Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb 2 sollicitatietrainingen gevolgd en daar hamerden ze juist supererg op dat stukje ‘overtuigen waarom je bij hén wil werken en niet bij de concurrent’, omdat veel mensen juist vooral ingaan op ‘ik kan heel goed x, want blablabla…’. Kan ik me best iets bij voorstellen. Ik bedoel, prima dat iemand heel goed is in de competenties die we vragen, maar wíl die persoon wel graag hier werken en onderschrijft hij/zij wel onze visie/kernwaarden?

Maar goed, geen idee of dit nou per se de beste trainingen waren hoor. :stuck_out_tongue:

2 likes

Nou, ik vind dat eigenlijk een super goede toevoeging, want het gaat dus precies (naar mijn mening) om het verschil tussen ‘waarom bij hén en niet bij de concurrent’ en niet ‘waarom wil IK dit’. Er zijn ook veel brieven die gaan over: waarom wil IK bij jullie werken en wat wil IK leren, en dat is gewoon niet altijd even interessant. Waarom wel bij Hema en niet bij de Bijenkorf, kan wel weer veel over iemand zeggen. Dus dat vind ik ook wel weer een heel goeie tip!

1 like

Ja precies! Ik denk dat het heel belangrijk is om zoiets te hebben ik ben een persoon die XXXX en IK kan daarmee een hele goede toevoeging zijn bij XXXXX om XXX en XXXX redenen.
Daarnaast wil IK graag bij XXXXX werken om x,y,z redenen.

Om maar even H.ema als voorbeeld te nemen kan je van alles benoemen, hollands bedrijf, retail, maatschappelijke functie, herkenbaar, dynamische omgeving etc. Allemaal redenen waarom je bij een werkgever wilt werken. Deze redenen kan je vaak uit de vacature tekst en de website van de organisatie halen.

Ik heb bij een aantal van mijn gesprekken ook weleens gezegd ik kende jullie organisatie van te voren helemaal niet en ik heb dus ook op jullie linkedin gekeken en het viel mij op dat de meeste medewerkers hier al best lang al werken. Mij lijkt mij dit een goed teken om de volgende redenen etc. Daarmee geef je ook wel aan dat je een lange termijn commitment wilt (dit is wel iets wat je pas bij een gesprek zegt, niet in de brief).

Eens, dit heb ik wel vaker als feedback gehad, maar heel eerlijk, ik wil gewoon dát werk doen, in de buurt van waar ik woon, tegen een knap salaris, en dat dan bij bedrijf X die een vacature daar voor heeft. Ik heb het wel geprobeerd, maar het wordt vaak een onoprecht lulverhaal en zo wil ik niet zijn/overkomen. Lastig punt dit hoor

1 like

Ik heb een paar weken niet gesolliciteerd door andere bezigheden, en daarna een paar weken niet omdat ik me er niet terug toe kon zetten, de motivatie niet kon vinden.

Maar ik heb er de afgelopen dagen weer 2 uitgedaan, ben trots op mezelf :cry:

4 likes

Goed hoor!

Ik heb een verkeerd cv bij m’n sollicitatie gevoegd, mehhhhhh. Had m aangepast met een functie erbij, maar heb m’n oude versie toegevoegd. Twijfel of ik daar nu nog apart over moet mailen of niet.

Ik heb twee brieven naar twee verschillende organisaties verstuurd en ben bij beide uitgenodigd. Ze wilden de gesprekken op dezelfde dag én dezelfde tijdsstip plannen, hoe toevallig😳. Gelukkig kon ik er één verzetten.
Ik wil zooooooooooooooooooooo graag weg bij mn huidige baan. Heerst een rotsfeer, angstcultuur, intimidatie, slecht management, noem het maar op en daar is het. Vind het zo moeilijk om nog ‘gemotiveerde’ te blijven en mn vervelende collega’s (management) netjes te woord staan. Hoop dat het volgende week een succesvolle week gaat worden :crossed_fingers:t2:

6 likes

Ik zit ontzettend in een dubio. Ik ben afgelopen maand begonnen met mijn nieuwe baan. Het is tot nu toe alleen nog niet echt wat ik er van verwacht had, ik krijg weinig sturing en zit al een paar dagen thuis ‘te werken’. Omdat de functie die ik ga uitoefenen redelijk nieuw is, is het voor zowel mijn collega’s als voor mij onduidelijk hoe ik mijn dagen moet gaan vullen. Thuiswerken betekent nu dus voor mij wachten op contact met collega’s en inlezen. Ik mis kaders en wil gewoon graag aan de gang…
Nu ben ik een hele leuke vacature tegengekomen in een soortgelijke functie, maar een heel andere organisatie. Ik twijfel of ik hierop zal solliciteren, ik merk aan mezelf dat ik heel onrustig word van het niks te doen hebben en dat vind ik dan weer heel jammer omdat ik er pas net werk.

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Sorry voor de rant, haha

Ik heb een week geleden dus gesolliciteerd. Hoorde vrijdag dat ze mijn sollicitatie nog meenemen ondanks dat de vacature eerder gesloten was. Maar nu ben ik echt bang dat mijn brief op een andere stapel is beland omdat het via de mail was en niet meer via de website. Vooral omdat ik niets meer heb gehoord. Het is nog geen week geleden natuurlijk, maar ik heb geen geduld en word het liefst gisteren voor gesprek uitgenodigd dan vandaag

Ik zou lekker blijven zitten waar je zit. Vooral als je er pas zo kort zit. Het is ook voor bedrijven echt een heel rare en moeilijke tijd. De energie die je eventueel in een ander bedrijf zoeken zou steken, zou ik steken aan het proberen uit te vogelen hoe je je dagen zou kunnen vullen. Als het voor iedereen onduidelijk en nieuw is, is het dan misschien mogelijk om zelf een voorstel te doen? Te kijken waar je bij zou kunnen helpen, je expertise pro-actief aanbieden? Ik weet niet wat je doet natuurlijk :slight_smile: dat maakt het wat lastig, maar ik zou dit zeker nog even een kans geven en je leidinggevende aanspreken!

4 likes

Bedankt voor je reactie! Het klopt ook hoor, het is voor iedereen een rare tijd, en ook omdat de functie nieuw is, maakt dat iedereen zoekende is. Het gevoel kwam ook omdat ik steeds aan collega’s vraag of ik met ze mee kan kijken, maar het vaak niet kan, waardoor ik me een beetje nutteloos voel. Toen m’n salaris werd gestort dacht ik ook “Nice! Maar wat heb ik er nou eigenlijk voor gedaan…:sweat_smile:”. Ik ga het toch gewoon aankijken en m’n draai proberen te vinden, maar ik wil gewoon graag aan de gang, haha

Ik snap het helemaal hoor, heb precies hetzelfde! Sinds een maand een nieuwe baan en heb vorige week vrijdag 2 afleveringen Temptation Island gekeken :upside_down_face: maar ik probeer er maar van te genieten, zoveel mogelijk initiatief te nemen en te bedenken dat het straks vast anders wordt.

2 likes

Als ze hebben laten weten dat ze je sollicitatie nog meenemen zou ik me daar geen zorgen over maken.

Ik mocht deze week deelnemen aan de eerste ronde voor mijn sollicitatie, een schriftelijke test. Best heftig maar ik had er tijdens de test zelf wel een goed gevoel over (maar achteraf komt dan weer die twijfel, en geen idee hoe sterk de andere kandidaten zijn natuurlijk). Nu spannend afwachten of ik uitgenodigd word voor de het gesprek.

Hoeveel kandidaten zouden er nog zijn na de eerste selectie? Ze gaan zo’n schriftelijke test met essayvragen niet van tientallen mensen nalezen, toch?

1 like

Misschien interessant voor sommigen hier, tips voor online sollicitatiegesprek:

3 likes

Hi,
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb donderdag een sollicitatiegesprek en struggle een beetje met referenties.
Mijn contract bij mijn laatste werkgever is niet verlengt o.a. door verzuim dit jaar. Kan oprecht zeggen dat het nu veel beter gaat en heb me ook pro actief opgesteld in het verzuim maar hoe moet ik dit met een referentie aanpakken?
Ze had aangegeven wel iets positiefs te willen zeggen maar dat ze wel eerlijk is en niet louter positief zal zijn!

Heb je nog een andere oud werkgever? Sowieso aangeven referenties op aanvraag en hopen dat ze niks opvragen (bij mij nooit gebeurd). Maar misschien wel goed om nog een andere achter de hand te hebben, want als ze deze bellen gaat dat ongetwijfeld in je nadeel zijn…

Het kutte is dat dat allemaal heel lang geleden is en ik geen contactgegevens (meer) heb.

Heb bij een telefonisch interview gezegd dat mijn contract niet door continuïteit is verlengt en die recruiter waardeerde mijn eerlijkheid wel en wil me ook alsnog op gesprek latrn komen. Bij dit gesprek is het nog niet ter sprake gekomen.

Als je vrij zeker weet dat die referentie wordt gebeld, misschien zelf al de situatie bespreken tijdens het gesprek?
Dat je de situatie uitlegd, maar positieve draai aan geven, in een soort starr methode. Dus x is gebeurd, daar heb ik ervaren dat x en geleerd dat x. Zo weet ik nu dat ik in de toekomst beter x en x kan doen? Dat is misschien niet ideaal, maar heb je zelf weer wat controle over de situatie.

Mag ik jullie even pm’en? Dit is geen MO topic dus vind het toch best eng om dit zo openbaar te bespreken (ja ik weet dat pmen niet heel veel anders is).
Sowieso bedankt voor jullie bruikbare tips en antwoorden.

1 like

Een werkgever mag nooit een negatieve referentie geven, ook al is je contract niet verlengd vanwege een reden die als negatief kan worden beoordeeld.
Toen ik nog als recruiter bij een uitzendbureau werkte werden wij ook regelmatig gebeld voor een referentie voor mensen die vaak ontslagen waren wegens bijvoorbeeld no show, maar dit mochten we nooit zo aangeven.