Ik heb een baan aangeboden gekregen, maar ik ben niet zo enthousiast… Het onderwerp van het onderzoek lijkt me wel leuk, maar ik heb is niet mijn passie of zo. De baan is ook ver weg, wat nu niet zo erg is, maar zodra we weer af en toe naar kantoor mogen wordt die afstand wel vervelend. Ik heb er vooral uit noodzaak op gereageerd omdat mijn huidige contract afloopt. Er werd me in eerste instantie ook een te laag salaris aangeboden, waarna er werd gemansplaind waarom ik niet meer verdiende. Uiteindelijk heb ik het salaris gekregen wat ik wilde, maar het voelt toch niet heel chill om zo te beginnen. Ik wou dat ik wat optimistischer kon zijn maar ik voel het gewoon echt niet.
Gisteravond laat m’n brief geschreven aan de hand van de eisen uit de vacature. Het was al laat en ik was moe, dus ik dacht dan lees ik het morgen (vandaag dus) nog eens door zodat ik geen domme fouten over het hoofd zie. Is die vacature 1,5 week voor de deadline van de site gehaald en hij stond er pas een paar dagen op heb de contactpersoon die erbij stond maar gemaild of ze nog wat voor me kan betekenen. Baal hier echt van
Hoe is dit afgelopen trouwens?
Lijkt me dat ze dan zelfs GDPR wetten overtreed. Zal me daar geen zorgen over maken
Wat heb ik toch een intense hekel aan solliciteren en al die afwijzingen. Soms voelt het echt alsof ik nooit een baan ga vinden (ja lekker overdreven I know).
Nou zo voel ik me ook wel eens hoor. Ik vind het af en toe lastig om de moed erin te houden. Terwijl ik heus wel weet dat in mij branche de concurrentie moordend is en dat ik blij moet zijn dat ik in ieder geval werk heb.
Die wet geldt voor bedrijven, niet voor particulieren (maar ik zou me alsnog geen zorgen maken)
Ja maar als zij de contactpersoon is handelt ze toch vanuit haar bedrijf? Maar goed, ik denk ook zonder dat weinig zorgen om te maken!
Ja sorry ik vergis me! Je hebt gelijk
@Falkor, Ik heb helaas geen voorbeeld maar als ik jou was zou ik vooral de eerste alinea aanhouden om je enthousiasme voor de organisatie te uiten en wat de reden is dat je een open sollicitatie stuurt. En de overige 2/3 alinea’s zoals gewoonlijk invullen met werkervaring/kwaliteiten en voorbeelden ervan.
Ik ben zelf momenteel ontzettend aan het twijfelen. Woensdag kreeg ik halsoverkop bericht van een vriendin of ik bij dezelfde organisatie als haar wilde werken en ik ging de volgende dag nog op gesprek. Dat verliep wat anders, het bleek uiteindelijk toch om een functie te gaan die niet per se aansloot bij mijn opleiding (ik ben afgl oktober afgestudeerd). Dus ik twijfelde daarom en die twijfels heb ik uitgesproken naar de organisatie. Vrijdag een halfuur gebeld met de eigenaar die gelukkig mijn twijfels wegnam en liet weten dat er voldoende in mijn vakgebied te doen is. Daarnaast wil hij me graag een job aanbieden en zou ik morgen laten weten of ik het wil doen.
Na het gesprek was ik eigenlijk weer heel enthousiast maar ergens weet ik het nog niet helemaal zeker. Ze zijn ook nogal laks met de corona-maatregelen (soms thuiswerken, lang niet altijd terwijl dat prima kan) en dat valt mij ook nogal tegen.
Ik ga er nog een nachtje over slapen en hopen dat ik morgen de juiste beslissing maak. Overigens leef ik al 3 maanden van mijn spaarrekening dus de tijd begint ook wel te tikken.
Like voor herkenning
Bijna 2021, ik verwacht niet dit jaar nog werk te vinden. Mijn eigen motivatie is ook het grootste probleem, echt verschrikkelijk.
Ik weet dat het geen enkele zin heeft om zo te denken, maar als ik een jaar geleden had geweten dat ik nu nog niks zou hebben, had ik dingen echt heel anders gedaan
Waar twijfel je nu nog over, behalve de maatregelen?
Het is op de eerste plaats niet mijn droombaan, het is eigenlijk een hele andere functie dan die ik voor ogen had. Ik ben bang dat hetgeen waar ik voor opgeleid ben (en wat ik dus erg leuk vind) ondergesneeuwd gaat worden door de andere werkzaamheden. Maar aan de andere kant is mij wel verzekerd dat ik daar alsnog voldoende mee te maken ga krijgen en hij gaat het ook in het takenpakket opnemen. Dus ergens denk ik dat ik het gewoon moet proberen maar anderzijds voelt dat gek omdat het niet helemaal is wat ik voor ogen had denk ik?
Bij dit soort dingen denk ik vaak: Je gaat er niet mee trouwen, het is maar een baan. Van de weinig context die ik nu heb, zou ik zeggen: geef het een kans en kijk dan weer verder. Is het niks, dan zoek je weer verder (in een betere positie meestal, vanuit een baan is vaak beter dan zonder baan). In de tussentijd doe je (relevante) ervaring op en leer je bij (ook over wat je wel en niet wilt). En wie weet blijkt het toch wel heel erg leuk te zijn en ben je blij dat je eens een gok gewaagd hebt… ik zie enkel win-win.
Dank voor je reactie en je hebt inderdaad gelijk. Ik heb gelukkig nog wat goede gesprekken gehad en besloten dat ik ervoor wil gaan!
Ik heb de brief waarmee ik ooit zo gesolliciteerd heb niet meer, maar ik denk dat je moet focussen op een paar dingen. De belangrijkste is: wat kun jij hun bieden? Ik las ooit (hier door een slimme forummer, maar ook ergens anders) dat het hun niet per se interesseert waarom jij daar wilt werken, tuurlijk is het leuk om te lezen dat iemand enthousiast over je bedrijf is, maar in the end is het een zakelijke deal. Zij geven jou geld, voor iets dat jij kan, waar jij hún mee helpt. Dus: wat kun jij hun bieden?
Wat zijn de dingen aan jou, persoonlijkheid, talenten, ervaringen, die hún het dagelijkse leven makkelijker gaan maken. Het doel is, dat iemand die brief leest en denkt: ja, dit hebben wij nodig binnen het bedrijf. Dus als je uitgelegd hebt wat jij hun kunt bieden, kun je dat nog kort onderbouwen in een alinea met de ervaring die je hebt.
En als je dan kort uitgelegd hebt waarom je hun leuk vindt, wat jij te bieden hebt en dat ook aan kunt tonen. Ben je al een heel eind
Aah zuur ja maar niet het einde vd wereld hoor don’t worry!
Ik werk bij een multinational bij crop science en we hebben op mijn afdeling (data) momenteel een data analyst vacature en er komen er nog meer aan.
Ik dacht ik deel het hier misschien heeft iemand interesse om er meer over te horen.
Groene achtergrond is wel een pre maar geen vereiste.
Ik heb het er zelf heel erg naar mn zin en vind mn werk superleuk.
Dus schroom niet om me een berichtje te sturen als het je interessant lijkt of meer info wil.
Deze tip inderdaad eerder gelezen en sinds ik dit toepas zijn mijn brieven zoveel overtuigender! Ik word alleen niet uitgenodigd maar goed
Details