Oh echt? Interssant. Vraag me wel af wat dan echt de meerwaarde js van referentie opvragen.
@Solee ja natuurlijk. Ik denk dat ik zelf in een soortgelijke positie zit.
Oh echt? Interssant. Vraag me wel af wat dan echt de meerwaarde js van referentie opvragen.
@Solee ja natuurlijk. Ik denk dat ik zelf in een soortgelijke positie zit.
Haha, ja, die discussie heb ik ook weleens gevoerd. Waarom zou je een referentie opvragen als je weet dat alleen positieve zaken benoemd worden. Ik weet het verder niet precies, maar het heeft iets te maken met dat je als ex-werkgever schadeplichtig kun zijn in sommige situaties. Ik weet trouwens niet of dit overal geldt etc., maar dit is puur mijn ervaring met referenties!
klopt dat zo? Er zijn geen wettelijke bepalingen die gaan over het geven van een referentie dacht ik.
Er moet/mag toch relevante informatie worden gegeven over een werknemer zodat er een correct beeld wordt geschetst?
het is tenslotte aan de sollicitant ook of je een oude werkgever als referentie opgeeft. daarmee geef je toch toestemming over dat zij informatie gaan geven over je? je kunt nog samen ābekijkenā wat een referentie gaat zeggen dan, als er bijv. iets vervelends heeft plaatsgevonden, maar je kunt geen relevante info weghouden lijkt me, dat is het hele idee van een referentie haha.
Zoiets lees ik inderdaad ook als ik het google.
Een (ex)werkgever is verplicht om een volledig beeld te schetsen. Deze sollicitant heeft de rechtzaak voor een schadevergoeding dan ook verloren.
Maar als je zelf al kunt inschatten dat een referentie niet zo positief zal zijn dan geef je die toch gewoon niet op lijkt me, of denk ik dan te simpel. Sowieso mag er zonder jouw goedkeuring geen informatie over je opgevraagd worden dus ik vind referenties eigenlijk 1 grote poppenkast want natuurlijk geef je dan alleen referenten op die positief over je zullen zijn.
Ik ben zelf overigens echt nog nooit om referenties gevraagd, vraag me af of dat ook sectorafhankelijk is bijv.
Hoe vaak ben jij om referenties gevraagd?
0 stemmers
Maar als mij wordt gevraagd een referentie op te geven en ik heb maar een bruikbare dan moet ik wel toch? De rest is echt al van jaren geleden dus ik vraag me Ć¼berhaupt of hoe bruikbaar het dan nog is en ik heb ook geen contactgegevens meer.
Tevens ben ik bij meerdere sollicitatieprocedures in het verleden om referenties gevraagd en ik denk eerlijk gezegd dat dat in meerdere branches wel zo is.
Ja als je verder niks recents hebt dan is dat wel lastig natuurlijk inderdaad. Hopelijk valt het mee en kun je er toch een positieve draai aan geven.
@Victoria ja fair enough, als je opties zo beperkt zijn is het gauw klaar natuurlijk. Maar je hoeft ook niet per se een hele werkgever te cancelen, als je bijv botste met de hoge baas maar wel een goeie band had met de teamleider of een senior collega ofzo kun je ook overwegen om die dan te kiezen. Maar met weinig werkervaring is de keuze inderdaad beperkt natuurlijk, dat is waar.
Ik moest voor mijn huidige werk de contactgegevens van mijn vorige bijbanen opgeven. Echt allemaal. Dusja ik heb die allemaal maar gemaild dat ze misschien gebeld konden worden en daar zaten dus ook organisaties bij waar mijn leidinggevende van destijds niet meer werkte. Vond dat zo kut dat dat moest. Net alsof ze me nog kennen bij een baantje wat ik 10 jaar geleden had Veder heb ik een aantal referenties op papier. Als er in vacatures staat dat je die evt mee kan sturen, dan doe ik dat ook
Ik heb zelf morgen mijn eerste videosollicitatie en ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn. Mijn grootste zorg op dit moment is wat de beste plek en achtergrond is om voor te gaan zitten. Het is maar een half uur gelukkig, dat vind ik wel fijn.
Bij een simpele bijbaan hadden ze echt alle referenties opgevraagd. Ik kreeg er gewoon een naar gevoel bij, alsof ze me gewoon niet vertrouwde.
Wanneer mailen jullie achter een sollicitatie aan? Ik wou dus reageren op een vacature en dat moest via een formulier op de site. Vervolgens is de vacature vroegtijdig gesloten en heb ik mān stukken naar de contactpersoon gemaild. Ze gaf aan dat ze mijn sollicitatie nog meenamen en dat was vorige week vrijdag. De gesprekken staan voor volgende week gepland en heb nog niets gehoord. Normaal gesproken zou de vacature t/m dit weekend openstaan, dus zou je het deze week horen. Maarja nu was de vacature dus eerder gesloten en vraag ik me af of je dan niet eerder iets zou moeten horen. En ik ben nu een beetje bang dat mijn stukken niet goed bij HR terecht zijn gekomen of dat ze het alsnog over het hoofd hebben gezien
Ik wel, maar dat was meer voor pre employment screening. MIjn voormalige leidinggevenden kregen dan een vragenlijst met vragen m.b.t. mijn integriteit en betrouwbaarheid die ze moesten invullen.
In dit geval zou ik morgen pas contact opnemen.
Het kutte is dus dat ik niet goed weet met wie. De contactpersoon van de vacature zei dat ze het naar HR had gestuurd en dat verder contact via hen verloopt. Maarja wie die persoon dan is???
Is het misschien te googlen of via linkedin wie daar de HR doet? Al is het misschien weer een beetje too much om op die wijze iemand te contacteren.
Ja dan krijg ik dus echt veel personen als resultaat hahaha. Ze hebben ook wel een algemeen mailadres, maar denk dat je mail daar sowieso kwijtraakt of over 3 jaar pas bovenaan staat
Dat zou ik dan nog wel durven te mailen.
Zou gewoon even die contactpersoon mailen met wie je al contact hebt gehad wie je kunt benaderen bij hr.
Dat wel haha. Vind een random hr persoon ook een beetje eng en too much. Maar wil die baan echt heel graag