Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik mag volgende week op gesprek bij m’n 4e keuze! Toch nog iets iig.

4 likes

Ik zou persoonlijk woensdag pas mailen. Om te voorkomen dat het iets too much overkomt.

1 like

Ik heb zonder hele duidelijk oorzaak/reden een heel stuk langer over mijn master gedaan dan nominaal. Tijd ging gewoon snel en ik was gewoon een beetje aan het leven en werken. Zijn er meer mensen die dit hebben? en hoe leg je dat uit als ze bij sollicitaties vragen waarom je er zo lang over hebt gedaan?

Ik heb met een goede reden langer over mijn master gedaan maar ben daar bij de meeste sollicitatiegesprekken daar niet eerlijk over geweest. Althans, de twee á drie keer dat er iets over werd gevraagd buiten het onderwijs. En ik heb meer dan 20 sollicitaties de afgelopen 3 jaren gehad. Ik heb toen gewoon gezegd dat ik mij verkeken had om mijn scriptie-onderwerp. Maar dat ik afmaken en het schrijven van een goede scriptie belangrijker vond dan mijn studieduur.
Bij mijn huidige werkgever heb ik wel open kaart gespeeld maar die vonden het geen enkel probleem. Ik denk dat de meeste werkgevers het niet eens opvalt op je cv of er geen groot probleem van maken. Misschien in een richting waar belachelijk veel concurrentie is?

3 likes

Naast dat ik me altijd afvraag waarom zo’n vraag gesteld wordt (lijkt mij eerder iets uit een standaardrijtje) zou je kunnen zeggen dat je het belangrijk vond om naast academische ervaring ook commerciële/business/industriële/whatever ervaring op te doen en dat het je heeft geholpen om je studie maatschappelijk relevantie te geven en je heeft geïnspireerd oid. Je zou kunnen zeggen dat je het op je bijbaan zo goed deed dat je door je werkzaamheden en verantwoordelijkheden daar een periode minder aan je studie toe bent gekomen.

Andere genoemde optie vind ik trouwens ook relevant, iig succes!

1 like

En als je eenmaal een paar jaar werkervaring hebt opgedaan, geen haan die er naar kraait.

1 like

Ik ben vandaag gebeld en uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek op woensdag. Zelfde organisatie, andere afdeling en andere locatie. Ik moest even schakelen, want ik linkte degene die mij dus via teams belde niet aan die vacature. Dus toen het kwartje viel, reageerde ik een beetje overenthousiast denk ik, want hij moest om me lachen :joy:. In ieder geval: ik heb een sollicitatie voor te bereiden morgen!

7 likes

Veel succes alvast!

Ik heb van de week een sollicitatie verstuurd en daarmee definitief besloten weg te gaan in mijn huidige baan.
Ik loop wellicht wat vooruit op de zaken maar; ik ben momenteel met ziekteverzuim ivm een depressie, en ik twijfel of ik dat wel of niet ter sprake zal brengen tijdens een eventueel gesprek. Het is niet echt positief natuurlijk, maar het is wel iets groots wat ik nu mee maak, en waar ik ook veel van leer natuurlijk. Iemand een soortgelijke situatie meegemaakt?

1 like

Je hoeft je potentiële werkgever echt niet te zeggen waarom je nu thuis zit, ik denk dat het hen meer interesseert wanneer je kunt starten en hoeveel uur je dan wilt en kunt werken. Vervelend dat je daardoor nu thuis zit, moedig dat je toch het sollicitatieproces in gaat!

1 like

Het gaat gelukkig al een stuk beter, en heb het idee dat een nieuwe start mij gaat helpen mentaal. Maar poeh wat spannend en stressvol wel hoor. Thanks voor je bemoedigende woorden. Vind op dit soort momenten het forum zo fijn he, dat ik met jullie samen aan het solliciteren ben en er niet allen voor sta :slight_smile: (sorry ik ben sentimenteel)

5 likes

Hi allemaal, ik ben heel benieuwd hoe jullie dit doen, ik heb heb een sollicitatiegesprek gehad, was heel erg leuk de functie sluit enorm aan bij wat ik zoek. Ik heb een opdracht gedaan (het is een relatief technische functie) en de uitslag was positief! Nu heb ik van de week mij tweede gesprek, dat zou eigenlijk op locatie zijn, maar helaas door Corona is het toch verschoven naar online. En om maar even volledig op de zaken voor uit te lopen :joy: wat nou als dit gesprek ook positief is? Het is toch gek om een baan te accepteren waar je nog nooit geweest bent? Heeft iemand hier ervaring mee? Ben benieuwd hoe dit bij jullie is gegaan!

edit: @Solee sorry ik heb op jou geantwoord, was niet de bedoeling. Ik wilde een los bericht plaatsen.

Ik vind dat eigenlijk niet perse iets negatiefs. Het zou ook heel goed kunnen dat je de baan op dat moment heel leuk vond toch? Of dat je druk was met nevenactiviteiten er zijn echt 100 goede redenen te bedenken toch?

En lang is vrij relatief, sommige studeren 8 jaar sommige doen alles in 4 jaar. Ik zou me daar niet te druk om maken en zou er eigenlijk ook niet om liegen, het is toch geen verplichting alles zo snel mogelijk af te ronden, jouw leven!

1 like

Bedankt voor jullie geruststellende reacties! Ik vind het zelf ook niet zo’n drama want het is niet dat het komt omdat ik alles 5 keer moest herkansen ofzo. Maar mijn vriend vond dat ik wel een ‘goed verhaal’ ervoor moest hebben, en het werd me toevallig vandaag ook gevraagd. Moet gewoon vertrouwen hebben dat het wel goedkomt!

1 like

Ik heb op dit moment een baan waar ik nog nooit ben geweest. Sterker nog, het is aan de andere kant van het land. Het is tijdelijk, dus dat gegeven was geen probleem. Ik voel me ‘er enorm thuis’ (zo gek hoe al die woorden en uitdrukkingen nu niet kloppen) en iedereen doet erg z’n best om mij wegwijs te maken. Het geeft ook wel een veilig gevoel om vanuit huis kennis te maken met alles wat nieuw is. Als je het een leuke functie vindt, zou ik er absoluut voor gaan. Het zijn gekke tijden en ver vooruit kijken kan toch niet.

1 like

Oh wat goed! Was dat in het begin niet vet awkward? Haha ik vind video contact zo ongemakkelijk.

Maar in mijn geval gaat het over een baan die wel op locatie is, en ook niet heel dicht in de buurt. Ik moet er dus voor verhuizen, wat ik heel leuk vind, maar het voelt gek om alles om te gooien voor een baan waar ik nog nooit geweest ben.

Ik ben dol op videocontact! Oké, dat is niet helemaal waar, maar ik ben wel graag alleen en thuiswerken vind ik helemaal prima. Ik vond mijn collega’s heel meelevend en behulpzaam, het was niet ongemakkelijk. Maar als je het van jezelf al ongemakkelijk vindt, is het natuurlijk wel wennen.

Ja, dat snap ik. Ik heb wel uitzicht op een vaste aanstelling, maar ik heb gezegd dat ik niet verhuis voor ik dat zeker weet haha. Dat snapten ze ook wel. Ben benieuwd hoe je tweede gesprek gaat, succes!

Haha ja ik heb net een baan aangenomen toen ik nog in een ander land woonde, op basis van 2 gesprekken met de eigenaren en ben toen verhuisd. Op mijn eerste werkdag zat ik voor het eerst op kantoor :smiley: heel raar. Maar goed, als je normaal gesproken 1x op kantoor geweest bent voor een gesprek weet je eigenlijk ook niks haha. Maar leuk dat het zo leuk was! Denk maar vast na over je salaris, want als het tweede gesprek net zo goed gaat als het eerste, is er een dikke kans dat ze daar alvast naar gaan vragen.

4 likes

Aaah ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, zo mega spannend. Het voor een werkgever waar ik eerder heb gewerkt, maar het gesprek is helaas met voor mij onbekenden. De komende week maar goed voorbereiden. Ik vind vooral een goed verhaaltje op de vraag: ‘vertel eens wat over jezelf’ lastig om kort en to the point maar toch leuk en goed te maken.

8 likes

Ik ook! Vind dat altijd zo geforceerd ofzo (voelt voor mij dan zo).

1 like

Zeker bij een open sollicitatie zou ik even nabellen ja, na een week ofzo?

1 like