalen etc). En het stomme is, ik heb ook echt totaal GEEN idee wat een normaal salaris is daar, op internet vind ik echt mega uiteenlopende indicaties.
Aan het einde van het gesprek zij ze ook, oké we laten je het of deze week of volgende week weten, maar is dat gebruikelijk om voor de salaris onderhandeling te horen of je aangenomen bent en stel je wordt het niet eens kan je dan nog nee zeggen? Ik weet het niet, ik heb er een beetje een dubbel gevoel over.
Ik had ook 2 gesprekken (eerst kennismakingsgesprek, toen kreeg ik een oefening mee en toen hadden ze na die oefening nog 2 mensen (ik en iemand anders dus) uitgenodigd). Uiteindelijk hoorde ik per telefoon dat ze me graag wilden hebben, ik kreeg per mail toen een voorstel van salaris etc. Dat zat al heel dicht bij wat ik wilde, maar heb toen gevraagd of er nog wat rek zat en toen kwamen ze met een nieuw voorstel wat ik helemaal prima vond.
Je kan altijd nog weigeren he. Ik snap dat het voor jou een belangrijk onderdeel is maar aangezien je nu toch al 2 gesprekken hebt gehad is het niet zo dat je nu nog meer tijd moet investeren in ze toch? Ik zou gewoon hun voorstel afwachten en dan onderhandelen.
Dit kan sowieso!
Het komt wel vaker voor ja… Dat er in de vacature niks of “marktconform” staat, en als je er niet naar vraagt/of inderdaad niet een relevante persoon te spreken krijgt, komt het niet altijd eerder te sprake dan het arbeidsvoorwaardengesprek.
Ik snap wel dat je de gang van zaken vervelend hebt gevonden, het tweede gesprek heeft dan toch minder nut gehad voor beide kanten lijkt me. Maar je kan zeker altijd nog het hierop laten stoppen!
Even tijd voor random polls
Vind jij het antwoord ‘ik heb enige tijd nodig om negatieve feedback een plekje te geven’ een goed antwoord op de vraag ‘Noem een slechte eigenschap’?
- Niet echt
- Opzich wel
0 stemmers
En op dezelfde vraag, vind jij het antwoord ‘ik kan ongeduldig zijn’ een goed antwoord?
- Niet echt
- Opzich wel
0 stemmers
Opzich een goed voorbeeld van een slechte eigenschap, maar een gevaarlijke die door een werkgever snel verkeerd kan worden opgevat.
@Victoria eens met coffeebreaks. Het is een goed voorbeeld van een slechte eigenschap, maar ik vind hem niet zo professioneel benoemd. Zou hier als werkgever zelf denk ik een beetje door afgeschrikt raken. Ik krijg er associaties van van iemand die vrij jong is en alles heel persoonlijk en heftig opvat, dat zou ik zelf niet zo’n prettig vooruitzicht vinden.
Ik ben ontslagen met vast contract en om dan een werkloosheidsuitkering aan te vragen moet je beschikbaar zijn als werkzoekende en de beschikbare banen aannemen. Heeft iemand hier ervaring mee, om dan toch iets aan te moeten nemen wat niet past/wat je niet wilt/wat je niet ligt?
Natuurlijk is het fijn dat er een systeem van sociale zekerheid is, maar ik heb zelf ook al aardig wat sollicitaties lopen en hoop dat daar iets uitkomt maar in de sector waar ik zoek duurt dat toch al gauw 4 weken met verschillende rondes, assesments en gesprekken. Ik vind het ook voor een werknemer vervelend om een werkloze aan te nemen die de baan misschien niet wil/niet zo goed kan en die uiteindelijk toch actief iets anders blijft zoeken.
Assessment gehaald en ik mag op gesprek!! Ik moet een pitch houden waarin ik mezelf dus verkoop. Vind het echt spannend
Ik vind het om deze reden geen voorbeeld van een slechte eigenschap omdat ik het dus heel normaal vind
Nee dat klopt! Kan alleen niet zo goed uitleggen waarom ik de één wel een goed voorbeeld vind en de ander niet.